بررسی و تحلیل مبانی تأویل‌گرایی در میراث نقد ادبی پورنامداریان

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه بین المللی امام خمینی
2 دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در این مقاله، آثار نقدی پورنامداریان با رویکرد هرمنوتیک فلسفی تحلیل و بازخوانی می‏شود. مسئله این است که آیا فلسفه هرمنوتیکی در آثار نقدی نویسنده مورد نظر مبنای تفسیر آثار ادبی قرار گرفته است و اگر چنین است، چه مفاهیم و موضوعات هرمنوتیکی مبانی کار او را تشکیل ‏می‏دهد. فلسفه هرمنوتیکی با بسیاری از موضوعات و مفاهیم خود در نقد ادبی نفوذ کرده است. به‌نظر می‏رسد پورنامداریان نیز در آثار خود از بسیاری از این مفاهیم بهره برده و بسیاری از جلوه‏ها و اندیشه‏های برآمده از این فلسفه مبنای کار وی در نقد و تحلیل آثار ادبی قرار گرفته است. اما او در بهره‏گیری از این مفاهیم، صرفاً خود را در محدوده منتقد مقلد قرار نداده است که تحت تأثیر یکی از رویکردهای اندیشگانی مرتبط با هرمنوتیک فلسفی قرار گرفته باشد؛ بلکه وی علاوه‌بر آگاهی از دانش جهانی نقد در زمینه هرمنوتیک (علم تأویل جدید)، با تکیه بر میراث تأویل، مخاطب را با چشم‏انداز جدیدی در زمینه نقد ادبی روشمند آشنا می‏کند. عنوان‏ها و لایه‏های این مقاله که متأثر از این مفاهیم است، عبارت‌اند از: تأویل، تکثر معنایی، رمز و تمثیل، اسطوره‏زدایی در متن‏های رمزی، ساخت‏شکنی، گراماتولوژی، نظریه مرگ مؤلف، بینامتنیت، ابهام و بی‏معنایی (چندمعنایی)، التفات و چندمعنایی، ارتباط ساخت‏شکنی و چندمعنایی با شعر تعلیمی و حکمی، چندمعنایی و تعهد اجتماعی در شعر و ادب. وی در آثار نقدی خود گاه این موضوعات را به‌طور مستقیم تحلیل و بررسی کرده و گاهی نیز در مقام رویکردی مخصوص چنان در آثارش حلّ و هضم و جذب نموده که آن‏ها را چون گفتمانی ازآنِ خود کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Investigating and Analyzing the Principles of Interpretivism in the Heritage of Literary Criticism of Poornamdarian

نویسندگان English

Esmaeel Golrokh Masuleh 1
Ebrahim Khodayar 2
Seyyed Ali Ghasemzadeh 1
1 Imam Khomeini International University
2 Tarbiat Modares University
چکیده English

In this article, the critical works of Poornamdarian are analyzed and read with a philosophical hermeneutic approach. The question is whether hermeneutic philosophy has been the basis for the interpretation of literary works in this author's critical works. And if so, what hermeneutic concepts and themes form the basis of his work? Hermeneutic philosophy has penetrated in literary criticism with many of its themes and concepts. It seems that Poornamdarian has also used many of these concepts in his works, and many of the manifestations and ideas derived from this philosophy have been the basis of his works in the critique and analysis of literary works. But in utilizing these concepts, however, he has not merely placed himself in the realm of an imitative critic who has been influenced by one of the thought approaches related to philosophical hermeneutics, but, in addition to, his knowledge of the universal knowledge of critique in the field of hermeneutics, relying on the legacy of interpretation, introduces the audience to a new perspective on methodical literary criticism. The titles and layers of this article that are influenced by these concepts are: interpretation, semantic pluralism, symbol and allegory, demythologization in symbolic texts, deconstruction, grammatology, author death theory, intertextuality, ambiguity and meaninglessness (ambiguity), apostrophe and multifaceted, deconstructive and multifaceted connection with didactic and theological poetry, multifaceted and social commitment in poetry and literature. In his critical works, he has sometimes directly analyzed and studied these issues, and sometimes, as a special approach, he has absorbed and digested these concepts in his works that it could be said that .zhe has appropriated them as a discourse.



Extended abstract

Problem statement: The theoretical foundations of this research are based on "philosophical hermeneutics". Hermeneutics has a history of analyzing and interpreting the holy books of religions, including Christianity, Islam, and even surviving writings in the Persian language. Hence, interpretation, as an ancient ritual, is rooted in the belief in the "sanctity of the text." Influenced by the philosophical theories of Heidegger and Gadamer and their followers, Poornamdarian have created works in the field of literary criticism and interpretation of classical and contemporary Persian texts. One question is whether the opinions and ideas of literary criticism of critics such as the Poornamdarian, which are evident or hidden in his works, can be explained on the basis of philosophical hermeneutics. Another question is that in what fields and subjects does hermeneutics have the capacity to analyze and recognize in his system of thought - by digesting and absorbing their opinions in his works and not by following and mechanically imitating them? And can it be said that in this way he has tried to include some hermeneutical approaches in his critiques "through self-appropriation"?

