نقد مقالات علمی ـ پژوهشی با موضوع بررسی متون ادبی از دیدگاه زمان روایی ژنت

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
چکیده
در تکامل دانش روایت‏شناسی، ژرار ژنت به عنصر زمان پرداخت و این نظریه را مطرح کرد که یکی از جنبه‏های هنر روایت‏پردازی، نحوه تبدیل زمان داستان به زمان متن است. روایت‏پژوه رابطه زمان داستان و زمان متن را با سه مؤلفه نظم، تداوم (دیرش) و بسامد تحلیل می‏کند. «نظم» توالی رویدادهای روایت را با توالی منطقی و گاه‌شمارانه آن در داستان مقایسه می‏کند؛ «تداوم» مدت زمان وقوع حادثه را با حجم متن اختصاص‏یافته به آن می‏سنجد؛ «بسامد» تعداد تکرار وقایع را در داستان با تعداد نقل آن‏ها در متن قیاس می‏کند. در چند دهه اخیر، پژوهشگران ادبیات فارسی به این مقوله توجه کرده و در بیش از سی پایان‏نامه و رساله و پنجاه مقاله، به بررسی زمان روایی در متون کهن یا معاصر پرداخته‌اند. در این پژوهش، مقالات علمی ـ پژوهشی که زمان روایی را تحلیل کرده‌‌اند، با این پرسش‌ها واکاوی شده‏اند: 1. دریافت نهایی مقالات از تحلیل زمان در متون روایی چیست؟ آیا به شیوه زمان‏بندی بسنده شده یا اینکه رابطه زمان روایی با معنا و ساختار اثر نیز به‏دست آمده است؟ 2. دسته‏بندی مقالات براساس موضوع، روش و یافته‏های پژوهش چه نقشه راهی برای مطالعات روایت‏پژوهی ترسیم می‏کند؟ دریافت پژوهش این است که بیشتر تحقیقات ناظر به آزمون کاربست نظریۀ ژنت در قرائت متن ادبی بوده و اغلب شیوه‏های زمان‏بندی نویسنده را گزارش کرده‏اند؛ اما نسبت ساختار و معنا با زمان روایی و نیز رابطه ادبیت متن با زمان روایت هم نشانه‏هایی در تحقیقات دارد و به‏طور کامل مغفول نمانده است. اگر این رویکرد در پژوهش‏های آتی مورد توجه قرار گیرد و مقایسه متون براساس دوره یا نوع ادبی بر این پایه تحلیل شود، نتایج نظام‏یافته‏تری به مطالعات سبک‏شناختی یا تاریخ ادبیات افزوده می‏شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ـ اردلانی، شمس‌الحاجیه (1387). «عامل زمان در رمان سووشون». نشریه ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی (زبان و ادبیات فارسی). ش10. صص9ـ35.
ـ ـــــــــــــــــــ (1393). «زمان روایی در رمان جزیره سرگردانی». فصلنامه پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی. ش17. صص11ـ40.
ـ اسداللهی، خدابخش (1393). «روایت‌شناسی منظومه نشانی از سپهری براساس دیدگاه ژرار ژنت». شعرپژوهی (بوستان ادب ـ علوم اجتماعی و انسانی). د6. ش4. صص1ـ22.
ـ افضلی، علی (1391). «زمان در کنش روایت داستانی هزارویک‌شب؛ پژوهشی ساختارمحور». پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی. ش10. صص11ـ30.
ـ امامی، نصراله، بهروز مهدی‌زاده فرد (1387). «روایت و دامنه زمانی روایت در قصه‌های مثنوی». ادب‌‌پژوهی. ش5. صص129ـ160.
ـ امیری خراسانی، احمد و نجمه حسینی سروری (1386). «شیوه‌های روایتگری مولانا در داستان دقوقی». علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. د26. ش2 (51). صص43ـ62.
ـ بامشکی، سمیرا (1391). روایت‌شناسی داستان‌های مثنوی. تهران: هرمس.
ـ بهنام‌فر، محمد، اکبر شامیان ساروکلایی و زینب طلایی (1393). «بررسی زمانمندی روایت در رمان سالمرگی براساس نظریۀ ژرار ژنت». متن‌پژوهی ادبی. ش6. صص125ـ144.
