دوره 4، شماره 16 - ( 1390 )                   جلد 4 شماره 16 صفحات 37-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtabad S M, Gholishli A. The Origins of Iranian Rural Drama:. LCQ. 2012; 4 (16) :37-54
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-2222-fa.html
مختاباد سیدمصطفی، قلیش لی آتوسا. کاوشی در سرچشمه‌های درام روستایی ایران. نقد ادبی. 1390; 4 (16) :37-54

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-2222-fa.html


1- دانشیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس
2- مدرس ادبیات نمایشی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
چکیده:   (2896 مشاهده)
این مقاله قصد دارد به خاستگاه های نمایشی درام روستایی در ایران بپردازد و با مقایسه این مفهوم با درام شبانی، به دریافت تازه ای از گونه های ادبیات نمایشی جهان برسد. اکبر رادی، یکی از برجسته ترین نمایشنامه نویسان معاصر، بسیار تحت تأثیر آنتوان چخوف و سبک پرداخت های نمایشی او بوده است. دو نمایشنامه او با عناوین مرگ در پاییز (1344) و در مه بخوان (1355) کاملاً تحت تأثیر الگوهای درام روستایی چخوف، به ویژه دایی وانیا نوشته شده است؛ دو نمایشی که صورت¬بندی گونه¬ای نگاه دراماتیک ایرانی به فضا، انسان و روابط آدم های روستایی فرهنگ معاصر ما را نشان می دهد. کشف و شهودی که تأثیر خود را بر شعر، درام، داستان و سینمای ایران برجای گذاشت و فرایند تأملات دراماتیک ایرانی نیز با آن رقم خورد. در این مطالعه، از دیدگاه تأثیرپذیری یک گونه و مهم تر از آن، جهش در جایگاه و تراز فرهنگی یک زبان و گونه کاملاً بومی، جهان¬شناسی درام روستایی ایرانی مورد توجه قرار می گیرد. تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، به مهم ترین شاخص های نمایشی این گونه دراماتیک می پردازد و با طرح مصادیقی از نمایشنامه های یادشده، چشم اندازی انتقادی در اختیار خواننده قرار می دهد.
متن کامل [PDF 191 kb]   (1447 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۰/۸/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۰/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۰/۱۲/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code