Ghorbanian Rahvard S, emarati moghaddam D. A study of the misperception and mis-application of the concept of defamiliarization in academic essays published by the Iranian scholars. LCQ 2018; 11 (44) :143-168
URL:
http://lcq.modares.ac.ir/article-29-27720-fa.html
۱- دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد ، saeedghorbanian.r@gmail.com
۲- دانشگاه نیشابور
چکیده: (۹۶۰۷ مشاهده)
مقالۀ حاضر برآن است تا با بررسی انتقادی مقالات علمی ـ پژوهشی، کاستیهای بنیادین پژوهشهایی را بررسی کند که در حوزۀ زبان فارسی مدعی کاربست یا شرح مبحث آشناییزداییاند. نتیجۀ بررسی سی مقاله در این حوزه که در بازۀ زمانی 1375 ـ 1395 در نشریات معتبر دانشگاهی ایران منتشر شدهاند، روشن میکند که بسیاری از محققان دانشگاهی ایران در درک مفهوم آشناییزدایی دچار بدفهمیهایی جدی هستند. تساهل و اشتباهات ایشان در فهم و کاربست اصطلاح آشناییزدایی را میتوان چنین طبقهبندی کرد: 1. بیتوجهی به اصول روششناختی فرمالیستهای روس؛ 2. ارائۀ تعاریف خلقالساعه از مفهوم آشناییزدایی؛ 3. خلط و همانندپنداری مبحث آشناییزدایی با دیگر مباحث نسبتاً مشابه و بهخصوص تقلیل آن به مباحث ابتدایی بلاغت سنتی. این کاستیها از یک سو به بداهت موضوع پژوهش و از دیگر سو به تقلیل این مفهوم و تزیینی شدن آن در پژوهشهای دانشگاهی انجامیده است؛ درنتیجه این موارد، مجالی برای محققان فراهم آمده تا به تولید انبوه مقالاتی بپردازند که اشتباهات مشابهی را در این حوزه بازنشر میکنند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ادبیات عامیانه دریافت: 1397/9/11 | پذیرش: 1398/1/31 | انتشار: 1397/2/25