دوره 10، شماره 37 - ( 1396 )                   جلد 10 شماره 37 صفحات 162-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azarpira A. Nima's poetry in the trend of history and interpretation: Analyzing the interpretations of "AY ADAMHA" poem in the perspective of Aesthetic Reception Theory. LCQ 2017; 10 (37) :135-162
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7546-fa.html
شفق اسماعیل، آذرپیرا علی اصغر. تحلیل شعرِ «آی آدم‌ها» و تفسیرهای آن براساس نظریه زیبایی‌شناسی دریافت . نقد ادبی. 1396; 10 (37) :135-162

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7546-fa.html


1- استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدان
چکیده:   (11230 مشاهده)
آیزر و یائوس تحت تأثیر مکتب پدیدارشناسی، نظریه دریافت و زیبایی‌شناسی دریافت را ارائه کردند. آن‌ها معتقدند متن‌های ادبی معنای ذاتی یا ثابتی ندارند و این خواننده است که با خوانش خود، معنا را کشف می‌کند. آیزر کوشید تا فرایند کشفِ معنا توسط خواننده را قاعده‌مند کند. او در ابتدا با مطرح کردن بحث شکاف‌ها و خلأهای موجود در متن‌های ادبی، خوانندگان را به مشارکت در تولید معنا سوق داد. از نظر آیزر، خوانندگان با پُر کردن شکاف‌ها و نانوشته‌های متن‌ها، به آنها حیاتی دوباره می‌بخشند. حذف و برجسته‌سازی، فرضیه‌سازی، استراتژی خواندن/ خواننده و افق انتظارات دیگر فرایندهایی است که آیزر و یائوس با طرح و بسط آن‌ها، راه را برای تشریح فرایند کشف معنا هموار کردند. در این جستار، شعرِ «آی آدم‌ها» و تفسیرهای متعدد آن از منظر فرایندهای زیبایی‌شناسی دریافت بررسی و تحلیل شده است. به همین منظور، ضمن معرفی و طبقه‌بندی تفسیرهای متعدد این شعر، فرایند درک خوانندگان تحلیل و فضاهای خالی متن تشریح شده است. 

 
متن کامل [PDF 490 kb]   (2743 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: ادبیات عامیانه
دریافت: 1396/1/14 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1396/3/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.