واکاوی مفهوم تئاتر پوچی اروپا در نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی

نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه چمران اهواز
2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه چمران
چکیده
این مقاله قصد دارد به میزان تأثیرگذاری جلوه های ادبی و نمایشی تئاتر پوچی (اَبزورد) بر سبک نمایشنامه نویسی ایران بپردازد. غلامحسین ساعدی یکی از نمایشنامه نویسان شناخته شده ایرانی است که برخی از مهم ترین تمهیدات تئاتر نو را در سبک نویسندگی خود به کار گرفته است. نگارنده در این پژوهش درپی آن است که چگونگی بازتاب مفهوم پوچی را در نمایشنامه های نوگرای غلامحسین ساعدی نشان دهد؛ نویسنده‌ای که مستقیم و غیرمستقیم از این نوع تئاتر تأثیر پذیرفته است. ضمن اینکه با توجه به مهم ترین شاخص های تئاتر پوچی، از میزان و نحوه تأثیرپذیری نمایشنامه‌های ساعدی از این‌گونه تئاتر و نمایشنامه نویسان سنتی و مدرن تحلیلی ارائه خواهد کرد. تأثیرپذیری ساعدی از نمایشنامه نویسان مدرن بیش از سنت گرایان بوده که نشان دهنده همگامی ساعدی با آنان در بیان مسائل روزمره و مطرح جهان در تئاتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

An Analysis of the Dramatic Elements of Theater of the Absurd in Gholam Hossein Saedi’s Plays

نویسندگان English

Mohammad Reza Salehi Mazandarani 1
Mohammad Reza Salehi Mazandarani 1
Nasrin Gobanchi 2
1 Assistant Professor of Persian Language & Literature, Shahid Chamran University
2 MA in Persian Language & Literature, Shahid Chamran University
چکیده English

This paper deals with the role of the Theatre of the Absurd in the evolution of the history of Iranian dramatic literature. In the modern art everyone in a way is involved in the question of modern technology. Mechanization has made its way into everyday life and has affected all its aspects.This effect is so immense that everyone is in way occupied with the same subject. One of the concepts evident in the works of European authors and playwrights is absurdity and inefficiency of the modern time and the people. This article investigates how the concept of the absurd is reflected in the plays of Gholam HosseinSaedi. It has been tried to present an analysis of how Theater of the Absurd and its pioneershave influenced Saedi’s plays.

کلیدواژه‌ها English

Anxiety
Beckett
Ionesco
Gholam Hossein Saedi
Theater of the Absurd