- آتشی، منوچهر (1382). نیما را باز هم بخوانیم (خیال روزهای روشن). تهران: نشر آمیتیس.
- احمدی، بابک (1370). ساختار و تأویل متن. 2ج. تهران: نشر مرکز.
- اخوان ثالث، مهدی (1335). زمستان. تهران: بنگاه انتشاراتی زمان.
- اسمعلیزاده، سمیه و رضامراد صحرایی (1393). «مقایسه و بررسی میزان و نحوه تعامل نویسنده و خواننده در متون آموزش زبان فارسی و انگلیسی (با رویکرد میانرشتهای)». فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی. د7. ش1. صص119-143.
- ایگلتون، تری (1368). پیشدرآمدی بر نظریه ادبی. ترجمه عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
- براهنی، رضا (1371). طلا در مس. ج1. تهران: نشر نویسنده.
- برکت، بهزاد (1393). «کنش خواندن و انسانشناسی ادبیات: تصویری از اندیشه آیزر». جستارهای ادبی. ش184. صص51-71.
- بنتون، مایکل (1380). «نقد ادبی خوانندهمحور». ترجمه شهرام اقبالزاده (رازآور). پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان. ش25. صص21-47.
- بیرانوندی، محمد و ناصر نیکوبخت (1383). «معناشناسی و هویت ساختار در شعر نیما». پژوهشهای ادبی. ش5. صص131-146.
- پاینده، حسین (1387). «نقد شعر آی آدمها سروده نیما یوشیج از منظر نشانهشناختی». نامه فرهنگستان. س10. ش4. صص95-113.
- پورنامداریان، تقی (1387). «بلاغت مخاطب و گفتوگوی با متن». فصلنامه نقد ادبی. ش1. صص11-38.
- پورنامداریان، تقی و محمد بیرانوندی (1385). «چرا نیما را شاعر آی آدمها مینامند؟» مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. س14. ش54 و 55. صص19-36.
- جعفری، سیاوش (1394). شعر نو در ترازوی تأویل. تهران: مروارید.
- جواری، محمدحسین (1379). «از یائوس تا پدیده دریافت در ادبیات تطبیقی». پژوهش ادبیات معاصر جهان. ش8. صص40-47.
- ــــــــــــــــ (1384). «نظریه زیباییشناسی دریافت: روشی برای خوانشهای جدید در ادب فارسی». فصلنامه تخصصی مولویپژوهی. ش5. صص57-72.
- جواری، محمدحسین و احد حمیدی کندول (1386). «سیر نظریههای ادبی معطوف به خواننده در قرن بیستم». ادبپژوهی. ش2. صص143-176.
- حمیدیان، سعید (1381). داستان دگردیسی (روند دگرگونیهای شعر نیما). تهران: نیلوفر.
- خامهای، انور (1368). چهار چهره. تهران: نشر کتابسرا.
- خزایی فرید، علی (1394). «تعادل زیباشناختی در ترجمه متون ادبی». فصلنامه مترجم. س24. ش57. صص3-14.
- رستمی، فرشته (1389). «زیباییشناسی دریافت در دل فولاد». پژوهشهای ادبی. ش29 و 30. صص49-70.
- رعدی آذرخشی، غلامعلی (1347). «درباره شعر معاصر». مجله وحید. ش61. صص26-33.
- روزبه، محمدرضا (1383). شرح، تحلیل و تفسیر شعر نو فارسی. ج1. تهران: حروفیه.
- سلدن، رامان (1372). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر. تهران: طرح نو.
- شریفیان، مهدی و علیرضا نوری (1390). «رهیافتی به مفهوم زندگی در اشعار نیما (براساس نظریه دریافت». نشریه تاریخ ادبیات. ش68. صص199-218.
- شمیسا، سیروس و علی حسینپور (1380). «جریان سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر ایران». نشریه مدرس علوم انسانی. ش20. صص27-42.
- شمیسا، سیروس (1383). راهنمای ادبیات معاصر (شرح و تحلیل گزیده شعر نو فارسی). تهران: میترا.
- شهرستانی، سیدمحمدعلی (1383). عمارت دیگر (شرح شعر نیما در پنج بخش). تهران: نشر قطره.
