دوره 14، شماره 54 - ( 1400 )                   جلد 14 شماره 54 صفحات 2-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Rad F, alimadadi M, Esmaeeli M. Imitation and Repetition as Dominant Procedures in Pre-modern Poetry in Iran. LCQ. 2021; 14 (54) :2-36
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-48384-fa.html
اکبری راد فاطمه، علی مددی منا، اسماعیلی مراد. تقلید و تکرار: انگارۀ مسلط بر صور خیال در شعر پیشامدرن ایران (بررسی چرایی تقلید و تکرار در صور خیال شعر پیشامدرن فارسی با استفاده از نظریۀ پارادایم توماس کوهن). نقد ادبی. 1400; 14 (54) :2-36

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-48384-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گنبد کاووس
2- استادیار دانشگاه گنبد کاووس ، mona_alimadadi@yahoo.com
3- استادیار دانشگاه گنبد کاووس
چکیده:   (1135 مشاهده)

با نگاهی به شعر شاعران پیشامدرن ایرانی، از نخستین سدۀ تاریخ ادبیات فارسی تا دورۀ بازگشت ادبی، می­توان دریافت که صور خیال به‌کاررفته در شعر شاعران قرن سوم تا پنجم هجری، ابداعی، اصیل و محصول تجربۀ شعری خود آن‌هاست؛ اما با گذشت زمان از اواخر قرن پنجم به بعد، شاعران به‌جای آنکه ایماژهای محصول تجربۀ شخصی خود و عناصر تازه­ای از طبیعت و زندگی را در شعر وارد کنند، همواره در همان محدودۀ صور خیال شاعران گذشته مانده­اند و همان تصویرها را با دستکاری­های جزئی وارد شعر خود کرده­اند. در این پژوهش به این پرسش پاسخ داده شده که چرا از اواخر قرن پنجم به بعد (تا دورۀ بازگشت)، صور خیال به‌کاررفته در شعر شاعران ایرانی غالباً تقلیدی و تکراری است و هرگونه ابداعی نیز از قلمرو دید قدما خارج نمی­شود. نگارندگان این مقاله با استفاده از نظریۀ پارادایم توماس کوهن دریافته­اند که یکی از پیش­فرض­های پارادایم پیشامدرن، اصالت گذشته است که می‌توان آن را در غالب پدیده­های شکل­گرفته در آن، از تاریخ تا فلسفه و عرفان و ادبیات، مشاهده کرد. در حوزۀ صور خیال نیز، تسلط همین پیش­فرض سبب شده است تا شاعران همواره اشعار گذشتگان خود را با تمامی عناصر معنایی یا صوری آن‌ها، معتبر بشمارند و آن‌ها را به‌عنوان الگویی کامل و تمام‌عیار از شعر مد نظر قرار دهند و بکوشند مانند آنان شعر بگویند. درنتیجه تصویرهای مطرح در این دورۀ طولانی (از اواخر قرن پنجم تا دورۀ بازگشت) غالباً تقلیدی است و اگر شاعری دست به نوآوری زده، از قلمرو دید و نگرش قدما بیرون نرفته است.

متن کامل [PDF 609 kb]   (52 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: بلاغت
دریافت: 1399/9/25 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول