از کلام متمکن تا کلام مغلوب (بازشناسی دو گونه نوشتار در نثر صوفیانه)

نویسنده
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
این مقاله سخن منثور صوفیانه را در دو گونۀ متقابل رده‌بندی می‌کند: یکی سخن مغلوب و دیگری سخن متمکّن. دو اصطلاح مغلوب و متمکّن را برخی از صوفیان در آثارشان به کار برده‌اند. بنیاد تفاوت‌های این دو گروه از متن‌ها عبارت‌اند از: خاستگاه معرفتی، منبع آگاهی، محتوای متن و نقش و کارکرد زبان در گفتمان نثر عرفانی. متن‌های متمکّن حاوی مفاهیم اجتماعی و برآمده از آگاهی ایدئولوژیک و عقاید گروه صوفیان‌اند، آن‌ها وضعیتی را سازمان‌دهی و تثبیت می‌کنند و زبان در آن‌ها نقش تنظیم‌کنندگی دارد. دسته دوم متن‌های مغلوب‌اند که مولود تجربه‌های ‌شخصی‌اند و جهان متنی و تصویر تازه‌ای می‌سازند. از لحاظ دلالی، متن مغلوب گشوده و تأویل‌پذیر است و قطب استعاری زبان در آن غلبه دارد؛ اما متن متمکّن در شمار متن‌های بسته است. مقاله در پایان، سیر دگردیسی زبان نثر صوفیانه را از جانب کلام متمکّن به سوی کلام مغلوب بیان می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Sufi Discourse from Constructed to Deconstructed (Distinguishing Two Types of Sufi Prose Writing)

نویسنده English

Mahmood Fotoohi
Persian literature, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
چکیده English

This article has categorized Sufi prose in two contrasting species: the first is constructed discourse (kalām-e motamakken) and second one is deconstructed discourse (kalām-e Maqlub). These two terms have been used by Sufis in their books. The distinguishing bases of these two discourses are the epistemic origin, source of knowledge, text content and the function of language in Sufi discourse. Constructed texts contain social concepts of Sufism and originate from a collective and ideological knowledge. Indeed they organize a group state and the language plays the role of a regulator in them. The deconstructed discourse is the second group of texts that have their roots in personal experiences and create a new imaginative and textual world. A deconstructed text, in terms of implications, is an open text that is flexible for interpretation and metaphorical pole of language dominates it, while constructed text hinders further interpretation. The article at the end shows the transformation process of Sufi prose from the constructed discourse word by word to the deconstructed discourse.

کلیدواژه‌ها English

sufism
Sufi prose
individual text
organizational text
constructed discourse
deconstructed discourse