Research findings

Poornamdarian considers interpretation (hermeneutics) as the search for truth to reveal the coherence of the text. The goal he pursues in interpreting the works of the Persian poems is to harmonize and create an agreement between traditional interpretation and modern hermeneutics. In this alignment, he combines three approaches of traditional and hermeneutic interpretation of Gadamerian and Eric Hersh's thinking, that is, the semantic validity of the text, and thus demonstrates his belief in the coherence of the text; However, he does not believe in a single meaning for the text; Because it does not find consistency and single inference with the situational context of multiple individuals and readers. Through the combination of these three fields of thought, he has "adopted" the hermeneutic critique approach and adopted a pluralistic approach. This discourse requires a kind of moderation in interpretation. It has an influence on the deconstruction of the text as well as on the issue of the author's death. He also equates the former with polysemy and the latter with uniqueness in terms of meaninglessness and meaning. He considers texts such as theological and didactic texts to be single-meaning or meaningful, and cryptographic texts to be meaningless and to imply a plurality of meanings. The issues of hermeneutics in his critical works have, in some cases, been directly analyzed and studied, and are sometimes so absorbed in his works that it shows that he regarded them as discourse. Another issue is that he has undergone a kind of transformation from cryptography to deconstruction in the production of his critical works; But the truth is that this metamorphosis does not have a fixed and absolute process, but rather lies in deconstructions and cryptocurrencies in his works.

Conclusion

The critic in this article, Poornamdarian, to achieve a moderate and coherent interpretation, without believing in a single meaning for the text, chooses an approach of harmonization and agreement between the three areas of traditional interpretation and Gadamerian hermeneutics and Eric Hersh's thinking the semantic validity of the text. And in a relative, rather than absolute, metamorphosis that governs the process of producing his critical works, he uses this moderation in most of his works.




