دوره 14، شماره 53 - ( 1400 )                   جلد 14 شماره 53 صفحات 191-187 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aali A. Comparison of the Effect of Oral Storytelling and Parde-khani [Illustrated storytelling] in Preschool Girl's Narratives. LCQ 2021; 14 (53) :187-191
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-43953-fa.html
نامداری سارا، عالی آمنه، دستجردی کاظمی مهدی. مقایسۀ تأثیر قصه‌گویی شفاهی و پرده‌خوانی در بازخوانی روایت‌های کودکان پیش‌دبستانی. نقد ادبی. 1400; 14 (53) :187-191

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-43953-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشگاه علامه طباطبائی ، amene.aali@gmail.com
چکیده:   (3796 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناخت تأثیر قصه­گویی شفاهی و پرده­خوانی در ویژگی‌های روایت‌های بازگفتۀ کودکان پیش­دبستانی انجام شد. بدین منظور با استفاده از طرح پژوهش پیش­آزمایشی از نوع پس­آزمون با گروه­های نابرابر، 24 نفر از نوآموزان دختر پیش­دبستانی به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ­آزمودنی­ها از طریق اجرای آزمون رشد زبان (TOLD) همتا و به تصادف در دو گروه گمارده شدند. برای گروه اول قصۀ عامیانۀ «کلاغ و کشاورز» از مجموعۀ ‌قصه­های صبحی به شیوۀ شفاهی و در گروه دوم همان قصه به روش پرده­خوانی ارائه گردید. در مرحلۀ پس­آزمون، روایت­های بازگفتۀ هر کودک ضبط، ثبت و حرف­نویسی شد. روایت­ها در هر دو گروه از نظر فراوانی عناصر داستان، توالی این عناصر، بسامد نسبی عناصر دستوری پیونددهنده، طول روایت از نظر تعداد جمله و کلمه و همچنین انطباق روایت­ها با روایت اصلی در سه بُعد حذف، اضافه و عدم­ صحت مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج حاصل از روش تحلیل محتوا، طول روایت­ها­ (تعداد کلمات و جملات) و بسامد نسبی عناصر دستوری پیونددهنده در روایت­های بازگفتۀ کودکان در گروه قصه­گویی شفاهی به­طور معناداری بیشتر از گروه پرده‌خوانی بود. اما فراوانی و توالی عناصر داستان و میزان انطباق روایت در بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت.
متن کامل [PDF 1181 kb]   (1602 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1399/4/5 | پذیرش: 1399/12/15 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.