کارکرد اصل «نقش و زمینه» در تحلیل «آی آدم‌ها» اثر نیما یوشیچ

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسنده
دانشگاه سوره
چکیده
نقش و زمینه یکی از ابزارهای تحلیلی متن در رویکرد شناختی است که بنیان‌های روان‌شناختی دارد؛ به ‌همین علت تحلیل هر اثری با ابزارهای شناختی به‌گونه‌ای رابطه‌ای زیستی با هستی انسان خواهد داشت و بدین ‌صورت، آثاری که با رویکرد شعرشناسی شناختی نقد و بررسی می‌شوند، از یک سو دارای امکان بررسی بر سه محور مؤلف، متن و خواننده هستند و از سوی دیگر به نقد اثر ارزشی هستی‌شناختی می‌دهند؛ چراکه در راستای اندام، مغز و زیست انسان حرکت می‌کنند. نقش و زمینه اول بار در نظریه گشتالت مطرح شد و بعدها در شعرشناسی شناختی کاربرد ادبی یافت؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت وجود تمایز میان نقش و زمینه از لحاظ ادراکی باعث فهم معنا می‌شود؛ چراکه درصورت نبود نقش، انسان همه‌چیز را مسطح دریافت می‌کند. نقش با ابزارهای مختلفی در متن ایجاد می‌شود که عبارت‌اند از: تکرار یک بخش، نام‌گذاری غیرمتعارف، ساخت استعاره‌های تازه، چیدمان نحوی غیرمتعارف، استفاده از جناس و یا به‌کارگیری موسیقی درونی در متن و هر شگردی که باعث برجستگی بخشی از متن و درنهایت هنجارگریزی می‌شود.

در این پژوهش، شعر «آی آدم‌ها» اثر نیما یوشیج بررسی شده است تا چگونگی کاربرد نقش و زمینه برای تحلیل جهان شعر و نیز توجیه چرایی شکستن اوزان عروضی به‌لحاظ شناختی نشان داده شود. این مقاله درصدد پاسخ‌گویی به این پرسش است که ابزارهای تحلیلی نظریه شناختی که دارای پایه‌های عصب‌شناختی و روان‌شناختی هستند، چگونه می‌توانند جهان فکری نیما یوشیج را مبنی بر درنظر گرفتن «خود» به‌عنوان هسته آگاهی و «دیگری» به‌منزله حافظه تاریخی تفسیر کنند و شعر را در سه اپیزود به‌لحاظ کاربرد نقش و زمینه و نیز شمایل‌گونگی میان صورت و معنا به‌منظور بازتاب عدم گفت‌وگو میان خود و دیگری در خلال تاریخ از نگاه مؤلف تقسیم کنند. فرضیه این پژوهش بازنمایی و بازآفرینی جهان مؤلف ـ مخاطب از خلال صورت ساختاری متن در انعکاس نسبت خود با دیگری است. نتیجه تحقیق نشان داد صورت (چیدمان ساختاری) در اثر ادبی همان معنایی است که جهان متن آن را می‌سازد و بررسی جهان معنا منفک از جهان صورت نیست که این انطباق شناختی صورت و معنا، خود یکی از دلایل اثرگذاری و ماندگاری این شعر در خلال تاریخ ادبی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Function of Figure and Ground Principle in Reading Nima Yushij’s "Oh, Humans": A Cognitive Poetics Approach

نویسنده English

Leila Sadeghi Esfehani
university of Sooreh
چکیده English

Figure and ground are cognitive devices for text analysis, indicating a phenomenological relation between literature and human beings. So critical research by cognitive poetics approach, on one hand, includes the possibility of analyzing texts considering the author, text and reader simultaneously, although different traditions have emphasized on just one or two of them. On the other hand, it gives phenomenological value to the literary research for the reason that it is created based on body, mind and human life. The concepts of figure and ground were first introduced in Gestalt Theory, and they were later developed in cognitive poetics to make the comprehension of a text possible, as lack of figure in any text can lead to a flat reading. Figure could be created through repetition, unfamiliar naming, innovative metaphor, creative syntactic ordering, use of puns, inner rhyme in a text, or any other technique which results in deviations from the expected use of language. This paper draws on the function of figure and ground to analyze a poem by Nima Yooshij, entitled “Oh, Humans” through a cognitive poetics approach. It studied how analytical devices of cognitive theory with neurocognitive and psychological bases could explain the cognitive deviation from the Persian classic meter. Furthermore, it embodied a way that "the self" as a core of consciousness is interpreted through the structural arrangement of the words as well as "the other" as the historical memory in the background. Moreover, this poem is cognitively and structurally classified in three episodes based on the figure and ground's usages, so the iconicity (similarity) of the form-meaning could reflect the absence of dialogue between the self and the other through discursive worlds. This proposes that the representation and recreation of the author-reader’s world through the form (structural arrangement) in a literary work equals the meaning that a text’s world tries to create. Therefore, the study of meaning is not disjointed from the form, that is, the cognitive conformity of form-meaning in this poem conceptualizes the self and the other, as it is conceptualized in the society

