از «اپوخه» تا نوآوری‌های شاعرانه: آسیب‌شناسی کاربستِ روش پدیدارشناختی در پژوهش‌های ادبی حوزه زبان فارسی

نویسنده
مشهد-بلوار دانشجو- دانشجو24- پلاک 27-طبقه سوم
چکیده
مقاله حاضر بر آن است تا با بررسی پژوهش­های مبتنی بر رویکردهای پدیدارشناختی در حوزه زبان فارسی، کاستی­های بنیادین این دسته از پژوهش­ها را روشن کند. برای این منظور، مقالات پژوهشیِ حدود یک دهه اخیر که در نشریات دانشگاهی کشور منتشر شده و مدعیِ کاربستِ روش پدیدارشناختی بوده‌اند، گردآوری شده و شیوه استفاده آنان از روش پدیدارشناسی با آنچه سردمداران این مکتب به‌خصوص ادموند هوسرل (1859-1938م) درنظر داشته‌اند، مقایسه شده است. مقالات مورد بررسی (هجده مقاله) به‌لحاظ نحوه به‌کارگیری روش پدیدارشناختی، به سه دسته تقسیم می‌شوند: 1. مقالاتی که با استفاده از یکی از رویکردهای پدیدارشناختی همچون رویکرد هوسرلی یا رویکرد نقد مضمونیِ ژرژ پوله، به تفسیر و خوانش یک اثر یا تعدادی از آثار ادبی پرداخته‌اند. 2. مقالاتی که رویکرد پدیدارشناختی را با مضامین شعری یا دیدگاه‌های نظریِ یک شاعر قابل مقایسه دانسته‌اند.

3. مقالاتی که کاربرد اصطلاح پدیدارشناسی در عنوان یا متن آن­ها کاملاً «تزیینی» است و دستاوردهای مقاله عمدتاً بر اساس به‌کارگیری رویکردهای دیگری حاصل شده است. در پایان نشان داده شده است که به‌دلایلی ازجمله بدفهمیِ مبانیِ نظری و روش‌شناختیِ رویکرد پدیدارشناختی، بسنده کردن به شباهت‌های ظاهری میان اصطلاحات خاص این رویکرد و مضامین موجود در اشعار شاعران و نیز آرای نظریِ آن‌ها، کاربرد نادرست رویکرد پدیدارشناختی در خوانش و تفسیر آثار ادبی، کاربرد سهل‌انگارانه اصطلاح «پدیدارشناسی» در عنوان و متن مقاله، و مهم‌تر از همه نبودِ درک صحیح از مفهوم «چارچوب نظری پژوهش»، این دسته از پژوهش­ها کاستی­ها و بدفهمی­های بنیادینی را به‌بار آورده‌اند که دست‌کم با آنچه بنیان‌گذاران این رویکرد در پی دستیابی به آن بودند، همچنان فاصله بسیار زیادی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

From Epoche to Poetic Inventions: A critical Survey of Phenomenology-Based Studies in Persian Literary Researches.

نویسنده English

Davood emarati moghaddam
Neyshabur university
چکیده English

This article attempts to show the fundamental shortcomings of phenomenology-based researches in persian literary articles. The phenomenology- based research articles in the last decade has been collected and their definition of phenomenology has been compared to that of the founders of phenomenology, specially Edmund Husserl. These articles are divided in to three groups: 1- Those which attempt to "interpret" a literary work according to phenomenological approach 2- Those which compared phenomenological concepts with some poetic themes and viewpoints of some poets (specially Sohrab Sepehri and Nima Yushij) 3- Those which used "Phenomenology" as a completely useless concept, which has no crucial role in the whole research. The article concludes that these kind of researches are full of misunderstanding, because of 1- mixing the true meaning of phenomenology with poetic inventions,2- the misuse of phenomenological approach in reading literary works, and 3- not having an appropriate recognition of what a "Theoretical Framework" should be.