ـ بیگ‌زاده، خلیل (1395). «بررسی تطبیقی عنصر زمان و زمانمندی خطی و یادواره‌ای (مطالعه موردی: بعد‌ازظهر سبز و دومه ود حامد)». کاوش‌نامه ادبیات تطبیقی. ش23. صص1ـ23.
ـ پاشایی، محمد (1394). «بررسی روایت در رمان چشمهایش از دیدگاه ژرار ژنت». زبان و ادب فارسی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز). د68. ش231. صص41ـ58.
ـ پورنامداریان، تقی و هیوا حسن‌پور (1394). «بی‌نظمی زمانی در منظومه‌ خسرو و شیرین نظامی». کهن‌نامه ادب پارسی. ش2. صص1ـ22.
ـ تولان. مایکل (1393). روایت‌شناختی، درآمدی زبان‌شناختی ـ انتقادی. ترجمه سیده‌فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی
دانشگاه‌ها (سمت).
ـ جاهدجاه، عباس و لیلا رضایی (1390الف). «بررسی تداوم زمان روایت در حکایت‌های فرعی کلیله و دمنه». شعرپژوهی (بوستان ادب). ش3 (9). صص48ـ27.
ـ ــــــــــــــــــــــــــــــ (1390ب). «دایره واژگان (Diction) و نقش آن در شتاب روایت شاهنامه». فنون ادبی. ش1. صص47ـ62.
ـ جلالی‌پنداری، یداله و صدیقه پاک‌ضمیر (1390). «ساختار روایت در لالایی‌های ایرانی». مطالعات ادبیات کودک. د2. ش2 (4) صص1ـ31.
ـ حبیبی، علی‌اصغر (1393). «بررسی سه مؤلفه زمانی نظم، تداوم و بسامد در رمان ذاکرهالجسد اثر احلام مستغانمی براساس نظریۀ زمان روایی ژرار ژنت ». زبان و ادبیات عربی. ش10. صص29ـ62.
ـ حدادی، الهام (1388). «رویکردی روایت‌شناختی به داستان دو دنیا اثر گلی ترقی». فصلنامه نقد ادبی. د2. ش5. صص41ـ72.
ـ حری، ابوالفضل (1387). «درآمدی بر رویکرد روایت‌شناختی به داستان روایی با نگاهی به رمان آیینه‌های دردار هوشنگ گلشیری». پژوهش زبان‌های خارجی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز). د51. ش208. صص55ـ81.
ـ ـــــــــــــ (1388). «احسن القصص، رویکرد روایت‌شناختی به قصص قرآنی». فصلنامه نقد ادبی. ش2. صص83ـ122.
ـ حسن‌پور، هیوا (1397). «الگوهایی برای بررسی سرعت روایت». دوفصلنامه روایت‌شناسی. س1. ش3. صص21ـ40.
ـ خشنودی چروده، بهرام و میثم ربانی ‌خانقاه (1391). «روایت‌شناسی حکایت‌های مرزبان‌نامه در سه سطح: داستان، گفتمان و روایتگری با تکیه بر حکایت دادمه و داستان». متن‌پژوهی ادبی. ش51. صص75ـ96.
ـ درودگریان، فرهاد، فاطمه کوپا و سهیلا مهرآبادی (1391). «زمان روایی در رمان احتمالاً گم شده‌ام براساس نظریۀ ژرار ژنت». فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی. ش2. صص5ـ17.
ـ دزفولیان،کاظم و فواد مولودی (1388). «روایت‌شناسی تاریخ بیهقی؛ بررسی سازوکار روایت «حکایت بوبکر حصیری» براساس نظریه ژنت». تاریخ ادبیات. ش61. صص86ـ101.
ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1390الف). «تحلیل منطق‌الطیر برپایه روایت‌شناسی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش20. صص113ـ135.
ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1390ب). «روایت‌شناسی یک داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری براساس نظریۀ ژنت». متن‌پژوهی ادبی. د15. ش50. صص53ـ80.
ـ رجبی، زهرا، غلامحسین غلامحسین‌زاده و قدرت‌اله طاهری (1388). «بررسی رابطه زمان و تعلیق در روایت پادشاه و کنیزک». پژوهش زبان و ادب فارسی. ش12. صص75ـ98.
