۱- دانشجو
۲- عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
چکیده: (۱۰۸۲۸ مشاهده)
با گذشت چند دهه از پژوهشهای معاصر استعاره، استعارۀ مفهومی در میان سایر نظریهها، جایگاه ویژهای یافته است و پیوسته در پیوند با رشتههای دیگر نگاههای تازهای را وارد جریان پژوهش استعاره میکند. نظریۀ استعارۀ شناختی معتقد است که استعارهها همهجا حضور دارند و ادراک افراد متأثر از ساختارهای استعاری است. از اینرو ما با پرسشهایی از ایندست مواجهایم که ارتباط مخاطب با استعاره چگونه است؟ آیا استعاره در اقناع افراد برای پذیرش یا ردّ نگرشی دیکتهشده میتواند مؤثر باشد؟ حضور کدام متغیّرها در توان اقناعی استعاره مؤثر است؟ این متغیّرها چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟ برای نیل به پاسخ این پرسشها، این نوشتار با پشتیبانی نظری پژوهشهای پیشین، به عنوان نخستین گام، مدل اقناعی استعاره را بر اساس مدل اقناع هاولند ارایه میکند و ویژگیهای متغیّرهای آن را از لحاظ نظری بررسی میکند و با الهام از چهار متغیّر مکگوایر، وود و ایگلی، با توجه به ویژگیهای ارتباط استعاری، برای ارتباط اقناعی استعاره، پنج متغیّر معرفی میکند.
نوع مقاله:
نظری |
موضوع مقاله:
استعاره شناسی دریافت: 1394/3/12 | پذیرش: 1394/7/14 | انتشار: 1394/10/1