کلیدواژه‌ها English

"phenomenology"
"Epoche"
"Geneva School"
"Thematic Criticism"
"George Poulet"
- امامی، نصرالله (1377). مبانی و روش‌های نقد ادبی. تهران: جامی.
- بابک معین، مرتضی (1390). «بررسیِ تطبیقی اندیشه‌های بنیادین پدیدارشناسی (با رویکرد هوسرلی) با مضامینی چند در شعر سپهری». مطالعات تطبیقیِ هنر. ش1. صص17-28.
- ــــــــــــــــــــ (1394). «مفهوم مضمون و آسیب‌شناسیِ نقد مضمونی». پژوهش‌های ادب و زبان فرانسه. ش4. صص77-92.
- بهروز، سیده‌ زیبا (1393). «پدیدارشناسیِ غنا در اشعار نظامی و امیر خسرو (با تکیه بر منظومه لیلی و مجنون)». فنون ادبی. س6. ش1 (10). صص143-156.
- بیگ‌زاده، خلیل و معصومه میرناصری (1392). «بررسی نگاه پدیدارشناختیِ سهراب سپهری در کتاب ما هیچ ما نگاه». نشریه علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی. واحد فسا. س4. ش1 (8). صص45-59.
- پوله، ژرژ (1394). فضای پروستی. ترجمه وحید قسمتی. تهران: ققنوس.
- تسلیمی، علی (1395). نقد ادبی، نظریه‌های ادبی و کاربرد آن‌ها در ادبیات فارسی. چ3. تهران: اختران.
- تشکری، منوچهر و محمدحسین دلال رحمانی (1392). «بررسی و نقد فردیت و شیئیت (جزئیت) در شعر نیما یوشیج». فصلنامه نقد ادبی. د6. ش21. صص63-84.
- تقوی فردود، زهرا (1393). «نقد مضمونیِ "هشت کتاب" در دایره خلأ درونیِ روح، نقطه عروج سهراب سپهری: از پدیدارشناسی تا عرفان». مطالعات نقد ادبی (پژوهش ادبی). د9. ش36. صص1-17.
- جهاندیده کودهی، سینا (1391). «پدیدارشناسی و سنخ‌شناسیِ مخالف‌خوانی‌های احمد شاملو». فصلنامه نقد ادبی. س5. ش19. صص103-134.
- حامی‌دوست، معصومه و محمدعلی خزانه‌دارلو (1393). «بررسی زمان در داستان دخمه‌ای برای سمور آبی از منظر نقد مضمونی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش35. صص81-105.
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1395). «زمان و هویت در داستان‌های هوشنگ گلشیری از منظر نقد مضمونی». فصلنامه نقد ادبی. س9. ش33. صص129-150.
- خراسانی، فهیمه و حسینعلی قبادی (1393). «خوانشی پدیدارشناسانه از داستان کیخسرو». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. س10. ش36. صص93-116.
- خزانه‌دارلو، محمدعلی و معصومه حامی‌دوست (1392). «فضای داستان شازده احتجاب از منظر نقد مضمونی». ادب‌پژوهی. ش25. صص9-31.
- دانیاری، کیانوش، علی نوری، علی حیدری و محمدرضا روزبه (1395). «بوطیقای پدیدارشناختیِ نیما: بررسیِ آرای پدیدارشناختیِ نیما در نامه‌های او». فصلنامه نقد ادبی. س9. ش36. صص121-141.
- دهقانی، حسام (1388). «پدیدارشناسیِ هرمنوتیکیِ شعر: بازخوانش شعر "دیوار" اثر احمد شاملو». فصلنامه زبان و ادب پارسی. ش42. صص133-164.
- رویانی، وحید و منصور حاتمی‌نژاد (1394). «سیاوش و اسطوره بازگشت جاودانه». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. س11. ش40. صص239-261.
- ریخته‌گران، محمدرضا (1382). مقالاتی درباره پدیدارشناسی، هنر، مدرنیته. تهران: نشر ساقی.
- سام‌خانیانی، علی‌اکبر (1392 الف). «تحلیل نگره پدیدارشناسی در شناخت‌شناسیِ شازده کوچولو». پژوهش ادبیات معاصر جهان. د18. ش1. صص95-112.
- ـــــــــــــــــــــ (1392 ب). «رویکرد پدیدارشناختی در شعر سهراب سپهری». پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان. س11. ش20. صص121-142.
- ــــــــــــــــــــ (1392 ج). «مطالعه تطبیقی فلسفه تعلیم و تربیت در رویکردهای پدیدارشناختی سهراب سپهری و اریک فروم». دوفصلنامه پژوهش‌های ادبیات تطبیقی. د1. ش1. صص71-94.
- سام‌خانیانی، علی‌اکبر و سیده‌ زهرا موسوی‌نیا (1393). «نقد رویکرد پدیدارشناختیِ هوسرلی در قصه‌های مجید». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. س5. ش2 (10). صص55-74.
- سلاجقه، پروین (1386). «پدیدارشناسیِ زمان در شعر حافظ، با نظر به آرای قدیس آوگوستینوس درباره زمان». نامه فرهنگستان. د10. ش2. صص94-105.
