استادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ، shahab.sadati1983@gmail.com
چکیده: (۹۹۱۸ مشاهده)
نگارش مقالهای که عنوان نقد ادبی را یدک میکشد، به تعاریف دقیق، نظریه و روششناسی نیاز دارد. در نقد ادبی، باید از معیارهای شخصی فاصله گرفت و بهدنبال معیارهای عینی و علمی بود. منتقد ادبیِ با دانش و تجربه با اتخاذ شیوهای عینی، از غرضورزی به دور است و نقدی بیطرف را ارائه میکند. تمرد از اصول نقد عینی و بیطرف، منجر به تباهی نقد میشود. اما گاهی برخی نویسندگان در نوشتههای خود از پیروی از این اصول سر باز میزنند و اقدام به نوشتن یادداشتهایی با عنوان نقد ادبی میکنند که فقط بر معیارهای شخصی یا نظریه توطئه بنا شدهاند. مهدی جاویدشاد در شماره 42 فصلنامه نقد ادبی (تابستان 1397) به انتشار مطلبی با عنوان «چگونه از زیر سایه خود خارج شوم؛ نقدی بر مقاله ایدئولوژی و فراخواندن جامعه سیاهپوستان آمریکا در شعر «به یاد رادیو» امیری باراکا» اقدام کرده که در تمام صفحات مقاله از بیان تعاریف دقیق و علمی، فرضیه و روششناسی خودداری کرده است؛ زیرا با ارجاع به تعاریف علمی و عینی، اساس نوشتهاش (اتهام سرقت ادبی) با سؤالاتی جدی مواجه میشود. جاویدشاد بحث خود را براساس فرضیات شخصی بنا کرده و از نقد منصفانه تمرد ورزیده تا با تکیه به اشتباهات، پنهانکاری و نظریات توطئه، یادداشتش را بهپایان برساند. مقاله حاضر میکوشد تا با تکیه بر تعریف سرقت ادبی، نظریات متیو آرنولد، میشل فوکو و خورخه لوئیز بورخس، و همچنین اصول و روش تحقیق، ضمن اشاره به اشتباهات مقاله جاویدشاد، روشنگر و راهنمای نقد مقالات دیگر نیز باشد.
نوع مقاله:
گزارش مورد |
دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1398/2/13 | انتشار: 1397/2/25