تمثیل از دیدگاه منتقدان رمانتیسم

نویسنده
میدان آزادی- دانشگاه فردوسی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی- گروه زبان و ادبیات فارسی
چکیده
تمثیل از جمله اصطلاحاتی است که علیرغم کاربرد گسترده و قدمتش در بلاغت غرب بخاطر برخی اشتراکات و اختلاطهایی که با دیگر آرایههای بلاغی مانند استعاره، نماد، رمز، کنایه و... داشته منتقدان ادبی و بلاغیون را در ارائه تعریف دقیق و تعیین حدود و کارکردهایش با سردرگمی مواجه کرده، و از این رو اهمیت و اعتبارش در ادوار مختلف براساس جریانهای فکری موجود دچار افت و خیزهای فراوان شده است. مکتب رمانتیسم از جریانهایی بود که نظریهپردازانش برای اولین بار ویژگیها و کارکرد تمثیل در قیاس با نمادرا بررسی کرده و سعی کردند تا مرزهای این دو اصطلاح را با ارائه تعریف دقیق و مشخص ساختن ویژگیهای هر یک، روشن سازند. در واقع ما معنای مدرن تمثیل را مدیون نظرات کسانی چون، گوته، شلینگ، اگوست ویلهلم شلگل و کالریج هستیم. این نظریه پردازان، اولین تلاشهای نظاممند در تبیین و تعریف اصطلاح تمثیل را به معنای امروزی انجام دادند. براین اساس هدف نگارنده در این جستار، ارائه گزارشی از کارکردها و ویژگیهای تمثیل در مکتب رمانتیسم از رهگذر مرور نظریات منتقدان صاحب نظر در این باب، مانند؛ گوته، شلینگ، ا.و. شلگل و کالریج بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Study of function of “Allegory” from the perspective Of some romantic critics

نویسنده English

Zohreh Hashemi
Azadi Sq.Ferdowsi Univ. Faculty of Letters , Department of Persian literature
چکیده English

Allegory, is one of terms that despite extensive use and antiquity in the west rhetoric because of had some commonalities and differences whit other rhetorical ornaments, such as metaphor, symbol, emblem, irony and etc. literary critics and rhetorician in providing precise definition and determination of functions of allegory encountered to confusion hence credibility and significance of it in the difference periods according to the intellectual currents to become whit many ups and downs. The Romantic school was one of the processes that first time rhetoricians have tried to study features and functions of allegory compared whit symbol for distinct of borders these two terms and provide precise definitions and specific characteristics of each terms. In fact we owe modern mean of allegory those comments of some ones such as, Goethe, Schelling, August Wilhelm Schlegel and Coleridge. These rhetoricians did the first systematic efforts in clarifying and defining the meaning of the term allegory. On this basis, the essays aim of the writer has been presented a report of functions and features of allegory in the Romanticism school passer authority over critical comments in this regard, such as ; Goethe, Schelling, A. W. Schlegel and Coleridge.

کلیدواژه‌ها English

Symbol
west rhetoric
Romanticism
Allegory
Romantic Critics