ـ رنجبر، محمود و دیگران (1390ـ1391). «بررسی ساختاری عنصر زمان براساس نظریۀ‌ ژرار ژنت در نمونه‌ای از داستان کوتاه دفاع مقدس». ادبیات پایداری. ش5ـ6. صص105ـ131.
ـ ریمون کنان، شلومیت (1387). روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمه ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر.
ـ صالحی، پیمان (1394). «نگرش تحلیلی بر سرعت روایت در رمان‌های جای خالی سلوچ و موسم الهجره الی الشمال با تکیه بر نظریۀ روایت‌شناسی ژرار ژنت». متن‌پژوهی ادبی. ش66. صص37ـ64.
ـ صهبا، فروغ (1387). «بررسی زمان در تاریخ بیهقی براساس نظریه زمان در روایت». پژوهش‌های ادبی. د21. ش5. صص89ـ112.
ـ طاهری، قدرت‌اله و لیلا پیغمبرزاده (1388). «نقد روایت‌شناسانه مجموعه ساعت پنج برای مردن دیر است براساس نظریه ژرار زنت». ادب‌پژوهی. د3. ش7ـ8. صص27ـ49.
ـ طاهری، قدرت‌اله، غلامحسین غلامحسین‌زاده و فاطمه جعفری (1390). «تحلیل ساختار رساله‌الطیر شیخ اشراق برپایه روایت‌شناسی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش20. صص95ـ111.
ـ عرب یوسف‌آبادی، فائزه (1394). «بررسی تقابل زمان روایی و زمان متن در حکایت‌های گلستان سعدی». متن‌پژوهی ادبی. ش66. صص65ـ90.
ـ عبداللهیان، حمید و الهام حدادی (1388). «رویکرد روایت‌شناختی به حکایت مکاران از داستان‌های هزارویک‌شب». فصلنامه هنر. ش81. صص28ـ59.
ـ غلامحسین‌زاده، غلام، قدرت‌اله طاهری و زهرا رجبی (1386). «بررسی عنصر زمان در روایت با تأکید بر حکایت اعرابی درویش در مثنوی». پژوهش‌های ادبی. ش16. صص199ـ217.
ـ فاضلی، فیروز و فاطمه تقی‌نژاد (1389). «روایت زمانی در رمان از شیطان آموخت و سوزاند». ادب‌پژوهی. ش12. صص7ـ30.
ـ فروزنده، مسعود (1387). «بررسی روایت، داستان و پیرنگ در «گلدسته‌ها و فلک» جلال آل احمد». پژوهشنامه زبان و ادب فارسی (گوهر گویا). ش5. صص135ـ155.
ـ قاسم‌زاده، علی، حمید جعفری و عبداله شیخ حسینی (1393). «مقایسه عنصر زمان در روایت‌پردازی رمان‌های به هادس خوش آمدید و سفر به گرای 270 درجه برمبنای نظریۀ ژرار ژنت». ادبیات پارسی معاصر. ش2. صص147ـ157.
ـ کلانتری، کاظم و ابراهیم استاجی (1394). «رابطه زمان روایی و مرگ در داستان سیاوش». پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی. ش19. صص169ـ196.
ـ محمدی، علی و نوشین بهرامی‌پور (1390). «تحلیل ساختار رستم و سهراب براساس نظریه‌های روایت‌شناسی». ادب‌پژوهی. ش15. صص141ـ168.
ـ نیک‌منش، مهدی و سونا سلیمیان (1389). «بررسی زمان روایت در نمایشنامه‌ زنان مهتابی، مرد آفتابی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش19. صص213ـ 235.
ـ نیکوبخت، ناصر، قدرت‌اله طاهری و طاهره مددیان پاک (1387). «بررسی عنصر زمان در منظومه‌های روایی معاصر». نشریه دانشکده علوم انسانی دانشگاه الزهرا. ش74. صص203ـ226.
