دوره 15، شماره 58 - ( 1401 )                   جلد 15 شماره 58 صفحات 203-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

loni M, Eghbali P, Davoudimoghadam F. An Analysis of the Function and Significance of Shahnameh’s Literary Motifs in the Visualization Process of Rostam’s Seventh Labor Paintings. LCQ 2022; 15 (58) :159-203
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-61914-fa.html
لونی مهدی، اقبالی پرویز، داودی مقدم فریده. تحلیل نقش و جایگاه بن‌مایۀ‌ خیر و شر در روند تصویرسازی نگاره‌های خان هفتم رستم. نقد ادبی. 1401; 15 (58) :159-203

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-61914-fa.html


1- دانشجوی دکتری تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی دانشگاه شاهد تهران
2- استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد ، p.eghbali1340@gmail.com
3- دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شاهد
چکیده:   (747 مشاهده)
نبرد خیر و شر یکی از بن‏مایه‏‏های اصلی شاهنامه است. بن‏مایه‏ها به‌سبب خاصیت تکرار‏شوندگی و تشخص‏یافتگی در شبکه‏های تصویری و رواییِ متن، نقش شاخص و پایه‏ای دارند، به همین جهت، در اضافه‏ کردن لایه‏های معنایی به متن، یاری می‏رسانند. عرصۀ رویارویی خیر و شر در شاهنامه و ادب حماسی به زندگی اجتماعی انسان‏ها وارد‏ شده و به‌شکل داستان‏های حماسی و پهلوانی و در قالب بن‏مایه‏ها در متن، پدیدار می‏شود. در فرایند تصویرسازی متن، بن‏مایه‏ها، دستمایۀ نگارگر، جهت تولید تصویر می‏شوند و عناصرِ تصویری، مطابق با بن‏مایه‏های به‌کار‏رفته در متن ادبی، در ترکیب‏بندی قرار می‌گیرند و کارکرد نماد و نشانه را می‏یابند. پرداختن به این مسئله که در فرایند تصویرسازی یک روایت حماسی، بن‏مایه‏های ادبی چه نقشی در شکل‏دهی به روایتِ تصویری دارند، از مسائل مطرح‌شده در این جستار است. این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ به این سؤال است که نقشِ بن‏مایه‏هایِ ادبی خان هفتم رستم در تصویر‏سازی نگاره‏های مصور‏شده و تبدیل متن شاهنامه به متنِ تصویری چیست؟ و نگارگر از چه شگردهایی جهت ظهور و بروز این بن‏مایه‏ها در تصویر، بهره‏ برده ‏است؟ این پژوهش با ماهیت تحقیق کیفی و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، انجام خواهد ‏شد و شیوۀ گردآوری اطلاعات به‌صورت اسنادی و کتابخانه‏ای خواهد ‏بود. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که نمادها و نشانه‏های تصویری در نگاره‏ها، هم‏راستا با ظهور و بروز بن‏مایه در متن آشکار می‏شوند. این ترجمان تصویری از متن ادبی سبب می‏شود که نگارگران در ترکیب‏بندی و پلان‏بندی اثر، براساس اولویت استفاده از بن‏مایه‏های به‌کار‏رفته در پی‌رنگ ادبی، از این عناصر استفاده کنند.
 
متن کامل [PDF 1781 kb]   (798 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روش تحقیق ادبی
دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.