دوره ۱۳، شماره ۴۹ - ( ۱۳۹۹ )                   جلد ۱۳ شماره ۴۹ صفحات ۳۴-۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

TABESH S S, SHAFIEIOUN S. The Analysis of Jamshid’s Sinfulness in Zoroastrianism: A Cultural Semiotic Approach. LCQ 2020; 13 (49) :1-34
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-37119-fa.html
تابش شکوه السادات، شفیعیون سعید. تحلیل گناهکاری جمشید در آیین زرتشت با رویکرد نشانه‌شناسی فرهنگی. نقد ادبی. ۱۳۹۹; ۱۳ (۴۹) :۱-۳۴

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-۲۹-۳۷۱۱۹-fa.html


۱- دانشگاه اصفهان
۲- دانشگاه اصفهان ، SAEID.SHAFIEIOUN@GMAIL.COM
چکیده:   (۵۶۸۱ مشاهده)
رویکرد نشانه‌شناسی فرهنگی با آشکارسازی فرایند شکل‌گیری معنا و مشخص کردن ارزش­ها­ و هنجارها در متن توسط لوتمان (1922ـ1993م) پایه‌گذاری شد. این رویکرد با تمرکز بر نحوۀ تعامل سپهرهای نشانه‌ای مختلف، امکان جدیدی را در بررسی رخدادهای فرهنگی فراهم کرد تا نحوِۀ تولید متن در یک سپهر نشانه‌ای روشن شود. متون اسطوره‌ای ـ دینی به‌عنوان یکی از منابع برجستۀ فرهنگی، بستری مناسب برای به‌کارگیری نظریۀ نشانه‌شناسی فرهنگی است. در پژوهش حاضر، از این الگو در متن اسطوره‌ای ـ دینی اوستا استفاده ‌شده تا با انتخاب شخصیت جمشید، به نحوۀ مشروعیت‌زدایی از آیین مهرپرستی و مشروعیت‌زایی و چگونگی تولید معنا در آیین زرتشتی پرداخته ‌شود. در این دیدگاه، جمشید در دوگانه تقابلی (خود و دیگری)، تکوین‌یافتۀ ایزدشاه آیین مهری است که با کم‌رنگ شدن اندیشه‌های ودایی و توسعۀ سپهر نشانه‌ای زرتشتی، شخصیت گناهکاری گرفته است. در این مقاله، گناهکاری جمشید از طریقِ بررسی ورود وی به سپهر نشانه‌ای جدید، با سازوکار جذب و طرد فرهنگ دیگری و تولید متن و تثبیت فرهنگ خودی (زرتشتی) تحلیل شده است.
متن کامل [PDF 854 kb]   (۴۳۱۹ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: نقد اسطوره ای
دریافت: 1398/7/15 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.