- Abd-Allahian, H. & E. Hadadi (2009). "Ruykard-e Revāyatshenākhti be Hekāyat-e Makārān az Dāstānhā-ye Hezār o Yek Shab". Faslnāme-ye Honar. No. 81. pp. 28-59. [in Persian]
- Afzali, A. (2012). "Zamān dar konesh-e Revāyat-e Dāstāni-ye Hezār o Yek Shab; Pajuheshi Sakhtār Mehvar". Pajuheshha-ye Naghd-e Adabi o Sabk Shenāsi. No. 10. Pp. 11-30. [in Persian]
- Amiri-ye Khorasani, A. & N. Hosyni-ye Soruri (2007). "Shivehā-ye Revāyatgari-ye Molānā dar Dāstān-e Daghughi". ‘Olume Ejtemā’i o Ensāni-ye Daneshgāhe Shirāz. No.2. pp. 43-62. [in Persian]
- Arab Yusof ‘Abadi, F. (2015). "Barresi-ye Taghābol-e Zamān-e Revāyi o Zamān-e matn dar hekāyathā-ye Golestān-e sa’di". Matn Pajuhi-ye ‘Adabi. No. 66. pp. 65-90. [in Persian]
- Ardalani, Sh. (2008). "Āmel-e Zamān dar Romān-e Savushun". Zabān o Adabiyāt-e Fārsi. No.10. pp. 9-35. [in Persian]
- ـــــــــــــــ (2014). "Zamān-e Revāyi dar Romān-e Jazire-ye Sargardāni". Pajuheshhā-ye-Naghd-e Adabi. N0.17. pp. 11-40. [in Persian]
- Asad Allahi, Kh. (2014)."Revāyatshenāsi-ye Manzume-ye Neshāni az Sepehri bar‘asas-e Didgāh-e Gérard Genett". She’r Pajuhi. No. 4. pp. 1-22. [in Persian]
- Bameshki, S. (2012). Revāyatshenāsi-ye Dāstānhā-ye Masnavi. Tehran: Hermes Publication. [in Persian]
- Behnam Far, M., A. Shamiyan-e Sarukolayi & Z. Talayi (2014). "Barresi-ye Zamānmandi-ye Revāyat dar Romān-e Sālmargi Bar’asās-e Nazariye-ye Gérard Genett". Matn Pajuhiye Adabi. N0.6. pp. 125-144. [in Persian]
- Beyg ZAdeh, Kh. (2016). "Barresi-ye Tatbighi-ye ‘Onsore Zamān o Zamānmandi-ye Khati o Yadvāreyi (Motale’e-ye Moredi: Ba’d ‘az Zohr-e Sabz o Dumah Vod Hamed". Kāvoshnāme-ye Adabiyat-e Tatbighi. No. 23. pp. 1-23. [in Persian]
- Dezfuliyan, K. & F. Moludi (2009). "Revāyat Shenāsi-ye Tārikh-e Beyhaghi; Barresi-ye Sāz o Kār-e Revāyat-e Hekāyat-e Bubakr-e Hasiri Bar’asāse Nazariye-ye Genett". Tārikh-e Adabiyāt. No. 61. pp. 86-101. [in Persian]
- Dezfuliyan, K. (2011a). "Thlil-e Mantegh-Al Tayr bar paye-ye Revāyat Shenāsi". Pajuhesh-e Zabān o ‘Adabiyāt-e fārsi. No. 20. pp. 113-135. [in Persian]
- ــــــــــــــــ (2011b). "Revāyatshenāsi-ye yek Dāstān-e Kutāh az Hushang-e Golshiri Bar’asāse Nazariye-ye Genett". Matnpajuhi-ye ‘Adabi. No. 50. pp. 53-80. [in Persian]
- Dorudgariyan, F., F. Kupa & S. Mehrabadi (2012). "Zamān-e Revāyi dar Romān-e Ehtemālan Gom Shode’am Bar’asāse Nazariye-ye Gérard Genett". Motale’āt-e Dāstāni. No. 2. pp. 5-17. [in Persian]
- Emami, N. & B. Ehdizade-ye Fard (2008). "Revāyat o Dāman-e-ye Zamāni-ye Revāyat dar Ghese-e-hā-ye Masnavi". Adab Pajuhi. No. 5. pp. 129-160. [in Persian]
- Fazeli, F. & F. Taghizadeh (2010). "Revāyat-e Zamāni dar Romān-e ‘az Sheytān ‘Amukht o suzānd". ‘Adab Pajuhi. No.12. pp. 7-30. [in Persian]
- Foruzandeh, M. (2008). "Barresi-ye Revāyat, dāstān o peyrang dar Goldastehā o falak-e Jalāl-e Al-e Ahmad". Pajuheshnāme-ye zabān o ‘Adab-e Fārsi. No. 5. pp. 135-155. [in Persian]
- Genette, G. (1980). Narrative Discourse. An essay in Method. Jane E. Lewin. Ithaca New York: Comell University Press.
