«زبان علم» و «زبان معرفت» در نظرگاه عطار نیشابوری (نقد یک خوانش)

نویسنده
سازمان سمت
چکیده
جستجو در آراء معرفت شناسیک متفکرین اسلامی حکایت از آن دارد که شناخت آدمی از سه راه امکان پذیر است: ۱- معرفت حسی ۲- معرفت عقلی ۳- معرفت شهودی. صوفیه معرفت شهودی را بالاتر از دو سطح دیگر می دانند. متکلمین اسلامی از واژه ای مشابه سود می جویند که به، اصطلاح معرفت در نزد صوفیه بسیار نزدیک است. این اصطلاح، «الهام» نام دارد. آیا می توان ادعا کرد عطار نیشابوری به عنوان یک صوفی، صاحب نظریه معرفت شناختی بدیعی باشد که قدما از آن بی بهره بوده اند؟ شفیعی کدکنی بر اساس تفسیر بیتی از عطار چنین باوری دارد. عطار در کتاب الهی نامه چنین می گوید: زبان علم می جوشد چو خورشید زبان مکعرفت گنگ است جاوید شفیعی کدکنی معتقد است در این بیت «زبان علم» یعنی زبانی که روشن و بی ابهام است در حالیکه «زبان معرفت» واجد ابهام است. بر این اساس این دو اصطلاح عطار با دو اصطلاح «زبان ارجاعی» و «زبان عاطفی» ریچاردز، منتقد انگلیسی قابل مقایسه است. در این مقاله نشان داده خواهد شد که: ۱- شارح محترم بیت عطار را اشتباه معنا کرده اند. ۲- این اشتباه مبنای مقایسه ای نامتناسب با آراء ریچاردز شده است ۳- اگر بیت عطار مطابق با نظر شارح محترم تفسیر شود ادعای دست یابی عطار به نظریه ای بدیع در حوزه معرفت شناسی منتفی خواهد بود چرا که پیش از او این حوزه شناخته شده بوده است. شرح هر کدام از این موضوعات در مقاله آمده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

.

چکیده English

According to epistemological theories of islamic thinkers,there are three ways toget tocognition: sensorial ,intellectual and intuitive. However, some scholars do not recognize the third at all. Matoridi theologian, Aboomo'in Nasafi, believes that three things are needed to gain insight into: 1 - Intact senses 2 - True news 3 - Wisdom" (Nasafi, 1990: 24). But Sufis in addition to believing in the intuitive cognition, daresay that it is higher than the other two. Islamic theologians instead of using the term "intuitive cognition" profit from the word "Ilham" which is meant to "Inspiration".Can one claim that Attar Neishaburi as a sufi has presented his own epistemology? Shafie kadkani based on this verse of Attar's Divine book, i.e: Language of science boils sun-like Language of cognition is eternal dumb. believes that "scientific language" is a language which is clear and unambiguous and language of cognition is ambiguous criteria. In Shafie's opinion these two terms of Attar is comparable with the terms "referential language" and "emotional language" adopted by Richards, English critic. This paper will show that: 1 – Shafie's description is inaccurate. 2- His mistake caused the wrong comparison between Attar's views and Richard's critical comments. 3- With the rejection of Shafie's claim we find that Attar has not provided a new comment in the field of epistemology

کلیدواژه‌ها English

v