توان تحلیلی «مربع‌ نشانه‌شناختی» در خوانش شعر

نویسنده
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
چکیده
مربع‌ نشانه‌شناختی به مثابۀ الگویی که مبانی دلالت را طرح و تبیین می‌کند نخستین‌ بار توسط گِرِماس طراحی شد. این ‏الگو که بر نحوِ اولیۀ دلالت استوار است و حاصلِ بسطِ منطقی تقابل‌های دوگانی به شمار می‌رود، در آغاز، برای ‏تحلیلِ ساختار روایت به کار گرفته شد، اما بعدها گرماس، راستیه و برخی از اعضای مکتبِ پاریس آن را در حوزۀ ‏نشانه‌شناسی شعر نیز به کار بردند. با وجود این، در پژوهش‌هایی که بر این اساس در ادبیات فارسی صورت گرفته ‏است، این الگو عمدتاً در تحلیلِ ساختار روایی حکایت‌های منظوم یا منثور استفاده شده است و تحقیقِ مستقلی که ‏موضوعِ دلالتمندیِ شعر را بر اساسِ مربعِ نشانه‌شناختی توجیه و تبیین کند به چشم نمی‌خورد. بر این اساس، پژوهش ‏حاضر می‌کوشد ضمنِ ارایه کلیّاتی دربارۀ این الگو، آن را در خوانشِ نشانه‌شناختی شعر به کار گیرد. بنابراین، پس از ‏بررسی مؤلفه‌های اصلی مربعِ نشانه‌شناختی و نحوۀ ترکیبِ این مؤلفه‌ها، کوشیده شده است نحوۀ سازمان‌دهی درونی ‏عناصر، به طورِ موردی، در غزلی از عطار، مولوی و حافظ بر این اساس بررسی و تحلیل شود. چنین پژوهشی علاوه ‏بر اینکه امکانِ بررسیِ ساختاری غزل را از چشم‌اندازِ نشانه‌شناسی فراهم می‌آورد و برخی از تلقی‌های پنهانِ شعر را ‏آشکار می‌کند، الگویی خواننده‌محور به دست می‌دهد که نشان می‌دهد یک خوانندۀ توانمند چگونه مؤلفه‌های ‏معناشناختی را، در راستایِ فهم شعر، شناسایی و طبقه‌بندی می‌کند. ‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

A study on the analytic capacity of the semiotic square in reading poetry

نویسنده English

Masoud Algooneh Juneghani
Assistant Professor, University of Isfahan
چکیده English

Semiotic Square, as a model trying to analyze and explain the foundation of signification, was ‎firstly developed by Greimas. This model is the logical outcome of the development of binary ‎oppositions, and is based on the primary structure of signification. It was first used in the ‎structural analysis of narratives. However, Greimas, Rastier and some other members of Paris ‎school applied it in the field of semiotics of poetry, as well. Nevertheless, researches using ‎this model in the field of Persian literature are mainly concerned with its application in the ‎structural analysis of either prose or verse narratives, and as a consequence, there is no ‎comprehensive research which analyses the process of signification in poetry according to this ‎model. Hence, after providing the basic assumptions of semiotic model, the present article ‎tries to apply it in a semiotic reading of poetry. Therefore, at first the basic components of ‎semiotic square and their combination methods is explained and afterwards the internal ‎organization of the components of a poem by Attar, Mowlavi, and Hafiz is respectively ‎analyzed. Such a research not only provides the possibility of the analysis of the poem's ‎structure, and brings forth some of its latent perspectives, but also offers a reader-oriented ‎model which indicates how a potent reader recognize and categorize the semantic ‎components of the poem so as to arrive at a better understanding. ‎

