دوره 15، شماره 58 - ( 1401 )                   جلد 15 شماره 58 صفحات 118-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamanpour R, safari G, sadegi I, rezaei H. Representation of Functions of Humor in Philosophy for Children. LCQ 2022; 15 (58) :85-118
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-56818-fa.html
زمانپور رقیه، صفری جهانگیر، صادقی اسماعیل، رضایی حمید. بازنمایی کارکردهای طنز در فلسفه برای کودکان (فبک). نقد ادبی. 1401; 15 (58) :85-118

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-56818-fa.html


1- دانشجوی دکتری ، dinkart63@gmail.com
2- استاد دانشگاه شهرکرد
3- استادیار دانشگاه شهرکرد
4- دانشیار دانشگاه شهرکرد
چکیده:   (786 مشاهده)
فلسفه برای کودکان (فبک)، از رویکردهای مهم و فراگیر در آموزش تفکر به کودکان قلمداد می‌شود که در آن از روش‌های گوناگونی همچون بازی، فیلم و انیمیشن، مباحثه و داستان در جهت تعلیم اندیشیدن به روش فلسفی به کودکان استفاده می‌شود. یکی از شگردهایی که می‌تواند به‌عنوان ابزاری کارآمد در تحقق اهداف این برنامه مورد استفاده قرار بگیرد، مقولۀ «طنز» است. طنز از سویی با مباحث مورد توجه فلسفه برای کودکان، همچون دموکراسی، فضایل اخلاقی، تفکر خلاق و انتقادی، تعامل اجتماعی، گفتمان و تجربیات روزمرۀ کودکان، پیوند برقرار می‌کند و از سویی به فرهنگ و روحیۀ‌ طنزپذیر ایرانیان نزدیک است و به این دلیل، کارکرد مثبت و تأثیرگذاری در برنامۀ فلسفه برای کودکان خواهد داشت. طنز همچنین می‌تواند با نقشی که در شخصیت‌پردازی، رهاسازی و بازرمزگردانی نشانه‌ها در داستان‌های فبک ایفا می‌کند، در بالا بردن غنای ادبی این نوع داستان‌ها، جذب کودکان مخاطب و تأثیرپذیری آن‌ها از داستان‌های فلسفی، موفق عمل کند و بدون ایجاد اختلال در کارکردهای فبک، در محقق کردن اهداف این برنامه سهیم باشد.
 
متن کامل [PDF 684 kb]   (744 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1400/8/9 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.