جامعه‌شناسی رفتار در رمان طناب کشی بر مبنای نظریه «داغ ننگ»

نویسنده
عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
چکیده
یکی از زمینه‌های نقد میان رشته‌ای استفاده از رویکرد تلفیقی جامعه‌شناختی- روان‌شناختی در واکاوی متون ادبی بویژه نمایش موقعیت روانی انسان داغ خورده و هراسان در جامعه استبدادی از خلال آثار داستانی از جمله رمان است. «طناب کشی» نوشته مجید قیصری از جمله رمان‌های رئالیستی است که ناظر بر وجهی مغفول در ادبیات داستانی دفاع مقدس، به نمایش سویه مخالف جامعه ایرانی در زمان جنگ؛ یعنی اوضاع زندگی یک خانواده داغ خورده عراقی ایرانی‌الاصل و کناره گرفته از جنگ تحمیلی می‌پردازد. این جستار به کمک نظریه بینامتنیت خوانشی رولان بارت، مناسبات بینامتنی اثر را واگشایی کرده، سپس مبتنی بر چارچوب نظری «داغ ننگ» اروین گافمن و رویکرد نظری «احساس کهتری» آدلر تلاش کرده است به واکاوی کیفیت چاره اندیشی شخصیت‌های داغ‌خورده برای بازیابی هویت ضایع شده در کنش واکنش اجتماعی بپردازد. از نتایج آن برمی‌آید متن رمان با سه پیش‌متن قرآن کریم، رمان داغ‌ننگ هاثورن و مثنوی مولانا پیوند بینامتنی پنهان دارد. همراستایی داغ ننگ فرهنگی و اجتماعی با داغ ننگ قومی- مذهبی که دیگر اعضای خانواده را نیز درگیر می‌کند، نشانه‌های بیماری فکری- فرهنگی جامعه مستبد است. از تبعات چنین داغ ننگی برای اعضای خانواده، ناامیدی از پذیرش در جامعه، احساس شومی سرنوشت و ناایمنی، گرفتاری در عقده‌های روانی خطرناک چون احساس کهتری(حقارت) است که بیش از همه در پیکره فارس(راوی رمان) ایجاد گشته و او را به واکنش تدافعی و قهری در نتیجه، کین‌توزی کشانده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Sociology of behavior in “Tanab Keshi” novel based on the theory of “stigma”

نویسنده English

seyed ali ghasemzadeh
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
چکیده English

One of the procedures of criticism is the combination approach of sociology-psychology in analyzing the literal texts, especially a drama and mental situation of a traumatized and terrified person in an autocratic society that is realized from storied writings, particularly novels. Tanab Keshi, written by Majid Gheisari, is a realistic novel about the holy defense. This novel depicts the living conditions of a traumatized Persian origin family, away from the imposed war between Iran and Iraq. This study has clarified the intertexual relation by Rolan Barests` theory—intertexuality reading—; then, base on Ervin Gaffman`s theory – stigma—and the theoretical approach of Adler—inferiority complex—has tried to find a remedy to retrieve the blemished identity of a traumatized character. This study indicates that the novel`s text has a hidden intertexual connection with the three of the previous texts: Quran, stigma, and Masnavi Molana.Ethnic-religious stigma that involves other family members is a sign of mental-cultural problems of an autocratic society. One of the consequences of this kind of stigma for family members is having disappointment about being accepted by the society; moreover, the feeling of having an ominous destiny, unsafety, and also being stranded in perilous mental obsessions such as, inferiority complex which has affected Fares (the narrator) and made him to have a defensive and forcible reaction, so that it has brought malice and vengeance.

کلیدواژه‌ها English

stigma
inferiority complex
intertextuliry
Tanab Keshi novel
Majid Gheisari