دوره 2، شماره 7 - ( 1388 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 79-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedinifard M. Artwork; Focus on the Existence of the Object A comparative study of Early Wittgenstein and Shklovski's Ideas on Art. LCQ. 2009; 2 (7) :79-90
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-9158-fa.html
عابدینی فرد مرتضی. اثر هنری؛ نظر به وجود شیء، بررسی تطبیقی آرای ویتگنشتاین متقدم و شکلوفسکی در باب هنر. نقد ادبی. 1388; 2 (7) :79-90

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-9158-fa.html


کرمانشاه - خیابان شهید مصطفی امامی - میدان گلستان - چهارده متری نفت - پلاک 58
چکیده:   (3131 مشاهده)
لودویگ ویتگنشتاین، فیلسوف پر آوازه¬ی قرن بیستم، معتقد است که «اثر هنری شیء است در حالیکه از وجه ابدی به آن نگریسته شود» و ویکتور شکلوفسکی، منتقد و نظریه¬پرداز ادبی، نیز هنر را راهی برای «آشنایی¬زدایی» از اشیاء و «نا آشنا» نمودن امور آشنا می¬دانست. معتقدم که میان این دو دیدگاه در خصوص هنر و اثر هنری، نسبت و تشابهی قابل توجه وجود دارد. تأکید ویتگنشتاین و شکلوفسکی بر هنر به قدرت آن در هموار نمودن راهی برای «خوانندگان» (به معنای وسیع کلمه) برمی¬گردد تا اشیاء را فی¬نفسه و خارج از زمینه¬ی معمول¬شان ادراک نمایند. همانطور که شکلوفسکی میگوید «هنر از طرق مختلف، اشیاء را از خودکاری ادراک رها می¬سازد»؛ در مقابل، اشیاء از منظر شیوه¬ی عادی نگریستن تقریباً اصلاً دیده نمی¬شوند یا «هیچ به حساب می¬آیند». در اثر هنری اما وجود اشیاء برجسته میشود. در این نوشتار می¬کوشم نشان دهم که دیدگاه¬های اولیه¬ی ویتگنشتاین در باب زیبایی¬شناسی در هماهنگی با نظریه¬ی فرمالیستی شکلوفسکی در خصوص هنر است.
متن کامل [PDF 180 kb]   (2345 دریافت)    

دریافت: ۱۳۸۷/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۸۸/۴/۳۱ | انتشار: ۱۳۸۸/۱۲/۲۷
* نشانی نویسنده مسئول: کرمانشاه

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code