- ــــــــــــــ (1389). نقد نوین در حوزه شعر (مجموعه‌مقالات). تهران: مروارید.
- سلدن، رامان (1375). نظریه ادبی و نقد عملی. ترجمه جلال سخنور و سیما زمانی. تهران: نشر پویندگان نور.
- شایگان، داریوش (1384). هانری کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. چ3. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
- شایگان‌فر، حمیدرضا (1391). نقد ادبی. چ5. تهران: حروفیه.
- شمیسا، سیروس (1385). نقد ادبی. و2. تهران: میترا.
- میرعابدینی، حسن (1377). صد سال داستان‌نویسی در ایران. تهران: نشر چشمه.
- هاتفی، محمد و حمیدرضا شعیری (1392). «تحول پدیدارشناختیِ خط- نقاشی از منظر نشانه- معناشناختی، با مطالعه موردیِ پنج اثر». نشریه مطالعات تطبیقیِ هنر. س3. ش5. صص33-46.
- Brachtendorf, J. (2012). "The Reception of Augustine in Modern Philosiphy" in Mark Vessey (Ed.). A Companion to Augustine. Wiley Blackwell Publication.
- Brough, J.B.(1996). "Presence and Absence in Husserl's Phenomenology of Time-Consciousness" in L. Langsdorf, S. Watson & M. Bower (Eds.). Phenomenology, Interpretation, and Community. State University of New York Press.
- Hillis Miller, J. (1966). "Geneva School". Critical Quarterly. Vol. 8. Issue 4. pp. 305-321.
- Husserl, E. (1983). "Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. First book: General Introduction to a Pure Phenomenology" in Collected Works. Vol. 2. F. Kresten (Trans.). Mrtinus Nijhoff Publishers.
- Mcduffie, M. (1997). "Literature" in Lester Embree & Others (Eds.). Encyclopedia of Phenomenology. Springer-Science + Business Media, B.V.
- Mensch, J. (1997). "Ego" in Lester Embree & Others (Eds.). Encyclopedia of Phenomenology. Springer-Science + Business Media, B.V.
- Sokolowsky, R. (2000). Introduction to Phenomenology. Cambridge University Press.
- Emami, N. (1991). Mabāni va Raveshhā-ye Naqd-e Adadi. Tehran: Jami Publication. [in Persian]
- Babak Moin, M. (2011). "Barrasi-ye Tatbighi-ye Andishehā-ye Bonyādin-e Padidārshenāsi (bā ruykard-e Husserli) bā Mazāmini chand dar She'r-e Sepehri". Motale'āt-e Tatbighi-ye Honar. No.1. pp. 17-28. [in Persian]
- _____________ (2015). "Mafhum-e Mazmun va āsib Shenāsi-ye Naqd-e Mazmuni". Pazhuheshhā-ye Adab va Zabān-e Faranse. No. 4. pp.77-92. [in Persian]
- Behruz, S.Z. (2014). "Padidār Shenāsi-ye Ghenā dar Ash'ār-e Nezāmi va Amir khosro". Fonun-e Adabi. No.10. pp. 143-156. [in Persian].
- Beyg Zadeh, Kh. & M. Mirnaseri (2013). "Barrasi-ye Negāh-e Padidār Shenākhti-ye Sohrāb Sepehri dar Ketāb-e Mā Hich Mā Negāh". Zabān va Adabiyat-e Farsi-ye Dāneshgāh-e āzād-e Eslāmi (Vāhed-e Fasā). No. 8. pp. 48-59. [in Persian]
- Poulet, G. (2015). Fazā-ye Prusti. V. Ghesmati (Trans.). Tehran: Ghoghnus Publication. [in Persian]
- Taslimi, A. (2016). Naqd-e Adabi, Nazariyehā-ye Adabi va Karbord-e ānhā dar Adabiyāt-e Fārsi. Tehran: Akhtaran Publication. [in Persian]
- Tashakkori, M. & M.H. Dalal Rahmani (2013). "Barrasi va Naqd-e Fardittat va Shey'iyyat (Joz'iyyat) dar She'r-e Nimā Yushij". Naqd-e Adabi. No. 21. pp. 63-84. [in Persian]
- Taghavi Fardud, Z. (2014). "Naqd-e Mazmuni-ye Hasht Ketāb dar Dāyere-ye Khala'-e Daruni-ye Ruh". Motāle'āt-e Naqd-e Adabi (Pazhuhesh-e Adabi). No. 36. pp.1-17. [in Persian]
- Jahandide Kudehi, S. (2012). "Padidār shenāsi va Senkh shenāsi-ye Mokhālef Khānihā-ye Ahmad-e Shāmlu". Naqd-e Adabi. No. 19. pp. 103-134. [in Persian]
