سبک آذربایجانی: انسان در میانۀ طبیعت و خدا

نویسنده
عضو هیات علمی واحد بناب
چکیده
در میانه «طبیعت» و «خدا» چکیده بی شک آنچه باعث تمایز اصلی سبک های ادبی از هم می گردد، پیش از آن که محصول تغییرات و تحولات در حوزه ی زبانی و ادبی باشد، حاصل تغییر نگرش و دیدگاه عمومی گویندگان یک مکتب ادبی نسبت به دوره ها و مکاتب دیگر است و البته که این تغییر بینش، جریانی است که به تدریج در آثار ادبی ظاهر می شود و اغلب نتیجه ی تحولات اجتماعی و فرهنگی است. در مطالعات مربوط به سبک شناسی دوره ای، نخستین سبک دوره ای شعر فارسی، یعنی سبک خراسانی، با اوصاف برون گرایی و طبیعت گرایی وصف می شود و دومین دوره یعنی سبک عراقی بیشتر به داشتن بینش عرفانی معروف است؛ اما رسیدن از دیدگاه طبیعت گرایانه به دیدگاه عرفانی نیاز به گذر از مرحله ای حساس به نام انسان دارد که این امر، توسط شاعران سبک آذربایجانی محقّق گشته است. مقاله حاضر به بررسی نقش گویندگان سبک آذربایجانی در ایجاد تحوّل عظیم فکری در سبک شعر فارسی و جایگاه "انسان" در این سبک و نیز مقایسه این مکتب –از حیث تعامل "شاعر" و "انسان"- با دیگر سبک های شعر فارسی می پردازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Transition from “Nature” to “Human” in the Persian poetry

چکیده English

In the second half of the 5th century A.H. ,in a region named Arran, being influenced by the Iranian politics, culture and literature, some great poets, such as Nizami Gandjavi and Khagani Shervani emerged, claiming to devise a new style in farsi poetry. These innovative poets made drastic changes to the former style and determined the route of literary developments for some centuries. The greatest changes made were poetical vocabulary increased by introducing words and terms related to the different domains of thought, science and culture and the life of ordinary people; poetry liberated from the dominance of eulogy and enriched by the thoughts related to the various aspects of science and practice; poems more humanized and individualized and imagery more extensive and diverse than those of former poetry styles This article compares the Azarbaigani School of Persian poetry whit the Khorasani and Iraqi Schools known as the first and second ages of the Persian poetry. The article introduces the Azarbaijani School as a transitional period between the former mainly specified by naturalistic views and the latter mostly differentiated by mystic aspects. The author believes that the transitional school takes “human” into consideration to perform its role as a bridge between the aforementioned attitudes. This article investigates the situation of “human” in the Azarbaijani School and compares the interaction between “poet” and “human” in the considered school with the others.

کلیدواژه‌ها English

Azarbijani School- Khorasani School- Humanism-