- صفینژاد، محدثه، علی خزاعی فرید و محمودرضا قربان صباغ (1393). «تعادل زیباشناختی در ترجمه متون ادبی از منظر زیباشناسی دریافت». مطالعات زبان و ترجمه. ش14. صص69-90.
- علویمقدم، مهیار (1387). «مبانی معناشناسی فهم متن در رویکردهای سنتی و جدید نقد ادبی». مجله پژوهش زبانهای خارجی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز. ش206. صص1-28.
- فلکی، محمود (1373). نگاهی به شعر نیما (نقد شعر). تهران: مروارید.
- قدمی، سیدامیر و حسین نظریان (1393). «آرکیتایپها (کهنالگوها) در شعر آی آدمهای نیما». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. ش109. صص30-34.
- کیانوش، محمود (1389). نیما یوشیج و شعر کلاسیک فارسی. تهران: نشر قطره.
- گلمحمدی، حسن (1390). نیما چه میگوید؟ (نقد و بررسی یادداشتهای روزانه). تهران: سخن.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1382). تعدد قرائتها. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
- میرزاحسین، فهیمه و پوپک عظیمپور تبریزی (1394). «خوانش عروسکهای نمایشی براساس نظریه زیباییشناسی دریافت آیزر». دوفصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه هنر. ش10. صص21-32.
- نامورمطلق، بهمن (1387). «یائوس و آیزر: نظریه دریافت». پژوهشنامه فرهنگستان هنر. ش11. صص93-110.
- نصری، عبدالله (1381). راز متن (هرمنوتیک، قرائتپذیری متن و منطق فهم دین). تهران: نشر مرکز مطالعات و انتشارات آفتاب توسعه.
- نظرزاده، رسول (1382). «هر متن ناتمام است (سیری در پدیدارشناسی نظریه دریافت مخاطب)». نشریه فارابی. ش50. صص173-190.
- نیما یوشیج (1371). مجموعه کامل اشعار. بهکوشش سیروس طاهباز. چ2. تهران: آگاه.
نوری، نورالدین (1384). نخستین کنگره نویسندگان ایران (برگزیده سخنرانیها). تهران: اسطوره.
- واعظی، اصغر و فائزه فاضلی (1390). «افق فهم در آینه فهم افق». نشریه فلسفه. س39. ش2. صص59-85.
- Abrams, M.H. (1999). A Glossary of Literary Terms. 7th Ed. U.S.A.: Heinle & Heinle Thomson Learning.
- Ahmadi, B. (1992). Sâkhtar va ta'vil-e Matn. Tehran: Markaz Publication. ]in Persian[
- Akhavan-e Sales, M. (1956). Zemestân. Tehran: Zaman publication. ]in Persian[
- Alavi Moghaddam, J. (2008). "Mabâni-e Ma'nâshenâsi Dar Roykardhâ-ye Sonnati va Jadid-e Naqd-e 'Adabi". Pazhuhesh-e Zabânhâ-ye Khâreji-ye Dāneshkade-ye Adabiat-e Daneshgâh-e Tabriz. No. 206. pp. 1-28. ]in Persian[
- Atashi, M. (2003). Nimâ Ra Bâz Ham Bekhânim (khiyal-e Rozhâ-ye Roshan). Tehran: Amitis publication. ]in Persian[
- Barahani, R. (1993). Talâ Dar Mes. Vol. 1. Tehran: Nevisande publication. ]in Persian[
- Barakat, B. (2014). "Konesh-e Khândan Va Ensânshenâsi-ye Adabiât: Tasviri az Andishe-ye Iser". Jostârhâ-ye 'Adabi. No. 184. pp. 51-71. ]in Persian[.