- Genette, G. (1980). Narrative Discourse. An Essay in Method. Jane E. Lewin. Ithaca New York: Comell University Press.
- Ghasemzadeh, A. et al. (2014). "Moghāyese-ye ‘Onsor-e Zamān dar Revāyatpardāzi-ye Romānhā-ye be Hādes khosh ‘Amadid o Safar be Gerāy 270 Darajeh barmabnā-ye Nazariye-ye Gérard Genett". ‘Adabiyāt-e Pārsi-ye Mo’āser. No. 2. pp. 147-157. [in Persian]
- Gholamhoseynzadeh, Gh., Gh. Taheri & Z. Rajabi (2007). "Barresi-ye ‘Onsore Zamān dar Revāyat bā Ta’kid bar Hekāyat-e ‘Arābi-ye darvish dar Masnavi". Pajuheshhā-ye ‘Adabi. No. 16. pp. 199-217. [in Persian]
- Habibi, A. (2014). "Barresi-ye se Mo’alefe-ye Zamāni-ye Nazm, Tadāvom o Basāmad dar Romān-e Zākerah-Al-jasad, Bar ‘asās-e Nazariye-ye Zamān-e Revāyi-ye Genett". Zabān o ‘Adabiyāt-e ‘Arabi. No.10. pp. 29-62. [in Persian]
- Hadadi, E. (2009). "Ruykard-e Revāyatshenākhti be Dāstān-e do donyā ‘asare Goli Taraghi". Naghde Adabi. No. 5. pp. 41-72. [in Persian]
- Hasanpur, H. (2018). "’Olguhāyi barāye Sor’at-e Revāyat". Dofaslnāme-ye Revāyatshenāsi. No. 3. pp. 21-40. [in Persian]
- Hori, A. (2008). "Darāmadi bar Ruykard-e Revāyatshenākhti be Dāstān-e Revāyi bā negāhi be Romān-e Ayinehā-ye Dardār, Hushang-e Golshiri". Pajuhesh-e Zabānhā-ye Khāreji. No. 209. pp. 55-81. [in Persian]
- Hori, A. (2009). "’Ahsan-Alghesas, Ruykard-e Revāyatshenākhti be Ghesas-e Gho’rāni". Naghd-e Adabi. No. 2. pp. 83-122. [in Persian]
- Jahedjah, A. & L. Rezayi (2011a). "Barresi-ye tadāvom-e zamān-e Revāyat dar hekāyathā-ye Far’i-ye Kalileh o Demneh". She’r Pajuhi (Bustān-e ‘Adab). No. 3(9). pp. 27-48. [in Persian]
- ـــــــــــــــــــــــــــــ (2011b). "Dāyere-ye Vājegān o Naghsh-e ‘Ān dar Shetāb-e Shāhnāmeh". Fonun-e ‘Adabi. No.1. pp. 47-62. [in Persian]
- Jalali-ye Pwedari, Y. & S. Pak Zamir (2011). "Sākhtār-e Revāyat dar Lālāyihā-ye Irāni". Motāle’āt-e ‘Adabiyāt-e kudak. No. 2 (4). pp. 1-31. [in Persian]
- Kalantari, K. & E. Estaji (2015). "Rābete-ye zamān-e Revāyi o marg dar Dāstān-e Siyāvash". Pajuheshhā-ye naghd-e ‘adabi va Sabk Shenāsi. No.19. pp. 169-196. [in Persian]
- Khoshnudi Chorudeh, B. & M. Rabani Khaneghah (2012). "Revāyatshenāsi-ye Hekāyathā-ye Marzbān-nāmeh dar se Sath: Dāstān, Goftmān o Revāyatgari bā tekye bar hekāyat-e dādmeh o Dāstān". Matn Pajuhi. No. 51. pp. 75-96. [in Persian]
