دوره 13، شماره 52 - ( 1399 )                   جلد 13 شماره 52 صفحات 29-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taali A, Taebi Noghondari Z, Ghorban-Sabbagh M R. A Quadripartite Character: Decoding the Circular Narrative Structure in Paul Auster"s 4321". LCQ. 2020; 13 (52) :29-64
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-43921-fa.html
تعالی آنیتا، تائبی نقندری زهره، قربان صباغ محمود رضا. شخصیتی با چهار رونوشت: رمزگشایی از ساختار روایی دایره‌وار در رمان 1 2 3 4 اثر پل آستر. نقد ادبی. 1399; 13 (52) :29-64

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-43921-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
2- استادیار دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد ، taebi@ferdowsi.um.ac.ir
3- استادیار دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی دکتر علی شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (173 مشاهده)
آخرین رمان پل آستر که در سال 2017م منتشر شده است، با خلق شخصیتی با چهار رونوشت، بار دیگر قدرت او را در آفرینش رمانی تأثیرگذار و درعین حال عجیب و پیچیده به‌نمایش می‏گذارد. عنوان غیرمعمول این کتاب، ۱ ۲ ۳ ۴ (چهار، سه، دو، یک) توجه متنقدان زیادی را برانگیخته است؛ اما نقدهای این رمان به روشن کردن پیچیدگیهای طراحی‌شده در این روایت پسامدرن کمک چندانی نکردهاند. جستار پیشِ‌رو برآن است تا ساختار روایی برجسته این اثر را واکاوی کند و با تکیه بر نظریه چندجهانی و جهانهای ممکن ماری ـ لور رایان، فضای روایی این رمان را مورد بررسی قرار دهد. نتایج این جستار نشان میدهد آستر در این رمان نوعی مهندسی روایت در چهار بُعد را طراحی کرده است که در آن، دنیای ذهنی شخصیتی به‌نام فرگوسن در چهار رونوشت ظاهر می­شود. در مهندسی روایت چهارگانه آستر، چندجهانی روایت در چهار شاخه و چهار مسیر پیش می­رود تا ماجراهای زندگی­ چهار فرگوسن را نقل کند. در پایان روایت و با استفاده از پیچشی نهایی، آستر چهارمین فرگوسن را در مقام نویسنده رمانی با نام 1 2 3 4 قرار می­دهد که ساختار دایره­وار روایت را آشکار می‌کند. با درک چنین ساختاری، خواننده نقطه صفر روایت (1.0) را کشف می­کند و درمی‌یابد که آستر از چه رو روایت را در این نقطه با ماجرایی شوخی­مانند و بی­ارتباط به داستان اصلی آغاز می‌کند و به‌پایان می­رساند. وی با تکیه بر دگرگونی ساختار روایت موفق شده ­است جهت­های متناقض ذهن و هویت نویسنده را به‌صورت تجسمی ملموس به‌نمایش بگذارد. چندجهانی روایت و شخصیت در این نقطه صفر نمود می­یابد و بدین سان، 1 2 3 4 ـ یک فیلم هولوگرافیک چهاروجهی ـ جان می­گیرد تا شخصیت چهارگانه فرگوسن را برای خواننده تصویر کند.
متن کامل [PDF 692 kb]   (35 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روایت شناسی
دریافت: 1399/4/4 | پذیرش: 1399/9/4 | انتشار: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول