۱- عضو هیات علمی گروه انگلیسی دانشگاه رازی
۲- کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده: (۱۰۵۵۳ مشاهده)
چکیده
در سالهای اخیر در ایران، نظریه ایدن چمبرز تحت عنوان «خواننده درونمتن» از طرف محققان حوزه ادبیات کودک بسیار موردتوجه قرار گرفته است. تلاش پژوهشهای مربوطه خوانش متفاوت آثار نویسندگان ایرانی این حوزه از ادبیات بر اساس نظریه چمبرز بوده است. چمبرز در روش نقد خود برای شناسایی ویژگیهای خواننده درونمتن اثر ادبی بررسی چهار عنصر سبک، زاویه دید، طرفداری و شکافهای گویا را لازم میداند. سؤال عمده این مقاله این است که آیا ویژگیها و شیوه-های نظری که چمبرز آنها را برای خلق خواننده درونمتن ضروری میشمارد در آثار ادبی خود او عملاً نمود پیداکردهاند؟ بررسی داستان «روز بیکاری سیندی» از مجموعه داستان بازی محبت1 نشان میدهد که چمبرز با بهرهگیری هوشمندانه از شیوههای مختلف، ازجمله تغییر سبک روایتی-توصیفی به سبک نمایشی-عینی، کلمات متنوع اما روان و صمیمی، آرایههای ادبی کم و قابلفهم، راوی سوم شخص محدود به کانونگری شخصیت اول داستان، طرفداری از طریق تغییر سبک، شکافهای صوری و فرهنگی و شکاف در شخصیتپردازی و ساختار متن خواننده کودکی فعال و منتقد را در متن خود میسازد و طلب میکند.
نوع مقاله:
نقد عملی |
موضوع مقاله:
ادبیات عامیانه دریافت: 1395/4/10 | پذیرش: 1395/10/1 | انتشار: 1395/11/8