کلیدواژه‌ها English

deconstruction
Derrida
Gadamer
Heidegger
philosophical hermeneutics
Poornamdarian
قرآن کریم
آلن، گراهام (1392). بینامتنیت. ترجمة پیام یزدانجو. چاپ چهارم. تهران: نشر مرکز.
افلاکی، شمس‌الدین محمد (1362). مناقب‌العارفین. به تصحیح تحسین یازیجی. (2 جلدی). چاپ دوم. تهران: دنیای کتاب
احمدی، بابک (1378). ساختار و تأویل متن. چاپ چهارم. تهران: مرکز.
بهار، مهرداد (1393). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ دهم. تهران: آگه.
پالمر، ریچارد (1398). علم هرمنوتیک. ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی. چاپ یازدهم. تهران: هرمس.
پورنامداریان، تقی (1390الف) «اقتضای حال، زبان رمزی و تأویل شعر عرفانی». پژوهشنامة زبان و ادب فارسی (گوهر گویا). سال پنجم (شمارة 3)، صص 1- 20.
ـــــــــــ (1387). «بلاغت مخاطب و گفتگوی متن». نقد ادبی. سال اول (شمارة 1)، صص 11- 37.
ـــــــــــ (1377). خانه‌ام ابری است؛ شعر نیما از سنت تا تجدد. چاپ اول. تهران: سروش.
ـــــــــــ (1363). داستان پیامبران در کلیات شمس. چاپ اول. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـــــــــــ (1380). در سایة آفتاب؛ شعر فارسی و ساخت‌شکنی در شعر مولوی. چاپ اول. تهران: سخن.
ـــــــــــ (1374الف) دیدار با سیمرغ؛ شعر و عرفان و اندیشة عطار. چاپ اول. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـــــــــــ (1364) رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی. چاپ اول. تهران: علمی و فرهنگی.
ـــــــــــ (1374ب). سفر در مه؛ تأملی در شعر شاملو. چاپ اول. تهران: زمستان.
ـــــــــــ (1390ب) عقل سرخ؛ شرح و تأویل داستان‌های رمزی سهروردی. چاپ اول. تهران: سخن.
ـــــــــــ (1393) «گزاره‌های زبانی و ادبیت کلام». نقد ادبی. سال هفتم (شمارة 27)، صص 11- 28.
ـــــــــــ (1384). گمشدة لب دریا؛ تأملی در معنی و صورت شعر حافظ. چاپ اول. تهران: سخن.
جمشیدیها، غلامرضا و وحید شالچی (1387). «هرمنوتیک و مسئلة تاریخ‌مندی فهم انسانی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال اول (شماره 4)، صص 159- 191.
حافظ، شمس‌الدین محمد (1377). دیوان اشعار. به تصحیح قزوینی و غنی. به اهتمام عبدالکریم جربزه‌دار. تهران: اساطیر.
رضانژاد، غلامحسین (1367). اصول علم بلاغت در زبان فارسی. چاپ اول. تهران: الزهرا.
ریکور، پل (1386). زندگی در دنیای متن، ترجمة بابک احمدی. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
زرین‌کوب، عبدالحسین (1373). نقد ادبی. چاپ پنجم، تهران: امیرکبیر.
سارتر، ژان پل (بی‌تا). ادبیات چیست؟. ترجمة ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی. تهران: زمان.
ـــــــــــ (1380). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمة مصطفی رحیمی. چاپ دهم. تهران: نیلوفر.
سهروردی، شهاب‌الدین یحیی (1373). مجموعة مصنفات. به تصحیح حسین نصر و هانری کربن. (4 جلدی). چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سید حسینی، رضا (1371). مکتب‌های ادبی. جلد 1. چاپ دهم. تهران: نگاه.
شاملو، احمد (1395). مجموعة آثار. چاپ دوازدهم. تهران: نگاه.
ــــــــ (1398). ابراهیم در آتش. چاپ سیزدهم. تهران: نگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1390). ادوار شعر فارسی. چاپ ششم. تهران: سخن.
ــــــــــــــــ (1376). هزاره دوم آهوی کوهی. چاپ اول. تهران: سخن.
ضیمران، محمد (1399). ژاک دریدا و متافیزیک حضور. چاپ پنجم. تهران: هرمس.
طباطبایی، محمد (بی‌تا). المیزان فی تفسیر القرآن. جلد 3. قم: مؤسسة مطالعات اسماعیلیان.
عباسی، حبیب‌الله (1378). سفرنامه باران؛ نقد و تحلیل اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی. چاپ اول. تهران: روزگار.
عبدالکریمی، بیژن (1392). هایدگر در ایران. چاپ اول. تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران.
عطار نیشابوری، فرید‌الدین محمد (1385). الهی نامه. به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. چاپ دوم. تهران: سخن.
ـــــــــــــ (1359). دیوان اشعار. به تصحیح م درویش. چاپ دوم. تهران: جاویدان.
عین‌القضات همدانی، عبدالله بن محمد (1373). تمهیدات. مقدمه و تصحیح عفیف عسیران. چاپ چهارم. تهران: منوچهری.
ــــــــــــــــ (1362). نامه‌های عین‌القضات. علینقی منزوی و عفیف عسیران. (3 جلدی). چاپ دوم. تهران: منوچهری و زوار.
کربن، هانری (1383). از هایدگر تا سهروردی. ترجمة حامد فولادوند. چاپ اول. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
گادامر، هانس گئورک (1394). ادبیات و فلسفه در گفتگو. به کوشش رابرت پاسلیک. ترجمة زهرا زواریان. چاپ سوم. تهران: نقش و نگار.
مظفری ساوجی، مهدی (1393). آفاق و اسرار عزیز شب. چاپ اول. تهران: نگاه.
مولوی، جلال‌الدین محمد (1381). مثنوی معنوی. به تصحیح رینولد نیکلسون. چاپ چهاردهم. تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــ (1376). کلیات دیوان شمس. به تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. چاپ چهاردهم. تهران: امیرکبیر.
نیچه، فریدریش و دیگران (1393). هرمنوتیک مدرن (گزینة جستارها). ترجمة بابک احمدی و دیگران. چاپ دهم. تهران: مرکز.
واعظی، احمد (1397الف). درآمدی بر هرمنوتیک. چاپ هشتم. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
ـــــــــ (1397ب). نظریة تفسیر متن. چاپ سوم. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
هایدگر، مارتین (1399). هستی و زمان. ترجمة عبدالکریم رشیدیان. چاپ نهم. تهران: نی.
همدانی، امید (1387). عرفان و تفکر؛ از تأملات عرفانی مولوی تا عناصر عرفانی در طریق تفکر هایدگر. چاپ اول. تهران: نگاه.
- Barthes, Roland (1988) ‘‘The Death of the Author’’. Modern Criticism and Theory, David Lodge (ed.), Longman, London, pp. 167-172.
- cuddon, J. A (2013) A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, Wiley-Blackwell.
-Dostal, Robert. J. (2002). ‘Gadamer, The Man and his Work’. In The Cambridge Companion to Gadamer, Dostal, Robert J. (ed.) Cambridge: Cambridge University Press.
- Gadamer, Hans. Georg (1977). Philosophical Hermeneutics. trans D.E Linge, California: University of California Press.
- George, Theodore (2020) Hermeneutics. Stanford Encyclopedia of Philosophy. 1th published. Metaphysics Research Lab, Stanford University.
- Grondin, Jean (1997) Introduction to Philosophical Hermeneutics, New Haven, Yale University Press,.
- Nicholas, H. Smith (1997). Strong Hermeneutics, London: Routledge
-Ricoeur, Paul (1981) Hermeneutics and the Human Science, tras. by J. B.Thompson. Cambridge University Press.
ـــــــــــــ (1991). From Text to Action, Trans by K. Blamey and J. B. Thompson, Evanston: Northwestern University Press.