بررسی انتقادی پژوهش‌هایی با موضوع سکوت و خاموشی در آثار و اشعار مولانا

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
2 دانشگاه مازندران
چکیده
«خاموشی و سکوت» در آثار و اشعار مولانا از مفاهیمی است که ذهن و زبان پژوهشگران را به خود مشغول کرده است؛ چنان‌که با تأملی در کارنامۀ مولوی‌پژوهی، کتاب‌ها و مقالاتی را می‌یابیم که از نظرگاه‌های مختلف عرفانی، کلامی، زبان‌شناختی و... کوشیده‌اند این مفاهیم را شرح دهند. در این پژوهش، با دیدگاه انتقادی ـ تحلیلی، ضمن طبقه‌بندی و شرح رویکردهای گوناگونی که پژوهشگران با محوریت موضوع خاموشی و سکوت در آثار و اشعار مولانا داشته‏اند، این پرسش بنیادین مطرح شده که حلقۀ مفقودۀ این پژوهش‏ها کجاست. این حلقۀ مفقوده بی‌توجهی پژوهش‏ها به سکوت از منظر هرمنوتیکی و آشکارکنندگی آن است. سکوتی هرمنوتیکی که به‏وسیلۀ آن کلام حق بر زبان عارف بازتاب می‏یابد. به تعبیر دیگر، در این پژوهش، تبدیل شدن عارف به زبان حق به‏وسیلۀ ساحت هرمنوتیکی سکوت میسر دانسته شده، نه‌فقط از طریق سکوت صِرف مولانا در مقام عارف.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Critical review of research on the subject of silence in the works and poems of Rumi

نویسنده English

FARZAD BALOO 1
1 Associate Professor of Persian Language and Literature, University of Mazandaran
چکیده English

The concept of "silence" in Rumi's works and poems has been one of the concepts that has attracted the attention of scholars. Books and articles which have tried to explain the concept of silence from different mystical, theological, linguistic, etc. points of view have been analysed. In this research, with a critical-analytical perspective, while classifying and describing the various approaches that researchers have focused on the subject of silence in the works of Rumi. We will discuss the missing link in these studies, that is, the lack of hermeneutic reading of silence in the works and poems of Rumi. The hermeneutic silence by which the word of truth is reflected in the language of the mystic, has been scrutinized.

Introduction

In the field of literary, mystical, philosophical studies, etc., Rumi's research has a large and fruitful and extensive record. It is very clear that the works of Rumi, both poetic and prose, are in the field of mystical literature. The capacities and capabilities of Rumi's works have made it possible to open the door to many reflections and research from different perspectives. One of the concepts and topics that have occupied the minds of researchers in recent years is the category of silence in the works and thought of Rumi. Research on the subject of silence have explained and analysed this concept in Rumi's sphere of thought with various approaches. Accurate classification of books and articles written on this subject is difficult due to the entanglement of concepts and approaches. In order to. We have tried to classify these studies thematically, including: the study of Rumi's silence in the moral-mystical field, study of Rumi's silence from a philosophical perspective, study of Rumi's silence from a psychological perspective, Study of Rumi's Silence from a linguistic perspective, investigation of Rumi's silence based on prosodic weights, comparative study of Rumi's silence. We will briefly outline and describe each of these studies, and then, we will point out the missing link.



Discussion

What is presented in the general conclusion, is that there are different approaches to silence. The focal point in the studies is that they refer to silence as the unspoken. In other words, it is the silence from which the words of truth emerge and the mystic becomes the language of truth and in this mystical experience, existence is seen as a language fifes and serenades. Rumi in his works, has referred to this type of silence and most scholars, despite its description and expansion, have not gone beyond the limits of Rumi's references and in this case, have not been the designer of a new perception of silence in Rumi's mind and language. Therefore, it could be said that the fundamental aspect of Rumi's silence and eloquence has been neglected in these studies. This original and fundamental feature is the hermeneutic reading and interpretation of silence in Rumi's works. That is the most important feature of silence. It should be noted that hermeneutics is a term coined by the authors of the present study under the influence of the philosophical ideas of the German philosopher Martin Heidegger. To further explain this term, it can be said that the meaning of the word hermeneutics in this interpretation has served the word silence and its content. Because silence itself, due to its fundamental nature, has an opening and revealing aspect and creates an opportunity for openings and manifestations. A trait that can also be attributed to the term hermeneutics according to its function.



Conclusion

In many studies, including articles and books on the concept of silence in Rumi's works and poems, not even the slightest hint of the hermeneutic nature of Rumi's silence has been mentioned, and in most cases Rumi's words about silence have been repeated. While showing the hermeneutic analytical absence of the concept of silence in Rumi's works and poems, we explained the hermeneutic dimension and revelation of silence, including annihilation and its relation to the hermeneutics of silence, the hermeneutic relation of silence to language and the hermeneutics of silence and receiving original speech. And in this way, we highlighted the missing link in the named research.

