azarpira A. Nima's poetry in the trend of history and interpretation:
Analyzing the interpretations of "AY ADAMHA" poem in the perspective of Aesthetic Reception Theory. LCQ 2017; 10 (37) :135-162
URL:
http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7546-fa.html
۱- استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان
۲- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدان
چکیده: (۱۲۵۷۷ مشاهده)
آیزر و یائوس تحت تأثیر مکتب پدیدارشناسی، نظریه دریافت و زیباییشناسی دریافت را ارائه کردند. آنها معتقدند متنهای ادبی معنای ذاتی یا ثابتی ندارند و این خواننده است که با خوانش خود، معنا را کشف میکند. آیزر کوشید تا فرایند کشفِ معنا توسط خواننده را قاعدهمند کند. او در ابتدا با مطرح کردن بحث شکافها و خلأهای موجود در متنهای ادبی، خوانندگان را به مشارکت در تولید معنا سوق داد. از نظر آیزر، خوانندگان با پُر کردن شکافها و نانوشتههای متنها، به آنها حیاتی دوباره میبخشند. حذف و برجستهسازی، فرضیهسازی، استراتژی خواندن/ خواننده و افق انتظارات دیگر فرایندهایی است که آیزر و یائوس با طرح و بسط آنها، راه را برای تشریح فرایند کشف معنا هموار کردند. در این جستار، شعرِ «آی آدمها» و تفسیرهای متعدد آن از منظر فرایندهای زیباییشناسی دریافت بررسی و تحلیل شده است. به همین منظور، ضمن معرفی و طبقهبندی تفسیرهای متعدد این شعر، فرایند درک خوانندگان تحلیل و فضاهای خالی متن تشریح شده است.
نوع مقاله:
نقد عملی |
موضوع مقاله:
ادبیات عامیانه دریافت: 1396/1/14 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1396/3/6