دوره 4، شماره 14 - ( 1390 )                   جلد 4 شماره 14 صفحات 132-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hejazi B, Hejazi B. The creat of pluralism in the view of molavi. LCQ 2011; 4 (14) :105-132
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2120-fa.html
حجازی بهجت السادات، حجازی بهجت السادات. نقدی بر پلورالیزم در اندیشه مولوی. نقد ادبی. 1390; 4 (14) :105-132

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2120-fa.html


1- مدرس دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (5675 مشاهده)
پیشینه تاریخی پلورالیزم یا کثرت گرایی به زمان سوفسطائیان می رسد.درعصر حاضر جان هیک در حوزه مقایسه آیین مسیحیت با سایر ادیان نوعی پلورالیزم دینی را مطرح می کند. وپژوهشگران وصاحب نظران هر کدام به تفحص و تبیین این موضوع از زوایای متفاوتی پرداخته اند. حاصل کلام ایشان را البته با تفاوت هایی، در متون عرفانی نیز به نوعی می توان مشاهده کرد. از جمله پرسش های مهم در این راستا ، این است که آیین اسلام با کدام نوع پلورالیزم سازگاری دارد؟ استدلال های کثرت گرایان وانگیزه اصلی ایشان از پذیرفتن پلورالیزم دینی چیست؟ آیا تسامح وتساهل نوعی پلورالیزم رفتاری و اجتماعی است؟ نگارنده در این جستار به تحلیل این اندیشه در کتاب آسمانی قرآن و سروده های مولانا مبادرت می ورزد. زیرا مثنوی به لحاظ جامعیتی که نسبت به سایر متون عرفانی دارد؛ بهتر به شرح مبسوط وصحیح این موضوع ورفع سوء تعبیرها می پردازد. همچنین نقدی بر اندیشه بعضی صاحب نظران در این خصوص دارد.
متن کامل [PDF 312 kb]   (4307 دریافت)    

دریافت: 1390/2/28 | پذیرش: 1391/1/2 | انتشار: 1391/1/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.