Aghababaei Roodbari S, Moshayedi J, Haidary H, Akbari gandomani M. Structural and micro symbols in Ghazal with a focus on the structural symbolism in Simin Behbahani's Ghazal. LCQ. 2022; 15 (57)
URL:
http://lcq.modares.ac.ir/article-29-60003-fa.html
1- دانشگاه اراک ، behrooz.aghababaei@gmail.com
2- دانشگاه اراک
چکیده: (560 مشاهده)
سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی، به عنوان سه ضلع مثلّث غزل نو، به این توفیق دست یافتند تا تغییراتی اساسی در غزل معاصر ایجاد کنند. در ادبیّات معاصر، سمبولیسم یا نمادگرایی از مکاتب مهمّی است که به سرعت، جای خود را در شعر و نثر فارسی باز نمود. نگارنده حدود 400 نماد را در غزل نو از شاعران نامبرده، بر اساس تقسیم محمود فتوحی از نماد، در سه بخش خردنمادها، کلاننمادها و نمادهای ساختمند مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در واقع، در این مقاله در پی چند مقوله برآمدهاست که عبارتاند از: بررسی آماری و بسامدی نمادها، خاستگاههای آنها، مفاهیم آنها، نوآوریها، عوامل ایجاد، مقایسه و تحلیل نمونهها و دادهها. در بررسی نمادهای خرد، با فراوانی 326 مورد کاربرد، عنصر طبیعت با حدود 73 درصد، مهمترین خاستگاه را داراست. نمادهای انسانی با حدوداً 14 درصد و دستساختهای بشری با حدود 11 درصد در مراحل بعد قرار میگیرند. کلاننمادها در غزل این دوره کاربرد اندک و موردی یافتهاند، امّا نمادهای ارگانیک که فرم تازهای را به لحاظ هنری در ادبیات معاصر شکل دادهاند، در غزل سیمین با فراوانی 69 مورد، بسامد چشمگیری دارند که در چرخهی زیباییشناختی غزل سیمین، کاربست این تکنیک بلاغی را میتوان بیانگر نگاه ویژهی شاعر به آن و از ویژگیهای مختص و فصل ممیّ،ز غزل وی از دیگران دانست. نگارنده در این بخش برای آشنایی خوانندگان با فضای فکری و مفهومی این قسم از نمادها به تحلیل چند نمونه از آن پرداختهاست.
نوع مقاله:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
بلاغت دریافت: 1400/12/13 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/4/10