- Hami dust, M. & M.A. Khazanedarlu (2015). "Barrasi-ye Zamān dar Dāstān-e Dakhme-i Barāy-e Samur-e ābi az Manzar-e Naghd-e Mazmuni". Pazhuhesh-e Zaban va Adabiyāt-e Farsi. No. 35. pp. 81-105. [in Persian]
- _________________________________ (2016). "Zamān va Hoviyyat dar Dāstānhā-ye Hushang-e Golshiri az Manzar-e Naqd-e Mazmuni". Naqd-e Adabi. No. 33. pp. 129-150. [in Persian]
- Khorasani, F. & H. Ghobadi (2015). "Khāneshi Padidār Shenāsāne az Dāstān-e Keykhosro". Adabiyāt-e Erfani va Ostureshenākhti. No. 36. pp. 93-116. [in Persian]
- Khazanedarlu, M.A. & M. Hamidust (2013). "Fazā-ye Dāstān-e Shāzde Ehtejāb az Manzar-e Naghd-e Mazmuni". Adab Pazhuhi. No. 25. pp. 9-31. [in Persian]
- Danyari, K., A. Nuri, A. Heydari & M.R. Ruzbeh (2016). "Butighā-ye Padidār Shenākhti-ye Nimā: Barrasi-ye ārā'-e Padidār Shenākhti-ye Nimā da Nāmehā-ye u". Naqd-e Adabi. No. 36. pp. 121-141. [in Persian]
- Dehghani, H. (2009). "Padidār Shenāsi-ye Hermenotiki-ye She'r: Bāz Khānesh-e She'r-e Divār Asar-e Ahmad-e Shamlu". Zabān va Adab-e Pārsi. No. 42. pp. 133-164. [in Persian]
- Ruyani, V. & M. Hatami Nezhad (2015). "Siyavash va Osture-ye Bāzgasht-e Jāvedāne". Adabiyāt-e Erfani va Ostureshenākhti. No. 40. pp. 239-261. [in Persian]
- Rikhtegaran, M.R. (2003). Maghālāti darbāre-ye Padidār Shenāsi, Honar, Modernite. Tehran: Saaghi Publication. [in Persian]
- Sam Khaniyani, A.A. (2013 a). "Tahlil-e Negare-ye Padidār Shenākhti dar Shenākht Shenāsi-ye Shāzde Kuchulu". Pazhuhesh-e Adabiyat-e Mo'aser-e Jahān. No.1. pp.95-112. [in Persian]
- _________________ (2013 b). "Ruykard-e Padidār Shenākhti dar She'r-e Sohrab Sepehri". Pazhuhesh name-ye Adab-e Ghenāee Daneshgāh-e Sistān va Baluchestān. No. 20. pp. 121-142. [in Persian]
- _________________ (2013 c)."Motāle'e-ye Tatbighi-ye Falsafe-ye Ta'lim va Tarbiyat dar Ruykardhā-ye Padidār Shenākhti-ye Sohrāb Sepehri va Erik Fromm". Pazhuheshhā-ye Adabiyāt-e Tatbighi. No.1. pp.71-94. [in Persian]
- Sam Khaniyani, A.A. & S.Z. Musavinia (2015). "Naghd-e Ruykard-e Padidār Shenākhti-ye Husserli dar Ghessehā-ye Mjaid". Motāle'āt-e Adabiyāt-e Kudak-e Dāneshgāh-e Shirāz. No. 10. pp. 55-74. [in Persian]
- Salajaghe, P. (2008). "Padidār Shenāsi-ye Zamān dar She'r-e Hāfez, ba Nazar be ārā'-e Gheddis Augustinus darbāre-ye Zamān". Name-ye Farhangestān. No. 2. pp. 94-105. [in Persian]
- __________ (2010). Naqd-e Novin dar Hoze-ye She'r (Majmu'e Maghālāt). Tehran: Morvarid Publication. [in Persian]
- Selden, R. (1996). Nazariye-ye Adabi va Naqd-e Amali. Jalal Sokhanvar & Sima Zamani (Trans.). Tehran: Puyandegan-e Nur Publication. [in Persian]
- Shayegan, D. (2005). Henry Corbin: āfāgh-e Tafakkor-e Ma'navi dar Eslām-e Irani. Tehran: Nashr va Pazhuhesh-e Farzān Ruz Piblication. [in Persian]
- Shayeganfar, H.R. (2012). Naqd-e Adabi. Tehran: Horufiyye Publication. [in Persian]
- Shamisa, S. (2006). Naqd-e Adabi. Tehran: Mitra Publication. [in Persian]
- Mir 'abedini, H. (1998). Sad Sāl Dāstān Nevisi dar Irān. Tehran: Cheshme Publication. [in Persian]
- Hatefi, M. & M.R. Sha'iri (2013). "Tahavvol-e Padidār Shenākhti-ye Khat-Naghghāshi az Manzare Neshāne-Ma'nā Shenākhti, ba Motāle'e-ye Moredi-ye Panj Asar". Motāle'āt-e Tatbighi-ye Honar. No.5. pp. 33-46. [in Persian]