کلیدواژه‌ها English

Semiotic Square
binary oppositions
poetic signification
reader-oriented model
Greimas
- آلگونه جونقانی، مسعود (1393). «رویکرد سنایی به تقابل‌های دوگانی». مجله مطالعات عرفانی. ش19. صص29-54.
- احمدی، بابک (1382). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.
- برتنس، یوهانس ویلم (1383). مبانی نظریه ادبی. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: ماهی.
- پاکتچی، احمد و دیگران (1394). «تحلیل فرایندهای گفتمانی در سوره "قارعه" با تکیه بر نشانه‌شناسی تنشی». مجله جستارهای زبانی. د6. ش4. صص39-68.
- پورنامداریان، تقی (1380). در سایۀ آفتاب: شعر فارسی و ساخت‌شکنی در شعر مولوی. تهران: سخن.
- پوشنه، آتنا (1393). «به‌سوی نشانه‌شناسی شناختی پرآگه برانت». در:
http://www.leilasadeghi.com/naghd/translations/518-perage.html.
- تادیه، ژان ایو (1378). نقد ادبی در قرن بیستم. ترجمۀ مهشید نونهالی. تهران: نیلوفر.
- ثواب، فاطمه و محمدعی محمودی (1394). «عبور از مربع معنایی گریماس و صعود با نردبان معنایی». فصلنامه نقد ادبی. د8. ش31. صص21-41.
- حافظ، شمس‌الدین محمد (1381). دیوان حافظ به سعی سایه. تهران: کارنامه.
- خادمی، نرگس و مه‌دخت پورخالقی چترودی (1391). «تحلیل معناساختاری دو حکایت از تاریخ بیهقی با تکیه بر الگوی کنشگرهای گریماس». بهار ادب (سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی). د5. ش1. صص253-262.
- سنایی، مجدودبن آدم (1362). دیوان. مقدمه، حواشی و فهرست مدرس رضوی. تهران: سنایی.
- ــــــــــــــــــــ (1387). حدیقۀ‌الحقیقه و طریقۀ‌الشریعه. مقدمه، تصحیح و تحشیه محمد روشن. تهران: نگاه.
- شعیری، حمیدرضا (1388). مبانی معناشناسی نوین. تهران: سمت.
- ـــــــــ (1394). «نشانه-‌معناشناسی حایل‌های گفتمانی». در: http://farhangemrooz.com/news.
- شمس ‌تبریزی، محمد‌بن‌علی (1373). مقالات شمس. ویرایش جعفر مدرس‌ صادقی. تهران: نشر مرکز.
- عباسی، علی و هانیه یارمند (1390). «عبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه-‌معناشناختی ماهی‌سیاه کوچولو». مجله پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی. د2. ش3. صص147-172. ‌
- عباسی، علی (1392). «بررسی زایش معنا در ساختار روایی "حکایت نمازفروش" (از هزارویک شب) و روایت سه‌‌تار از جلال آل‌احمد». مجله جستارهای زبانی (پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی). د4. ش1. صص89-104.
- عطار، شیخ فریدالدین محمد (1362). دیوان. به‌اهتمام و تصحیح تقی تفضلی. تهران: علمی و فرهنگی.
- فتوحی رود‌معجنی، محمود (1385). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
- فضیلت بهبهانی، محمود و صدیقه نارویی (1388). «تحلیل ساختاری داستان جولاهه با مار برپایه نظریه گریماس». ‌فصلنامه جستارهای ادبی. د42. ش3. صص47-67.
- کالر، جاناتان (1388). بوطیقای ساختارگرا. ترجمۀ کورش صفوی. تهران: مینوی خرد.
- مدرسی، فاطمه، اسماعیل شفق و امید یاسینی (1392). «تحلیل حکایات تعلیمی تذکره‌الاولیا برپایه الگوی روایی گریماس». پژوهش‌نامه ادبیات تعلیمی (پژوهش‌نامه زبان و ادبیات فارسی). د5. ش20. صص73-101.
- مولوی، جلال‌الدین محمد‌بن محمد (1387). غزلیات شمس تبریز. مقدمه، گزینش و تفسیر محمدرضا شفیعی‌ کدکنی. تهران: سخن.
- میرباقری فرد، سیدعلی‌اصغر و مسعود آلگونه جونقانی (1389). «تحلیل شطح برمبنای تفکیک وجودشناختی و معرفت‌شناختی». فصلنامه ادب‌پژوهی. د4. ش13. صص29-60.
- نصیحت، ناهید و دیگران (1392). «بررسی نشانه- معناشناختی ساختار روایی داستان کوتاه لقاء فی لحظه رحیل». ‌فصلنامه جستارهای زبانی (پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی). د4. ش2 (14). صص39-63.
-Abb'si, A. & H. Y'rmand (2012). " 'Obur az Morabba'-e Ma'n'yi be Morabba'-e Taneshi". Pazhuheshh'-ye Zab'n va Adabiy’t-e Tatbiqi. Vol. 2. No. 3. pp. 147-172. [in Persian]
- Abb’si, A. (2014). "Barresi-ye Z’yesh-e Ma'n’ dar S’kht’r-e Rev’yi". Jost’rh’-ye Zab’ni. Vol. 4. No. 1. pp. 89-104. [in Persian]
- Ahmadi, B. (2004). S’kht’r va Ta'vil-e Matn. Tehran: Markaz Publication. [in Persian]
- Alguneh Juneq’ni, M. (2015). "Ruykard-e San’yi be Taq’bolh’-ye Dog’ni". Mot’le'‘t-e' Erf’ni. No. 16. pp. 29-54. [in Persian]