- Mohamadi, A. & N. Bahramipyr (2011). "Tahlil-e Sākhtār-e Rostam o Sohrāb Bar’asās-e nazariyehā-ye Revāyatshenākhti". ‘Adabpajuhi. No. 15. pp. 141-168. [in Persian]
- Nikmanesh, M. & S. Salimiyan (2010). "Barresi-ye Zamān-e Revāyat dar namāyeshnāme-ye Zanān-e mahtābi, Mard-e ‘Aftābi". Pajuhesh-e Zabān o ‘Adabiyāt-e Fārsi. No. 19. pp. 213-235. [in Persian]
- Nikubakht, N. & Gh. Taheri & T. Madadiyan-e Pak (2008). 'Barresi-ye ‘Onsor-e Zamān dar Manzumehā-ye Revāyi-ye Mo’āser". ‘Olum-e ‘Ensāni-ye Dāneshgāh-e Al-Zahrā. No. 74. pp. 203-226. [in Persian]
- Pashayi, M. (2015). "Barresi-ye Revāyat dar Romāne Chashmhāyash az Didgāh-e Gérard Genett". Nashri-ye Adabiyāt o’Olume Ensāni-ye daneshgāh-e Tabriz. No. 231. pp. 41-58. [in Persian]
- Purnamdarian, T. & H. Hasanpur (2015). "Bi Nazmi-ye Zamāni dar Manzume-ye Khosro o Shirin-e Nezāmi". Kohan Nāme-ye Adab-e Pārsi. No. 2. pp. 1-22. [in Persian]
- Rajabi, Z., Gh. Gholamhoseynzadeh & Gh. Taheri (2009). "Barresi-ye Rābete-ye Zamān o Ta’ligh dar Revāyat-e Padeshāh o Kanizak". Pajuhesh-e Zabān o ‘Adabiyāt-e Fārsi. No. 12. pp. 75-98. [in Persian]
- Ranjbar, M. (2011). "Barresi-ye Sakhtāri-ye ‘Onsor-e Zamān Bar’asāse Nazariye-ye Gérard Genett dar Nemune-‘i ‘az Dāstān-e Kutāh-e Defa’-e Moghadas". Adabiyāt-e Paydāri. No. 5-6. pp. 105-131. [in Persian]
- Rimon Kenan, Sh. (2008). Revāyat-e dāstāni: Butighāye Mo’āser. A. Hori (Trans.). Tehran: Nilufar. [in Persian]
- Sahba, F. (2015). "Barresi-ye zamān dar Tārikh-e Beyhaghi bar’asa-e Nazariye-ye Zamān dar Revāyat". Pajuheshhā-ye ‘Adabi. No. 5. pp. 89-112. [in Persian]
- Salehi, P. (2015). "Negaresh-e Tahlili bar Sor’at-e Revāyat dar Romanhā-ye Jāy-e Khāli-ye Saluch o Musem-Alhejreh Elā-Alshomāl bā tekyeh bar’asa-e Nazariye-ye Revāyatshenāsi-ye Gérard Genett". Matnpajuhi-ye ‘Adabi. No. 66. pp. 37-64. [in Persian]
- Taheri, Gh. (2009). "Naghd-e Revāyatshenāsāne-ye Majmu’e-ye sā’at-e Panj barāye Mordan Dir ‘Ast bar’asa-e Nazariye-ye Gérard Genett". ‘Adabpajuhi. No. 7-8. pp. 27-49. [in Persian]
- Taheri, Gh., Gh. Gholamhoseynzadeh & F. Jafari (2009). "Tahlil-e Sākhtār-e Resāl-e-Altayr Sheykh-e Esfrāgh Barpāye-e Revāyatshenāsi". Pajuhesh-e Zabān o ‘Adabiyāt-e fārsi. No. 20. pp. 95-111. [in Persian]
- Toolan, M. (2014). Revāyatshenākhti, Darāmadi Zabān Shenākhti-Enteghādi. F. ‘Alavi & F Ne’mati (Trans.). Tehran: Samt Publication. [in Persian]