دوره ۱۳، شماره ۴۹ - ( ۱۳۹۹ )                   جلد ۱۳ شماره ۴۹ صفحات ۱۰۸-۷۳ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tashakori M, Zakinezhadiyan S M. Investigating Determinism in Hafiz Poetry: Applying Laclau and Mouffe's Theory. LCQ 2020; 13 (49) :73-108
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-35391-fa.html
تشکری منوچهر، زکی نژادیان سید محسن. بررسی و نقد تعاریف حُسن تعلیل ارائه کارکردها و تقسیم‌بندی‌های تازه و پیوند آن با دیگر آرایه‌های ادبی. نقد ادبی. ۱۳۹۹; ۱۳ (۴۹) :۷۳-۱۰۸

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-۲۹-۳۵۳۹۱-fa.html


۱- دانشگاه شهید چمران اهواز ، tashakori_m@yahoo.com
۲- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی
چکیده:   (۶۷۵۴ مشاهده)
حُسن تعلیل، یکی­ از آرایه­های بدیع معنوی، همواره مورد توجه اهل بلاغت قرار گرفته­ و اغلب آنان در آثار خویش، به تعریفی ­کوتاه و ذکر چند شاهد­مثال از آن بسنده کرده­اند. در این ­پژوهش، ضمن تحلیل و نقد تعاریف مذکور و اشاره ­به برخی ­از نارسایی­های آن­ها­، دو تقسیم­بندی تازه­ از این آرایه ارائه شده ­که برمبنای آن، این ظرفیت هنری شامل دو رکن اساسی و یک ­رکن غیراساسی است. در تقسیم­بندی معنوی،­ این ارکان ممکن است به چهار حالت مختلف ظاهر شود. در تقسیم‌بندی لفظی، براساس وجود چند رکن در هر سوی حُسن تعلیل، به سه حالت پدیدار می­شود که البته هریک از این­‌ها ارزش­ بلاغی و هنری متفاوتی دارد. در این پژوهش، آشکار می‌شود که برخلاف نظر بلاغیان، حُسن تعلیل پیوندی ­خاص با علم معانی دارد؛ زیرا ساخت آن برمبنای جملات پرسشی ­و خبری است که هدف گوینده معانی ثانو­ی نهفته در آن ­جملات است. به­علاوه به مهم­ترین اهداف به­کارگیری حُسن تعلیل با ذکر شواهد پرداخته شده­ که شامل کارکردهایی همچون «مدح، توصیف، صحنه­آرایی، حُسن تعلیل برای ­حُسن طلب و...» است. در بخش پایانی نیز، به پیوند حُسن تعلیل با دیگر آرایه­های بلاغی اشاره و تأکید ­شده که این­ آرایه بدون حضور عناصر بلاغی دیگر موجودیت ندارد و درواقع کاربرد این ­آرایه­ها در قالب ­جملات پرسشی و خبری به شکل­گیری حُسن تعلیل می‌انجامد.
 
متن کامل [PDF 801 kb]   (۴۱۰۸ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: بلاغت
دریافت: 1398/5/11 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.