تحلیل فرامتنی و کهن‌الگویی رمان «به هادس خوش آمدید» نوشته بلقیس سلیمانی

نویسنده
عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
چکیده
یکی از جریانهای داستانی معاصر، گرایش رمان نویسان زن به استقلال نوشتاری و ایجاد سبک نوشتار زنانه است؛ گرایشی که به زعم برخی از داعیه داران آن، غالبا از رهگذر بازنگری در روایات مردسالارانه و کوشش برای ایجاد نهضتی انتقادی با رویکرد بازخوانشی در روایات اسطوره ای محقق خواهد شد. رمان «به هادس خوش آمدید» اثر بلقیس سلیمانی یکی از این رمانهای انتقادی- اسطوره ای است که در آن نویسنده، به عنوان نماینده قشر زنان، با عرضه الگویی اسطوره ای تلاش کرده، جایگاه نادیده انگاشته شده زنان را در جامعه، به کمک برخی روایات اسطوره ای به تصویر کشد؛ گویا به باور او همانند کمرنگ شدن نقش الهه ها در اساطیر، نقش زنان در حاکمیت روایات مردسالارانه چون روایات جنگی مغفول مانده است. از آنجا که رمانهای اسطوره ای به سبب پیروی از الگوی اسطوره، شخصیت بنیاد هستند، این پژوهش با محور قرار دادن شخصیت اصلی رمان و استناد به موقعیت روحی- روانی او در سلسله حوادث، چارچوب نظری خویش را با رویکردی تلفیقی بر مبنای فرامتنیت ژرار ژنت و تحلیل کهن الگویی پیرسون استوار کرده است و از نتیجه کاربست آن برمی آید که نویسنده با درآمیختن روایات اسطوره ای ایرانی چون رستم و سهراب و رستم و اسفندیار و محوریت اسطوره یونانی «پرسفونه و هادس» تلاش کرده است با اعتراض به روند مردسالارانه روایات اسطوره ای غرب و شرق، راه نجات جامعه انسانی را واسازی تقابل مرد/زن و احیای حقوق زنان در جامعه معرفی کند. بازنمایی شخصیت رودابه در قالب کهن الگویی «یتیم» و تبدیل آن به «نابودگر» ناکام، گواه تناسب ساختاری متن و شخصیت با درونمایه اعتراضی رمان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Meta textual and Archetypal Analysis of the Novel “Welcome to the Hades” Written by Belgheys Soleimani

نویسنده English

seyed ali ghasemzadeh
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
چکیده English

One of those fictional streams is the tendency of women writers towards independence in writing and their attempt for establishing a kind of feminine writing style. According to some of its claimers, this style would be acquired through reconsidering patriarchal narratives and attempt to form a protest-critical movement with an approach of rereading mythical narratives. The novel “Welcome to the Hades” written by Belgheys Soleimani is a mythical-critical novel, in which the author as a representative of women population, has tried to present a kind of mythical model. Through this model, she tries to illustrate the ignored stand of women in society by some mythical narrations.It seems as if, according to her, ignorance of the role of women in patriarchal narratives such as war narratives, corresponds to the ignorance of goddesses in myths. Since mythical novels, as a result of following the mythical model, are character-based, the research has tried to focus on the main character of the novel and her spiritual-psychic status through the events of plot, and has based its theoretical framework on a consolidated approach towards theories of Transtextuality by Gerard Genette and archetypal analysis by Pearson. The result shows that the writer, by integration of Iranian mythical narrations like Rostam & Sohrab and Rostam & Esfandiar, and focus on Greek myth “Persefone & Hades”, tries to protest against the patriarchal process of mythical narratives in eastern and western parts of the world, and as a result to show that human society is only rescued by deconstructing male/female contrast and also revival of women rights. Representation of Rodabe in archetypal character of “Orphan” and her conversion to unsuccessful “Terminator”, shows the structural congruence of text and character with the theme of protest in the novel.

کلیدواژه‌ها English

Feminine writing
Belgheys Soleimani
Welcome to the Hades
Metatextuality
Orphan Archetype