دوره ۷، شماره ۲۶ - ( ۱۳۹۳ )                   جلد ۷ شماره ۲۶ صفحات ۸۰-۶۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
چکیده:   (۱۲۱۲۵ مشاهده)
یکی از زمینه‌های نقد میان رشته‌ای استفاده از رویکرد تلفیقی جامعه‌شناختی- روان‌شناختی در واکاوی متون ادبی بویژه نمایش موقعیت روانی انسان داغ خورده و هراسان در جامعه استبدادی از خلال آثار داستانی از جمله رمان است. «طناب کشی» نوشته مجید قیصری از جمله رمان‌های رئالیستی است که ناظر بر وجهی مغفول در ادبیات داستانی دفاع مقدس، به نمایش سویه مخالف جامعه ایرانی در زمان جنگ؛ یعنی اوضاع زندگی یک خانواده داغ خورده عراقی ایرانی‌الاصل و کناره گرفته از جنگ تحمیلی می‌پردازد. این جستار به کمک نظریه بینامتنیت خوانشی رولان بارت، مناسبات بینامتنی اثر را واگشایی کرده، سپس مبتنی بر چارچوب نظری «داغ ننگ» اروین گافمن و رویکرد نظری «احساس کهتری» آدلر تلاش کرده است به واکاوی کیفیت چاره اندیشی شخصیت‌های داغ‌خورده برای بازیابی هویت ضایع شده در کنش واکنش اجتماعی بپردازد. از نتایج آن برمی‌آید متن رمان با سه پیش‌متن قرآن کریم، رمان داغ‌ننگ هاثورن و مثنوی مولانا پیوند بینامتنی پنهان دارد. همراستایی داغ ننگ فرهنگی و اجتماعی با داغ ننگ قومی- مذهبی که دیگر اعضای خانواده را نیز درگیر می‌کند، نشانه‌های بیماری فکری- فرهنگی جامعه مستبد است. از تبعات چنین داغ ننگی برای اعضای خانواده، ناامیدی از پذیرش در جامعه، احساس شومی سرنوشت و ناایمنی، گرفتاری در عقده‌های روانی خطرناک چون احساس کهتری(حقارت) است که بیش از همه در پیکره فارس(راوی رمان) ایجاد گشته و او را به واکنش تدافعی و قهری در نتیجه، کین‌توزی کشانده است.
متن کامل [PDF 159 kb]   (۵۵۰۵ دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: نقد جامعه شناسی
دریافت: 1393/2/7 | پذیرش: 1393/3/18 | انتشار: 1393/6/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.