وقتی نویسنده، متن می‌شود: متنی‌شدن سوژه‌ در داستان «داستان ویران»، نوشته‌ی ابوتراب خسروی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز
چکیده
توجه به ابعاد هستی شناسانه ی متون ادبیات داستانی، تحلیلی است هم برای تبیین ویژگی های ادبی متن، و هم راهی برای شناخت بهتر انسان در جامعه ای که داستان در زمینه ی ان جامعه روی میدهد. در پژوهش های هستی شناختی انچه بررسی می شود، نوع تعامل انسان، به عنوان سوژه، با متن و با دیگران است. درحقیقت سوژه شدن، گذار از سوژه شدگی، نتایج این گذار و چگونگی انجام گرفتن چنین فرایندهایی، مبنای تحلیل هستی شناسانه از انسان، در فلسفه ی معاصر است. چنین تحلیلی بر یکی از متون ادبیات داستانی ایران از نویسنده ای که به عنوان یک داستان نویس پسامدرن شناخته می شود، می تواند موارد پیش گفته را در ادبیات و جامعه ی امروز ایران بررسی و مشخص کند. آنچه در این مقاله به ان پرداخته شده، چگونگی متنی شدن، ویژگی های این فرایند و نتایج حاصل از آن، برمبنای متن «داستان ویران»، نوشته ی ابوتراب خسروی است. بر این اساس سوژه در ادبیات پسامدرن (ایران)، سوژه ای متنی است. سوژه ی متنی، ماهیتی پیشینی ندارد، بلکه تابع موقعیت سوژه در متن است. پی آیند این وضعیت، کاسته شدن از ویژگی های ذهنیِ سوژه و افزایش خصیصه های عینی آن است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

When the writer becomes text: Textualised Subject in the short story of “The Ruined Story” written by Aboutorab Khosravi.

نویسندگان English

Farzad Karimi 1
Saeid Hesampour 2
1 PhD Student in Persian Language and Literature, University of Shiraz
2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, the University of
چکیده English

Abstract Ontological approach to literary texts, is not only an analysis for expressing the literary specifications of the text, but also a way to know the human being better in the society in which the story has taken place. In ontological studies, mainly the behavior of man, as a subject, with the text and with the others are searched. Actually, subjectivitation, means passing through subjectivitation and such a processing will be the basis of the ontological analysis of human being in contemporary philosophy. Applying such an analysis on a certain Persian literary text, the writer of which is well-known as a postmodern writer, may define and clear the above mentioned points. In basis of this research, the subject in postmodern Persian Literature are considered as textual subject. The textualised subject dosn't have a priority identity. Instead, it depends on the position of the textual subject. A decrease in objective specification of the subject and a raise in its subjective specification are the consequences of such a situation. This article deals with the procedure of textualisation ways, specifications of this procedure, and its results according to the content of the short story of “The Ruined Story” written by a Persian writer: Aboutorab Khosravi.

کلیدواژه‌ها English

“The Ruined Story”
“Subjectivitation
Textualisation of Subject”
“Ontology”