دوره 9، شماره 34 - ( 1395 )                   جلد 9 شماره 34 صفحات 191-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahkolahi F. Synchronization literature and painting in Qajar School. LCQ. 2016; 9 (34) :191-199
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-8202-fa.html
شه کلاهی فاطمه. همگامی ادبیات و نقاشی قاجار. نقد ادبی. 1395; 9 (34) :191-199

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-8202-fa.html


فارغ التحصیل دانشگاه شیراز
چکیده:   (2059 مشاهده)
معرفی کتاب کتاب همگامی ادبیات و نقاشی قاجار به قلم علی‌محمدی اردکانی با تأکید و توجه بر فاصلۀ تاریخی(1210-1264ق) نوشته شده است. این دوران -که تقریباً نیمۀ نخست قاجار را شامل می‌شود- با حکومت آقا محمدخان(1210-1212ق)، فتحعلی‌شاه(1212-1250ق) و محمدشاه(1250-1264ق) مصادف بوده است. وضعیت فرهنگی و هنری این دوران نیز از یک طرف در ادامۀ جریان فرهنگی زندیه قرار دارد و از سویی دیگر مقدمه‌ای برای شکل‌گیری فرهنگ و هنر دوران ناصری و پس از آن محسوب می‌شود. همچنین نهضت ادبی بازگشت به‌عنوان شاخص‌ترین ساختار ادبی رایج در نیمۀ نخست قاجار شناخته می‌شود. این نکات کمابیش در تحقیقات مربوط به ادبیات و هنر دوران قاجار مطرح بوده است و محققان نظراتی در این باب ارائه کرده‌اند. مؤلف کتاب مذکور نیز با استناد بدین تحقیقات و توجه ویژه به نقاشی این دوران مسئلۀ اصلی تحقیق خود را چنین استوار کرده است که در بحث‌های صورت گرفته پیرامون نقاشی نیمه نخست قاجار تاکنون نقش ادبیات مورد توجه قرار نگرفته است. ازاین‌رو این پژوهش به‌دنبال ادله‌هایی به‌منظور نشان دادن بسط و توسعه نمادهای ادبیات نهضت بازگشت در نقاشی نیمه نخست قاجار است. مؤلف پیکره انسان را به‌عنوان معیاری جهت بررسی تطابق و تعامل این دو حوزه قرار داده و از این طریق به مقایسه اجزاء و عناصر چهره و اندام انسان آرمانی در ادبیات قاجار با همان اجزاء و عناصر در نقاشی قاجار پرداخته است.  
واژه‌های کلیدی: کلید، واژه، ندارد، قاجار، نقاشی، ادبیات
متن کامل [PDF 228 kb]   (569 دریافت)    

دریافت: ۱۴۱۶/۱۰/۳۰ | پذیرش: ۱۴۱۶/۱۰/۳۰ | انتشار: ۱۴۱۶/۱۰/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید