بررسی تطبیقی داستان ویلان الدوله اثر جمالزاده و ویلان اثر گی دو موپاسان

نویسنده
دانشگاه پل ورلن نانسی - متز فرانسه
چکیده
چکیده جمالزاده، پیشرو داستان نویسی ایران، با پیوند دو تکنیک شرقی و غربی در مجموعه یکی بود و یکی نبود سبکی نوین را بنا نهاد که به داستان کوتاه مشهور شد. ویلان الدوله، با ساختاری متفاوت از پنج داستان دیگر این مجموعه، موضوع بیکاری را مطرح می کند که از لحاظ موضوعی به داستان ویلان (Le Vagabond) اثر گی دو مو پاسان DE Maupassant) (Guy، نویسنده فرانسوی شباهت دارد. در این دو داستان، بیکاری با دو منشا جداگانه مورد بحث قرار می گیرد: بیکاری ارادی با تکیه بر نگرش صوفیانه و بیکاری غیر ارادی. مقاله حاضر، بی آنکه در صدد اثبات تاثیر پذیری جمالزاده از گی دو مو پاسان باشد، ضمن ارائه دو تابلوی نمودار و انتخاب نمونه هایی از متن دو داستان، به بررسی نقاط مشترک و نوع نگرش دو نویسنده به موضوعی یکسان می پردازد. بیکاری به عنوان علت اصلی و مشترک آوارگی دو قهرمان و دلایل آن، ویژگی های شخصیّتی، توقّعات، کنش ها و واکنش هایشان در کشمکش با درون و برون و نیز ارائه تصویری از افراد جامعه، نوع رفتارشان و فضایی که دو داستان در آن شکل گرفته از جمله موضوعاتی هستند که این مقاله سعی در بررسی تطبیقی آن دو اثر از لحاظ موضوع و شیوۀ بیان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

A Comparative Study of “Veylān od-Dowleh” by Jamalzadeh and “Le Vagabond” by Guy de Maupassant

نویسنده English

Tahereh Shamsi
Ph.D. Student in Comparative Literature, Université Paul Verlaine, Metz
چکیده English

As a Pioneer story writer, Jamalzadeh by bringing together Western and Eastern techniques in Yeki bud yeki nabud[1] founded a new style that became famous as “short story.” “Veylân od-Dowleh” with a different structure from the other five story of this collection poses the subject of joblessness which is similar to the “Le Vagabond,” the work of French writer, Guy de Maupassant. In these two stories, the joblessness is discussed from two different angles: voluntary joblessness, by emphasizing on the mystical observation, and involuntary unemployment. By posing this question that whether Jamalzadeh, in the writing of this story, was influenced by Maupassant or not, I investigate comparatively these two works, looking at the subject and style of expression. Accordingly, drawing on some textual examples from these two stories, I have investigated the views of the two writers about the subject of unemployment through a study of the personalities, actions, and reactions of the two protagonists struggling with the inner-self and the outside world. [1] Once Upon a Time

کلیدواژه‌ها English

short story
Jamalzadeh
Guy de Maupassant
“Le Vagabond”
“Veylân od-Dowleh”
- اصغری تبریزی، اکبر (1380). «نماد آب و "آبکی" در آثار گی دو موپاسان». مجلة دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی تبریز. ش178 و 179. صص31-43.
- ───── (1373). «نمادها در آثار گی دو موپاسان». کیهان فرهنگی. ش114. صص28-29.
- براهنی، رضا (1362). قصه نویسی. تهران: نشر نو.
- جمالزاده، سید محمدعلی (1921). یکی بود و یکی نبود. برلین: کاوه.
- حقیقی، محمود (1386). مفهوم سیاست و ادبیات در آثار سید محمدعلی جمالزاده. تهران: گرایش.
- دستغیب، عبدالعلی (2536). نقد آثار محمدعلی جمالزاده. تهران: چاپار.
- دهشیری، سید ضیاءالدین (1378). تاریخ ادبیات فرانسه. ترجمه از فرانسه. ج4. تهران: سمت.
- ساجدی، طهمورث (1382). «گی دو موپاسان در ایران». پژوهش زبان های خارجی. ش15. صص47-62.
- کامشاد، حسن (1384). پایه گذاران نثر جدید فارسی. تهران: نشر نی.
- گلشیری، احمد (1378). داستان و نقد داستان. ترجمه از انگلیسی. ج4. تهران: نگاه.
- میرصادقی، جمال (1382). «داستان کوتاه» در مجموعه مقالات ادبیات داستانی در ایران زمین. به کوشش احسان میرشاطر. ترجمۀ پیمان متین. تهران: امیرکبیر. صص92-105.
- ───── (1357). «نگاهی کوتاه به داستان نویسی معاصر». مجلۀ سخن. د26. ش9. صص913-931.
- ───── (1367). عناصر داستان. تهران: شفا.
- یونسی، ابراهیم (1365). هنر داستان نویسی. تهران: شهروردی. 
- Balay, Christophe & Michel Cuypers (1983). Aux Sources de la Nouvelle Persane. Paris: Recherche Sur la Civilisation.
- Décote, Georges & Joël Dubosclard (1988). Itinéraires Littéraires. XIXe Siècle. Paris: Hatier.
- Échelard, Michel (1381). "Histoire de la Littérature en France au XIXe Siècle". Histoire de la Littérature en France au XVIe-XVIIe- XVIIIe-XIXe Siècle, Histoire de la Littérature et des Idées en France au XXe Siècle. Dirigé par Décote, Georges, Téhéran, Sobhé Sadégh.
- Lescot, Roger (1942-1943). "Le Roman et la Nouvelle dans la Littérature Iranienne Contemporaine". Bull. des Études Orientales de l'Institut Français de Damas. Pp. 83-101.
- Letafati, Roya (1993). L'Iran Moderne dans la Nouvelle : Arthur de Gobineau, S. M. A. Djamalzadeh et Sadegh Hedayat. Thèse de l'univrtsité de Strasbourg.
- Maupassant, Guy De (1986). Le Horla, Préface d'André Fermigier. éd. Gallimard.
- Nikitine, Basile (1954). "Les Thèmes Sociaux dans la Littérature Persane Moderne". Revue Oriente Moderno. T. 34. N. 5. Pp. 225-237.   
- ───── (1959). "Seyyed Mohammad Ali Djamalzadeh, Pionnier de la Prose Moderne Persane" in Revue des Études Islamiques. T. 1. Paris. Pp. 23-33.
- Yousefi Behzadi, Majid (2003). Mohammad-Ali Djamalzadeh et la Littérature Européenne. Thèse de l'université de Toulouse II.