کلیدواژه‌ها English

Cognitive poetics
Figure and ground
Nima yushij
Oh
Humans
استاک‌ول، پیتر (2002، 1393). درآمدی بر شعرشناسی شناختی، برگردان: لیلا صادقی، تهران: مروارید.
بیرانوند، احمد و نیکوبخت، ناصر (1383)، «معناشناسی و هویت ساختار در شعر نیما یوشیج، پژوهشهای ادبی»، شماره 5، صص. 131 تا 146.
پاینده، حسین (1387). «نقد شعر آی آدم ها سروده نیما یوشیج از منظر نشانه شناسی»، نامه فرهنگستان، شماره 40، زمستان، صص. 95-113.
پورنامداریان، تقی و بیرانوند، احمد (1385)، «چرا نیما را شاعر «آی آدم ها» می نامند؟»، مجله زبان و ادبیات فارسی، شماره 55، صص. 19- 39.
رهنما، تورج (1384)، شعر رهایی است، تهران: ققنوس.
شریفیان، مهدی؛ نوری، علی رضا (1390)، رهیافتی به مفهوم زندگی در اشعار نیما (براساس نظریه ی دریافت)، شماره 68، صص. 199 تا 218.
شقق، اسماعیل و آذرپیرا، علی‌اصغر (1383)، «نیما در بستر تاریخ و تفسیر: تحلیل تفسیرهای شعر «آی آدمها» از منظر زیبایی‌شناسی دریافت»، فصلنامه نقد ادبی، شماره 37، بهار، صص 135-162.
فرهنگی، سهیلا (1386)، «آی آدم ها: نگاهی به نمادگرایی نیما و تحلیل شعر»، فصلنامه رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 83، پاییز، صص. 29-33.
ملک‌پائین، مصطفی و بهنام فر، محمد و سام خانبانی، علی اکبر و رحیمی، سیدمهدی (1395)، جستار برون متنی و درون متنی اشعار متعهد نیما یوشیج در دهه های بیست و سی : ملک پائین، ؛: پژوهشهای ادبی، شماره 53، صص. 123 تا 150.
پناهی زنگنه، مریم (1392)، بررسی جنبه های زیبایی شناختی هنجارگریزی نحوی در شعرهای آزاد نیما یوشیج، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه رازی.
Bruner, J. (2004), Life as Narrative, social research Vol 71 : No 3 : Fall.
Fangtu T. Qiu, Tadashi Sugihara, and Rüdiger von der Heydt, Figure-ground mechanisms provide structure for selective attention, Nat Neurosci. 2007 Nov; 10(11): 1492–149.
Fischer, O. (1999). “On the role played by iconicity in grammaticalisation processes”. In: Form Miming Meaning (Iconicity in Language and Literature 1), eds. M. Nanny and O. Fischer, Amsterdam: John Benjamins, Pp: 345– 374.
Kurt Koffka (1935), Principles of Gestalt Psychology, Harcourt, Brace & Company, republished by Mimesis International (2014).
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (2004), Phenomenology of Spirit; Tr .A .V . Miller, Second Published, U.S.A: Oxford University Press.
Lakoff, G. (2006). “The neuroscience of form in art”. In: The Artful Mind (Cognitive Science and the Riddle of Human Creativity). Ed. Mark Turner. USA: Oxford University Press. Pp: 153–70.
Marshall McLuhan (1964), "The Medium is the Message" in Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill.
Mazza, V., Turatto, M. & Umilta, C. (2004), Foreground–background segmentation and attention: A change blindness study, Nat Neurosci. 2007 Nov; 10(11): 1492–1499.
McLuhan, M., & McLuhan, E. (1988). The laws of media: The new science. Toronto, Canada: University of Toronto Press.
Sternberg, Robert (2003) Cognitive Psychology Third Edition, Thomson Wadsworth
Tabakowska, E. (1999). “Linguistic expression of perceptual relationships. Iconicity as a principle of text organization”. In: Form Miming Meaning (Iconicity in Language and Literature 1), eds. M. Nanny and O. Fischer. Amsterdam: John Benjamins, Pp: 409–420.
Tsur, Reuven (2012), “Metaphor and figure–ground relationship (Comparisons from poetry, music, and the visual arts)”, in: Playing by Ear and the Tip of the Tongue: Precategorial information in poetry, [Linguistic Approaches to Literature 14], john benjamins publishing, pp. 159–192