کلیدواژه‌ها English

Rumi's poems and works
Critical Study
Silence
Hermeneutics
منابع:
- آسیابادی، علی محمدی (1387)هرمنوتیک و نمادپردازی در غزلیات شمس، سخن: تهران.
- ابن‌عربی، محی‌الدین (1367) رسائل ابن عربی. مقدمه، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، مولا: تهران.
- ابوالقاسمی، مریم (1379) تحلیل و بررسی فلسفۀ خاموشی از دیدگاه مولانا. پژوهش‌نامۀ علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی. شمارۀ 28، صص113-123.
- استاجی، ابراهیم (1389) سرای سکوت (بحثی دربارۀ سکوت و تولد دوبارۀ مولوی در دیدار با شمس تبریزی).مجلۀ ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. سال6، شمارۀ19، صص9-27.
- انوشیروانی، علیرضا. ارفع، علی (1394) شعر خموشی و خموشی شعر، مطالعه‌ی تطبیقی بن‌مایه‌های سکوت در اشعار مولوی و ویتمن. دو فصل‌نامه‌ی پژوهش‌های ادبیات تطبیقی، د3، ش2 (پیاپی6)، پاییز و زمستان، صص1-20.
- بخاری، محمد مستملی (1363) شرح التعرف. مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمد روشن، اساطیر: تهران.
- پورنامداریان، تقی (1392) در سایۀ آفتاب. سخن: تهران.
- تقوی، محمد (1384) زبان در زبان مولانا. مجلۀ تخصصی زبان و ادبیات دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی مشهد. دورۀ 38، شمارۀ4، پی‌در‌پی 151، زمستان، صص 113-134.
- حیدری، حسن. رحیمی، عبدالله (1394) سکوت ارتباطی در غزلیات شمس. مجلۀ مطالعات فرهنگ ارتباطات. دورۀ 16، شمارۀ 29، صص 51-71.
- رضایی، مریم. سرامی، قدم‌علی. قاری، محمدرضا (1397) بررسی سخن و خاموشی سیاه و سپید در اندیشه و آثار مولانا جلال‌الدین بلخی و شمس تبریزی. مجلۀ عرفان اسلامی و ادیان (ادیان و عرفان). دورۀ 14، شمارۀ55، صص193-212.
- روحانی، رضا (1390) تبیینی تازه از اسباب و عوامل تأخیر مثنوی در دفتر دوم. مطالعات عرفانی دانشکده‌ی علوم انسانی دانشگاه کاشان. شماره‌ی سیزدهم، بهار و تابستان، صص117-160.
- روحانی، رضا. کریمی ملایر، حامدرضا (1398) خاموشی و خروش در احوال مولوی با تأکید بر پدیدارشناسی اصول اسفار اَربعه.پژوهش‌نامۀ عرفان. دورۀ11، شمارۀ21، صص35-58.
- شمس تبریزی، محمد (1377) خمی از شراب زبانی. گزیدۀ مقالات شمس. انتخاب و توضیح محمدعلی‌ موحد، شرکت تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان: تهران.
- عارف‌زاده‌، الیاس (1389) سکوت اخلاقی و عرفانی در مثنوی. فصل‌نامۀ پژوهشی پژوهش‌نامۀ اخلاق. سال سوم، شمارۀ 10، صص 137-160.
- غزالی، ابوحامد (1380) کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیوجم، علمی فرهنگی: تهران.
- غلامحسین‌زاده، غلامحسین. ولیئی محمدآبادی، قربان (1387) بی‌حرف روییدن کلام. نشریۀ علمی- پژوهشی گوهرگویا. سال 2. شمارۀ 7، پائیز، صص 126-142.
- کاکایی، قاسم. بحرانی، اشکان (1388) کارکردهای الیاتی سکوت در آثار مولانا. مجلۀ فلسفه و کلام اسلامی. پائیز و زمستان، دورۀ 42، شمارۀ 1، صص 129-150.
- مصفا، مظاهر (1352) جستجوی زبان دیگر در تقاطع خاموشی و گفتار. گوهر، ش1، صص 1040-1058.
- ملک ثابت، مهدی (1380) خاموشی در مثنوی معنوی. مجلۀ دانشور پزشکی. دورۀ 8 ، شمارۀ 33، صص 83-94.
- ملکیان، مصطفی (1394) حدیث آرزومندی. جستارهایی در باب عقلانیت و معنویت، نگاه معاصر: تهران.
- مولانا، جلال‌الدین (1362)فیه ما فیه. تصحیح و تعلیقات بدیع‌الزمان فروزان‌فر، نگاه: تهران.
ـــــــــــــــــــ (1385) کلیات شمس تبریزی. تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر، امیر کبیر: تهران.
- نراقی، آرش (1394)آینۀ جان. مقالاتی دربارۀ احوال و اندیشه‌های مولانا جلال‌الدین بلخی، نگاه معاصر: تهران.
- هاکسلی، آلدوس (1395) سیری در سپهر جان. مقالات و مقولاتی در معنویت. ترجمۀ مصطفی ملکیان، نگاه معاصر: تهران.
- هایدگر، مارتین (1397) هستی و زمان. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، نی: تهران.
ــــــــــــــــ (1398) متافیزیک چیست؟. ترجمۀ سیاوش جمادی، ققنوس: تهران.
ــــــــــــــــ (1394)نامه دربارۀ انسان‌گرایی. از مدرنیسم تا پست مدرنیسم. لارنس کِهون. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، نی: تهران.
- هجویری، علی بن عثمان (1390) کشف‌المحجوب. مقدمه، تصحیح ، تعلیقات محمود عابدی، سروش: تهران.
- همدانی، امید (1389) عرفان و تفکر، نگاه معاصر: تهران.
- یلمه‌ها، احمدرضا (1391) صمت و خاموشی از دیدگاه عرفا. مجلۀ عرفان اسلامی (ادیان و عرفان). دورۀ 8 ، شمارۀ32، صص43-62.
- یوسفی، هادی (1388) خاموشی در مثنوی و دلایل آن.مجلۀ نثرپژوهی ادب فارسی. دورۀ جدید. شمارۀ26(پیاپی 23)، صص349-378.