دوره 11، شماره 44 - ( 1397 )                   جلد 11 شماره 44 صفحات 143-168 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbanian Rahvard S, emarati moghaddam D. A study of the misperception and mis-application of the concept of defamiliarization in academic essays published by the Iranian scholars. LCQ. 2018; 11 (44) :143-168
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-27720-fa.html
قربانیان رهورد سعید، عمارتی مقدم داوود. آسیب‌شناسی درک و کاربست مبحث آشنایی‌زدایی در مقالات علمی ـ پژوهشی دانشگاهیان ایران در حوزۀ زبان فارسی تا بهار 1395. نقد ادبی. 1397; 11 (44) :143-168

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-27720-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد ، saeedghorbanian.r@gmail.com
2- دانشگاه نیشابور
چکیده:   (5799 مشاهده)
مقالۀ حاضر برآن است تا با بررسی انتقادی مقالات علمی ـ پژوهشی، کاستی­های بنیادین پژوهش­هایی را بررسی کند که در حوزۀ زبان فارسی مدعی کاربست یا شرح مبحث آشنایی‌زدایی­اند. نتیجۀ بررسی سی مقاله در این حوزه که در بازۀ زمانی  1375 ـ 1395 در نشریات معتبر دانشگاهی ایران منتشر شده‌اند، روشن می­کند که بسیاری از محققان دانشگاهی ایران در درک مفهوم آشنایی­زدایی دچار بدفهمی­هایی جدی هستند. تساهل و اشتباهات ایشان در فهم و کاربست اصطلاح آشنایی‌زدایی را می‌توان چنین طبقه‌بندی کرد: 1. بی‌توجهی به اصول­ روش­شناختی فرمالیست­های روس؛ 2. ارائۀ تعاریف خلق­الساعه از مفهوم آشناییزدایی؛ 3. خلط و همانندپنداری مبحث آشنایی­زدایی با دیگر مباحث نسبتاً مشابه و به‌خصوص تقلیل آن به مباحث ابتدایی بلاغت سنتی. این کاستیها از یک ­سو به بداهت موضوع پژوهش و از دیگر سو به تقلیل این مفهوم و تزیینی شدن آن در پژوهش­های دانشگاهی انجامیده­ است؛ درنتیجه این موارد، مجالی برای محققان فراهم ­آمده تا به تولید انبوه مقالاتی بپردازند که اشتباهات مشابهی را در این حوزه بازنشر می­کنند.
 
متن کامل [PDF 510 kb]   (1038 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۷/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول