بازخوانیِ فرمالیستی غزلی از بیدل

نویسنده
دانشگاه شیراز
چکیده
هنگامی که عناصر و اجزای اثر ادبی بررسی، و چگونگی پیوند آن‌ها با یکدیگر و ارتباط آن‌ها با ساختمانِ کلی اثر بازیابی می‌شود، خوانشی شکل‌مبنایانه (فرمالیستی) صورت گرفته ‌است. با چنین خوانشی است که می‌توان درباره میزان پیوند اجزای اثر (پیوندهای افقی و عمودی) سخن گفت.
در این مقاله، شکل و ساختار غزلی از بیدل دهلوی، با مطلع زیر(به یاریِ نشانه‌های درون‌متنی) بازخوانی شده است:
یک تار مو گر از سر دنیا گذشته‌ای
صد کهکشان ز اوج ثریا گذشته‌ای

بن‌مایه این غزل در همه بیت‌ها «سفارشِ مکرّر به بازگشت به خویشتن و توجه به درون خود در بستر زمانِ شتابان و گذرا» ست. مضمونِ حرکت، عبور، گذر و دگرگونی در همه بیت‌های غزل گسترش یافته و جریان پیدا کرده است؛ امّا پیوندی که میان بیت‌های این غزل دیده می‌شود، «ساختاری اندام‌وار» را پدید نیاورده، بلکه هر سطرِ این غزل همچون مهره‌ای جداگانه است که با رشته‌ای (مضمونِ حرکت و گذر زمان) به هم پیوند یافته و گردنبندی (غزلی) را پدید آورده‌ است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

A Formalistic Re-reading of a Ghazal of Bidel Dehlavi

نویسنده English

Kavoos Hassanli
Associate Professor of Shiraz University
چکیده English

When the elements and different components of a literary work are studied and their relation to each other and to the totality of the work is made clear,a reader can claim that she/he has had a formalistic reading of the work.Such a reading facilitates commenting on how the elements and components of the work are interrelated( vertically and horizontally).
In this paper,the form and structure of a Ghazal( sonnet) of Bidel Dehlavi are re-read, using the intratextual signs.The first line reads:
YEK TAARE MU GAR AZ SARE DONYE GOZASHTEI
SAD KAHKESHAN ZE OJE SORAYYA GOZASHTEI
The theme of this Ghazal which is continuously repeated all through the poem is "advice to return to oneself and put under observation one’s inner self in the bed of the hastening and transitory time".The subject matters of movement,passing,transition and transformation are spread all through the Ghazal .However the link between the lines of the Ghazal is not the sort of link to create a "bodily structure",rather each line of this Ghazal is a separate bead,related to the other beads by a string( the subject matters of movement and passing of time) creating a necklace( a Ghazal).

کلیدواژه‌ها English

Bidel dehlavi
vertical links
horizontal links
Formalistic criticism
passing of time
return to oneself