دوره 5، شماره 18 - ( 1391 )                   جلد 5 شماره 18 صفحات 333-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dasp A, Nikoubakht N, Bozorg Bigdeli S, Monshizadeh M. The Feminine Style in Zoya Pirzad’s Works: An Analysis on the Basis of Feminist Stylistics. LCQ. 2012; 5 (18) :333-2
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-12094-fa.html
دسپ سید علی، نیکوبخت ناصر، بزرگ بیگدلی سعید، منشی زاده مجتبی. روند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد: تحلیلی بر پایۀ سبک‌شناسی فمنیستی. نقد ادبی. 1391; 5 (18) :333-2

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-12094-fa.html


1- دانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (8721 مشاهده)
دربارۀ ویژگی­های زبانی آثار ادبی زنان دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. در پژوهش حاضر بر ضرورت تحلیل سبکی آثار داستانی زنان به عنوان روشی برگزیده در تحلیل ویژگی های زبانی، ادبی و اندیشگانی این آثار تأکید شده است. در ادامه، برجسته ترین وجوه سبکی آثار زویا پیرزاد، با رهیافت سبک­شناسی فمنیستی، بررسی و تحلیل شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد از نخستین اثر نویسنده یعنی مجموعه داستان مثل همۀ عصرها تا رمان عادت می کنیم، در سطوح مختلف متن (واژگان، جملات و سطح گفتمان) دیدگاه زنانه نمود یافته است. سیر تحول اندیشه که به تحول زبان منجر می­شود، در آثار پیرزاد این­گونه است: در مجموعه داستان­های مثل همۀ عصرها، طعم گس خرمالو و یک روز مانده به عید پاک زنان اسیر روزمرگی­اند و از خود اراده­ای ندارند؛ در رمان چراغ­ها را من خاموش می­کنم جایگاه زن مورد پرسش قرار می­گیرد و در رمان عادت می­کنیم با تحول نقش زن به عرصۀ کنشگری و فعالیت اجتماعی، توصیفی دیگرگون از هویت زنانه در نقش فاعلی ارائه شده است.
متن کامل [PDF 338 kb]   (5238 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: سبک شناسی|نقد داستان معاصر
دریافت: 1390/11/20 | پذیرش: 1391/5/17 | انتشار: 1391/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA