الگوی دیدگاه روایی سیمپسون در یک نگاه

نویسنده
مشهد-دانشگاه فردوسی
چکیده
سیمپسون از افرادی است که در حوزه سبک شناسی و زبان شناسی انتقادی به فعالیت پرداخته است. یکی از مباحثی که او به گونه ای دقیق و روشمند آن را بررسی کرده، «دیدگاه روایی» است. از نظر او، دیدگاه روایی به معنای میزان دخالت راوی در عمل روایت کردن است و از سه بخش جزئی تر: دیدگاه مکانی، دیدگاه زمانی و دیدگاه روان­شناختی تشکیل می شود. زمینه ساز پیوند این سه نوع جزئی، عناصر وجهی به کار گرفته شده در متن توسط نویسنده- راوی روایت است. در ادامه، سیمپسون با طرح دیدگاه های روایی چهار­گانه ژنت و همچنین دیدگاه های چهارگانه روایی آسپنسکی- فالر و با بررسی دقیق­تر عنصر وجهیت در متن، الگوی دیدگاه­های روایی نه گانه خود را ارائه می کند. همچنین، از نظر سیمپسون، با بررسی سه دیدگاه مکانی، زمانی و روان­شناختی به کار گرفته شده در متن روایت، می توان به تحلیلی از نوع دیدگاه ایدئولوژیکی نویسنده نیز رسید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

A Glimpse on Simpson’s Notion of “Point of View”

نویسنده English

narges khademi
چکیده English

Paul Simpson is one of the researchers who have worked in the field of stylistics and critical linguistics. One of the topics which he has studied systematically is the “point of view.” In his opinion, point of view is related to the degree of narrator’s interference in the act of narration. It has three dimensions: (1) spatial; (2) temporal; and (3) psychological. The writer or narrator unites these items through modality. Furthermore, focusing on modality, Simpson introduces his narrative model which includes nine different points of view. In this model, he incorporates Genet’s discussion on four points of view and also the model of Uspensky and Fowler. Simpson believes that by studying the three spatial, temporal, and psychological dimensions of the point of view, we can reach at its ideological dimension.

کلیدواژه‌ها English

modality
Simpson
narrative point of view
spatial
temporal
Psychological
- آقاگل زاده، فردوس و شیرین پور­ابراهیم (1387). «بررسی زبان­شناختی دیدگاه روایتگری روز اول قبر صادق چوبک در چارچوب مدل سیمپسون». فصلنامه نقد ادبی. ش3. صص7-28.
- براهنی، رضا (1387) رازهای سرزمین من. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
- افخمی، علی و سیده فاطمه علوی (1382). «زبان­شناسی روایت». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. ش165(بهار). صص83-108.
- تولان، مایکل (2001). درآمدی نقادانه- زبان­شناختی بر روایت. ترجمه ابوالفضل حرّی. تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
- صفوی، کورش (1379). درآمدی بر معنی­شناسی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
- فرانک، ر. پالمر (1381). نگاهی تازه به معنی­شناسی. ترجمه کورش صفوی. چ3. تهران: نشر مرکز، کتاب ماد.
- فتوحی، محمود (1388). «سبک­شناسی در سطح نحوی (روش بررسی دیدگاه نویسنده در وجوه نحوی)». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. د60. ش190 (پاییز). صص79-99.
- فرشیدورد، خسرو (1382). دستور مفصّل امروز بر پایه زبان­شناسی جدید: شامل پژوهش های تازه­ای درباره آواشناسی و صرف و نحو فارسی معاصر و مقایسه آن با قواعد دستوری. تهران: سخن.
- Fowler‚ Roger (1986). Linguistic Criticism. Oxford: Oxford University Press.
 -___________(1981). Literature as Social Discourse. London: Batsford.
- Genette‚ G. (1980). Narrative Discourse. New York: Cornell University press.
- Pound‚ E. (1960). A B C of Reading. London: Faber.
- Nash‚ w. (1990). Language in Popular Fiction. London: Routledge.
- Rimmon-Kenan, Shlomith (1983). Narrative Fiction: contemporary poetic. London: Routledge.
- Simpson‚ Paul (1993). Language. Ideology and Point of View. London: Routledg.
- Thompson‚ Erik Geoff (1997). Introducing Functional Grammar. New York: Arnold.
- Toolan, Michael J. (2001). Narrative: A Critical Linguistic Introduction. Second Ed. London: Routledge.