- 'Att’r, F.M. (1984). Div’n. T. Tafazzoli (Ed.). Tehran: 'Elmi va Farhangi. [in Persian]
- Bertens, H. (2005). Mab’ni-ye Tarjome-ye Adabi. M. Abolq’semi (Trans.). Tehran: Mahi. [in Persian]
- Chandler, D. (2007). Semiotics: The Basics. London and New York: Routledge.
- Courtés, J. (1991). Analyse Sémiotique du Discours: De L'énoncé à L'énonciation. Paris: Hachette.
- Culler, J. (2010). Butiq’-ye S’kht’rger’. K. Safavi (Trans.). Tehran: Mino-ye Kherad. [in Persian]
- Fazilat Behbah’ni, M. & S. N’ruy (2010). "Tahlil-e S’kht’ri-ye D’st’n-e Jowl’he b’ M’r bar P’ye-ye Nazariye-ye Greimas". Jost’rh’-ye Adabi. Vol. 42. No. 3. pp. 47-67. [in Persian]
- Fontanille, J. (2003). Sémiotique du Discours. Limoges, Presses de l‘Université de Limoges.
- Fotuhi Rudma'jani, M. (2007). Bel’ghat-e Tasvir. Tehran: Sokhan. [in Persian]
- Greimas, A.J. (1986). Sémantique Structurale. Paris: Presses Universitaries de France.
- Hafiz, Sh.M. (2003). Div’n. Tehran: K’rn’me. [in Persian]
- Hébert, L. (2007). Dispositifs Pour L'analyse des Textes et des Images. Translated from the French by Julie Tabler. Limoges: Presses de l'Université de Limoges.
- Kh’demi, N. & M. Pourkh’leqi Chatrudi (2013). "Tahlil-e Ma'n’-S’kht’ri-e Do Hek’yat az T’rikh-e Beyhaqi b’ Tekye bar Olgu-ye Konesh-garh’-ye Greimas". Sabkshen’si-ye Nazm va Nasr-e Parsi. Vol. 5. No. 1. pp. 253-262. [in Persian]
- Martin, B. & F. Ringham (2000). Dictionary of Semiotics. London and New-York: Cassell.
- Mirb’qeri, S.A. & M. Alguneh Juneqani (2011). "Tahlil-e Shath bar Mabn’-ye Tafkik-e Vojudshen’khti va Ma'refatshen’khti". Adab Pazhuhi. Vol. 4. No. 13. pp. 29-60. [in Persian]
- Moddaressi, F., E. Shafaq & O. Y’ssini (2014). "Tahlil-e Hek’y’t-e Ta'limi-ye Tazkarat-ol Awli’ bar As’s-e Olgu-ye Rev’yi-e Greimas". Pazhuheshn’me-ye Adabiy’t-e Ta'limi. Vol. 5. No. 20. pp. 73-101. [in Persian]
- Mowlavi, J. (2009). Ghazaliy’t-e Shams-e Tabrizi. M.R. Shafi'i Kadkani (Pref. & Ed.). Tehran: Sokhan. [in Persian]
- Nasihat, N. et al. (2014). "Barresi Nesh’ne Ma'n’shen’khti-ye S’kht’r-e Rev’yi D’st’n-e Kut’h". Jost’rh’-ye Zab’ni. Vol. 4. No. 2. pp. 39-63. [in Persian]
- Pakatchi, A. et al. (2016). "Tahlil-e Far’yandh’-ye Goftem’ni dar Sure-ye Qare'e ba Tekye bar Nesh’ne Shen’si-ye Taneshi". Jost’rh’-ye Zab’ni. Vol. 6. No. 4. pp. 39-68. [in Persian]
- Purn’md’rian, T. (2002). Dar S’ye-ye '‘ft’b: She'r-e F’rsi va S’khtShekani dar She'r-e Mowlavi. Tehran: Sokhan. [in Persian]
- Pushne, A. (2015). "Be Su-ye Nesh’neshen’si-ye Shen’khti-ye Per’ge Ber’nt". at: http://www.leilasadeghi.com/naghd/translations/518-perage.html. [in Persian]
- San’iyi, M. (1984). Div’n. Prefaced by Modares Razavi. Tehran: Ney Publication. [in Persian]
- ___________ (2009). Hadiqat-ol Haqiqa va Tariqat-ol Shari'a. Prefaced by M. Rowshan. Tehran: Neg’h. [in Persian]
- Sav’b, F. & M.A. Mahmudi (2016). "Obur az Morabba'e Ma'n’yi va So'ud b’ Nardeb’n-e Ma'n’yi". Naqd-e Adabi. Vol. 8. No. 31. pp. 21-41. [in Persian]
- Schleifer, R. (1987). A.J. Greimas and the Nature of Meaning: Linguistics, Semiotics and Discourse Theory. London & Sydney: Groom Helm.
- Sha'iri, H.R. (2000). Mab’ni-ye Ma'n’Shen’si-ye Novin. Tehran: Samt. [in Persian]
_________ - (2016). "Nesh’ne-Ma'n’shen’si-ye H’yelh’-ye Goftem’ni". at: http://farhangemrooz.com/news. [in Persian]
- Shams-e Tabrizi, M.A. (1995). Maq’l’t-e Shams. J. Moddares Sadeqi (Ed.). Tehran: Markaz Publications. [in Persian]
- Tadié, Jean-Yves (2000). Naqd-e Adabi dar Ir’n-e Qarn-e Bistom. M. Nonah’li (Trans.). Tehran: Nilufar. [in Persian]
- Zilberberg, C. (2002). "Précis de Grammaire Tensive". Tangence. 70. pp. 111-143.