تطور مطالعات ادبی

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
چکیده
رشتۀ ادبیات در دانشگاه های معتبر دنیا با سرفصل‏هایی به‌روز و کاربردی پیش می‌رود. دانشگاه در عصر جدید به نهادی تبدیل شده است که بر کارآفرینی، تولید فکر، نوآوری، ایده‌محوری و خلاقیت‌محوری، استفاده از ظرفیت‌های بینارشته‌ای و برخوردار از تفکری در تعامل با جهان تأکید دارد. در این میان رشتۀ دانشگاهی ادبیات نیز در بسیاری از دانشگاه‏های پیشرفته در تلاش است خود را به رویکردهای جدید دانشگاه نزدیک کند؛ موضوعی که بررسی سرفصل‏های ادبیات در این دانشگاه نمایانگر آن است.

با وجود این، این دانشگاه‏‌ها همچنان به‌دنبال کسب مشروعیت آکادمیک بیشتری هستند. بحث‏هایی که از 150 سال پیش در زمینه‏هایی همچون تعریف ادبیات به‌مثابه رشته‏ای آکادمیک و ماهیتِ علمیِ پژوهش‏های ادبی آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد.

استین هاوگم اولسن استاد ادبیات انگلیسی و نویسندۀ کتاب‏‌ها و مقالات زیادی در مجلات معتبر جهان در زمینۀ فلسفۀ ادبیات، زیبایی‏شناسی ادبی و ... است. او در این مقاله بر آن است که سیرِ تطور «مطالعات ادبی» را بررسی کند و این بحث را از گفت‌وگوهایی که در دهۀ 1880 در دانشگاه‏های آکسفورد و کمبریج در زمینۀ ماهیتِ آکادمیک رشتۀ ادبیات و نقد ادبی آغاز شد تا دهه‏های اخیر دنبال می‏کند.

تأکید مقالۀ اولسِن بر این است که مطالعات ادبی اگر بخواهد به‌دنبال کشف معنای آثار ادبی باشد، این معنا را از هر راهی با هر نظریه‏ای بخواهد به‌دست بیاورد، درنهایت چیزی است که هر خوانندۀ خوبی می‏تواند انجام دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Progress in Literary Studies

نویسنده English

haleh kiany
HAVE NOT
چکیده English

The discipline of literature in the prestigious universities of the world is progressing with up-to-date and practical topics. In the new era, the university has become an entrepreneurial institution that focuses on the production of thought, innovation, idea-centeredness and creativity, the use of interdisciplinary capacities and having thinking in interaction with the world. Meanwhile, the academic field of literature in many advanced universities is trying to address the new approaches of university, a topic that is reflected in the study of literature topics in this university. Nevertheless, these universities continue to seek greater academic legitimacy. The debates that began 150 years ago in areas such as the definition of literature as an academic discipline and the scientific nature of literary research are still ongoing. Stein Haugham Olsen is a professor of English literature and the author of many books and articles in world-renowned journals on the philosophy of literature, literary aesthetics, and so on. In this article, he seeks to examine the evolution of "literary studies" and traces this discussion from the discussions that began in the 1880s at the universities of Oxford and Cambridge on the academic nature of literature and literary criticism to recent decades. Olsen's article emphasizes that literary studies, if it seeks to discover the meaning of literary works, to obtain that meaning in any way with any theory, is ultimately what any good reader can do.

کلیدواژه‌ها English

Literary Studies
philosophy of literature
discipline of literature
Literary criticism
E. A. Freeman, “Literature and Language,” Contemporary Review (October 1887): 560.
Northrop Frye, Anatomy of Criticism (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1957),
Louis Menand and Lawrence Rainey, introduction to The Cambridge History of Literary Criticism, vol. 7, Modernism and the New Criticism, ed. H. B. Nisbet, C. J. Rawson, A. Walton Litz, Menand, and Rainey (Cambridge: Cambridge University Press, 2000),
Richard Bradford, preface to The State of Theory, ed. Richard Bradford (London:Routledge, 1993), xi.
Quoted in Collini, Public Moralists, 221–22
John Churton Collins, Ephemera Critica; or Plain Truths about Current Literature (London: Archibald Constable, 1901),
Ann Thwaite, “The Scandal of the Year,” in Edmund Gosse: A Literary Landscape, 1849–1928 (London:
Secker and Warburg, (1984) 276–297.
D. J. Palmer, The Rise of English Studies (Oxford: Oxford University Press, 1965)
the introductory chapter in E. M. W. Tillyard, The Muse Unchained: An Intimatfe Account of the Revolution in English Studies at Cambridge (London: Bowes and Bowes, 1958)
George Eliot, “The Natural History of German Life” (1856), in The Essays of George Eliot, ed. Thomas Pinney (London: Routledge and Kegan Paul, 1963). in The Social Mission of English Criticism, 1848–1932 (Oxford: Clarendon Press, 1983
Baldick, Criticism and Literary Theory, 1890 to the Present (London: Longman, 1996 René Wellek, A History of Modern Criticism, 1750–1950, vol. 6, American Criticism, 1900–1950 (New Haven, CT: Yale University Press, 1986),
F. W. Bateson, Essays in Critical Dissent (London: Longman, 1972), 174–75. Quoted in Wallace Martin, “Criticism and the Academy
Arthur C. Danto, “Deep Interpretation,” in Danto, The Philosophical Disenfranchisement of Art (New York: Columbia University Press, 1986
Raman Selden, introduction to The Cambridge History of Literary Criticism, vol. 8, From Formalism to Poststructuralism, ed. Selden (Cambridge: Cambridge University Press
Stanley Fish, There’s No Such Thing as Free Speech and It’s a Good Thing, Too [Oxford: Oxford University Press, 1994], 266.