محوریت قهرمانان زن در قصه‌های عامیانه

نویسنده
استادیار دانشگاه تربیت معلم
چکیده
در بسیاری از آثار روایی، دو نیروی زور و نیرنگ عامل پیش برنده داستان را تشکیل می دهند. بررسی و مقایسه قصه هایی که درگیری نیروهای خیر و شر در آن ها بر سر رسیدن به معشوق است، نشان می دهد که در این آثار، معشوق هرچند در ظاهر به نفع قهرمان عمل می کند، در زیرساخت روایت با زیرکی و تزویر، درگیری نیروهای متضاد را به سود خویش هدایت می کند. در چنین قصه هایی، شخصیت مرکزی داستان، نه شاهزاده شجاع و نه دیو بدطینت، بلکه معشوقی است که در جستجوی ازدواج با شایسته ترین قهرمان داستان و صاحب فرزند شدن از اوست و در این راه، با وجود ناتوانی جسمی ظاهری، با استفاده از جلوه های گوناگون نیرنگ همچون پنهان کاری، افسون گری های زنانه و عوامل جادویی و حتی گاهی با به خدمت گرفتن ضدقهرمان های داستان، سیر رخدادها را به سوی پایان دلخواه خویش هدایت می کند. این مقاله با بهره گیری از دیدگاه های صاحبنظران در خصوص این ساختار بنیادین، تعداد چهل افسانه عامیانه فارسی را بررسی و مقایسه می کند و با ارائه شواهد مختلف نشان می دهد که چنین زیرساخت مشترکی نشان دهنده دغدغه های ذهنی زنان در دوران پدرسالاری است و زنان در جایگاه راوی یا شنونده این قصه ها، آرزوهای دست نایافتنی و زندگی رؤیایی و شیرینی را که در زندگی واقعی معمولا از آن محروم بوده اند، در سرگذشت قهرمان زن داستان در جهان خیالی قصه متجلی کرده اند. با توجه به وجود این ویژگی در رمانس ها و داستان های کهن، این قصه ها احتمالا ریشه در ساختارهای روایی کهنی دارند که می توان پیشینه آن ها را تا اساطیر مربوط به دوران مادرتباری، دنبال کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Literary criticism: The centrality of female heroes in folk tales

نویسنده English

Hosein Bayat
چکیده English

In many of the Iranian and the world stories, both force and guile are operating events comprise the story. Investigate and psychological and symbolic compare of those popular legends which good and evil forces in their beloved reaching over, shows that in these works, however, appear to benefit the beloved hero acts in subtle and cagey narrative infrastructure And before taking functions based on deception, this battle will be in Median dose and involvement of the opposing forces will conduct their own profit. In such stories, the central character is not the brave prince nor vicious Dave, but the beautiful girl that wishes marriage with the hero and have her own child. In this way, despite the apparent physical disability, using various scheming like secrecy, feminine and magical elements, and even sometimes to hire antiheroes, the real initiative and is available on the course of events towards their desired ending. The joint adventure stories generally setup for this peak point and the common ending: they are well and happy years together they live. " This paper uses views of Northrop Frye, Joseph Campbell, and Bruno Bettelheim. regarding the fundamental structure, number forty Farsi folk tales and that compared with a drop of evidence shows that such a common infrastructure indicative of mental concerns of women in patriarchal times and the women place the narrator or audience of this tales, dreams sweet Dream that are impossible in real life were often deprived of it, the story of a woman in the story of the hero in imaginary world have stories appear. Considering the existence of this feature in ancient stories and romances, these tales may have roots in old narrative structures that can lead them to myths about Matriarchy period.

کلیدواژه‌ها English

Folk tales
romance
women
marriage
dreams