جلوه نظریه در آثار نظریه پرداز: بررسی «خواننده درون متن» در بازی محبت اثر ایدن چمبرز

نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه انگلیسی دانشگاه رازی
2 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
چکیده

در سال‌های اخیر در ایران، نظریه ایدن چمبرز تحت عنوان «خواننده درون‌متن» از طرف محققان حوزه ادبیات کودک بسیار موردتوجه قرار گرفته است. تلاش پژوهش‌های مربوطه خوانش متفاوت آثار نویسندگان ایرانی این حوزه از ادبیات بر اساس نظریه چمبرز بوده است. چمبرز در روش نقد خود برای شناسایی ویژگی‌های خواننده درون‌متن اثر ادبی بررسی چهار عنصر سبک، زاویه دید، طرفداری و شکاف‌های گویا را لازم می‌داند. سؤال عمده این مقاله این است که آیا ویژگی‌ها و شیوه-های نظری که چمبرز آن‌ها را برای خلق خواننده درون‌متن ضروری می‌شمارد در آثار ادبی خود او عملاً نمود پیداکرده‌اند؟ بررسی داستان «روز بیکاری سیندی» از مجموعه داستان بازی محبت1 نشان می‌دهد که چمبرز با بهره‌گیری هوشمندانه از شیوه‌های مختلف، ازجمله تغییر سبک روایتی-توصیفی به سبک نمایشی-عینی، کلمات متنوع اما روان و صمیمی، آرایه‌های ادبی کم و قابل‌فهم، راوی سوم شخص محدود به کانونگری شخصیت اول داستان، طرفداری از طریق تغییر سبک، شکاف‌های صوری و فرهنگی و شکاف در شخصیت‌پردازی و ساختار متن خواننده کودکی فعال و منتقد را در متن خود می‌سازد و طلب می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Manifestation of Theory in Theorist’s Works: The Examination of “The Reader in the Book” in Kissing Game by Aiden Chambers

نویسنده English

Farzane Gholamy 2
1 Academic Staff in English Department at Razi University of Kermanshah
2 Master of Arts in English Literature, Razi University of Kermanshah
چکیده English

Abstract

In recent years in Iran, Aiden Chambers’ theory called “The Reader in the Book” has greatly attracted researches in the realm of children literature. The purpose of such studies has been to read various works of Iranian children literature writers based on Chamber’s theory. In order to recognize the specifics of the child reader in the text, Chambers introduces the four essential elements of style, point of view, taking sides and tell-tale gaps. The fundamental question of this study is to examine whether the theoretical elements and concepts chambers names as essential to create the child reader in the book are practically used in his literary works? The examination of “Cindy’s Day Out” from his collection, Kissing Game, represents that Chambers has created an active and critical child reader in his work through the proper application of different methods, such as the shift from narratorial-descriptive style to dramatic-objective style, Various but fluid and friendly diction, few but understandable literary figures, third person narrator focalized through the main character, taking sides through style shift, superficial and cultural gaps along with gaps in characterization and narrative structure.

کلیدواژه‌ها English

"Children Literature
" "Aidan Chambers
" "The Reader in the Book
" "Kissing Game
" “Cindy’s Day Out”
- بنتون، مایکل (1380). «نقد ادبی خواننده‌محور». ترجمه شهرام اقبال‌زاده. پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان. ش25. صص21-48.
- چمبرز، ایدن (1387). «خواننده درون‌متن» در دیگرخوانی‌های ناگزیر: رویکردهای نقد و نظریه ادبیات کودک. ترجمه مرتضی خسرونژاد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. صص113-152.
- حسام‌پور، سعید، زهرا پیرصوفی املشی و سمانه اسدی (1392). «بررسی دو داستان کودک از احمدرضا احمدی برپایه نظریه خواننده درون‌متن». ادب‌پژوهی. ش23. صص97-121.
- گورین، ویلفرد (1388). درآمدی بر شیوه‌های نقد ادبی. ترجمه علیرضا فرح‌بخش و زینب حیدری مقدم. تهران: رهنما.
- مارتین، والاس (1382). نظریه‌های روایت. ترجمه محمد شهبا. تهران: هرمس.
- میرقادری، بشری‌سادات (1390). دراسه القاری الضمنی فی قصص لینا الکیلانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب. دانشگاه شیراز.
- Akbari, N. (2016). The Implied Reader: The Reader in the Book in the Selected Narratives of Aiden Chambers and Ali Ashraf Darvishian. M.A. Thesis. English Department, Razi University.
- Benton, M. (2002). "Naqd-e Adabi-e Khānandeh Mehvar". Sh. Eqbalzadeh (Trans.). Pazhuheshnāme-ye Adabiyāt-e Kudak va Noujavān. No. 25. pp. 21-48. [in Persian]
- Chambers, A. (2009). "Khānandeh-ye Darun-Matn" in Digarkhāni-ha-ye Nāgozir: Ruykard-hā-ye Naqd va Nazariye-ye Adabiyāt-e Kudak. M. Khosronezhad. Tehran: Kānun-e Parvaresh-e Fekri-e Kudakān va Noujavānān Publication. pp. 113-52. [in Persian]
- ___________ (2011). Kissing Game. New York: Random House.
- Guerin, V. (2010). Darāmadi bar Shiveh-ha-ye Naqd-e Adabi. A. Farahbakhsh & Z. Heidari Moqadam (Trans.). Tehran: Rahnamā Publication. [in Persian]
- Hesampour, S., Z. Pirsoufi Amleshi & S. Asadi (2014). "Barresi-ye Do Dāstān-e Kudak az Ahmadrezā Ahmadi bar Pāye-ye Nazariye-ye Khānandeh-ye Darunmatn". Adab Pazhuhi. No. 23. pp. 97-121. [in Persian]
- Hunt, P. (1990). Children’s Literature: The Development of Criticism. London: Routledge.
- Martin, W. (1987). Recent Theories of Narrative. Ithaca: Cornell University Press.
- __________ (2004). Nazariye-ha-ye Ravāyat. M. Shahba (Trans.). Tehran: Hermes Publication. [in Persian]
- Mirqaderi, B.S. (2012). Derāsat-Al Qāri-Al Zemni fi Qesas Linā-Al Kilāni. M.A. Thesis. Department of Arabic Language and Literature, Shiraz University. [in Persian]
- Prince, G. (2009). "Reader" in Peter Huhn et al. (Eds.). Handbook of Narratology. Berline: Walter de Gruyter. pp. 398-410.