- Beneton, M. (2001). "Naqd-e 'Adabi-ye Khânande-Mehvar". Sh. Eghbalzade (Trans). Pazhuhesh nâme-ye Adabiât Kodak va Nojavan. No. 25. pp. 21-47. ]in Persian[
- Beyranvandi, M. & N. Nikobakht (2004). "Ma'nâshenâsi va Hoviyat-e Sâkhtâr Dar She'r-e Nimâ". Pazhuheshhâye 'Adabi. No. 5. pp. 131-146. ]in Persian[
- Egelton, T. (1989). Pishdarâmadi Bar Nazariye-ye 'Adabi. A. Mokhber (Trans). Tehran: Markaz Publication. ]in Persian[
- Esmaeeli Zade, S. & R. Sahraee (2014). "Moqâyese va Barrasi-ye Mizân va Nahve-ye Ta'âmol-e Nevisande va Khânande dar Motun-e Âmozesh-e zabân-e Farsi va English". Faslnâme-ye Motâle'ât-e Miyân-Reshte-ie Dar 'Olum-e Ensâni. No. 1. pp. 119-143. ]in Persian[
- Falaki, M. (1994). Negâhi Be She'r-e Nimâ. Tehran: Morvarid Publication. ]in Persian[
- Golmohammadi, H. (2011). Nimâ Che Miguyad?. Tehran: Sokhan publication. ]in Persian[
- Hamidiyan, S. (2002). Dâstân-e Degardisi. Tehran: Nilufar publication. ]in Persian[
- Hyland, K. (2005). "Stance and Engagement: A Model of Interaction in Academic Discourse". Discourse Studies. 7(2). pp. 173-192.
- Iser, W. (1972). The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore: Johns Hopkins UP.
- ______ (1974). The reading process: A Phenomenological Approach Implied reader, Baltimore. Johns Hopkins UP 1974. 274-294.
- ______ (1978a). The act of reading a theory of aesthetic response. London: Routledge and Kegan Paul.
- ______ (1978b). A Theory of Aesthetic Response. Washington D.C.: Johns Hopkins University Press.
- Ja'fari, S. (2015). She'r-e Now Dar Tarâzo-ye Ta'vil. Tehran: Morvarid publication. ]in Persian[
- Javari, M. (2000). "Az Jauss tâ Padide-ye Daryâft dar Adabiât Tatbiqi". Pazhuhesh-e Adabiât Moâser-e Jahan. No. 8. pp. 40-47. ]in Persian[.
- __________ (2005). "Nazarye-ye Zibâyishenâsi Daryâft: Raveshi Barâye Khâneshhâ-ye Jadid dar Adabiât Fârsi". Faslnâme-ye Mowlavi Pazhuhi. No. 5. pp. 57-72. ]in Persian[
- Javari, M. & A. Hamidi-ye Kondol (2007). "Seyr-e Nazaryehâ-ye 'Adabi-ye Ma'tuf be Khânande dar qarn-e Bistom". 'Adab Pazhuhi. No. 2. pp. 143-172. ]in Persian[
- Jauss, H.R. (1982). Toward an Aesthetic of Reception. Brighton: Harvester.
- Lodge, D. & N. Wood (2000). Modern Criticism and Theory: A Reader. 2nd Ed. Longman.
- Khameie, A. (1989). Chehâr Chehre. Tehran: Ketabsara Publication. ]in Persian[
- Khazayi Farid, A. (2015). "Ta'âdol-e ZibâShenâkhti dar Tarjome-ye Motun-e Adabi". Faslnâme-ye Motarajem. No. 57. pp. 3-14. ]in Persian[
- Kianoush, M. (2010). Nimâ Youshij va She'r-e classic Farsi. Tehran: Ghatre publication. ]in Persian[
- Mesbah-e Yazdi, M. (2003). Ta'addod-e Qar'â'at-hâ. Qom: Moasese-ye Amozeshi- Pazhouheshi-ye Emam Khomayni. ]in Persian[
- Mirza-Hossein, F. & P. Azimpour Tabrizi (2015). "Khânesh-e Arousak-hay-e Namâyeshi bar Asâs-e Zibâeeshenâsi Daryaft-e Iser". Faslnâme-ye Honar. No. 32. pp. 10-32. ]in Persian[
- Namvar-Motlagh, B. (2008). "Jauss & Iser: Nazarye-ye Daryaft". Pazhouhesh-Nâme-ye Farhangestân-e Honar. No 11. pp. 93-110. ]in Persian[
- Nasri, A. (2002). Râz-e Matn. Tehran: Markaz-e Moutâleât va Enteshârât-e Touseě publication. ]in Persian[
- Nazar Zade, R. (2003). "Har Matn Nâtamam ast (Sery dar Padidârshenâsi Nazarye-ye Daryaft)". Farâbi Magazine. No 50. pp. 173-190. ]in Persian[
- Nima Youshij (1992). Majmouě-ye Kâmel-e ashâr, Be Koushesh-e: S. Tâhbaz. Tehran: Agâh Publication. ]in Persian[
- Nowri, N. (2005). Nakhostin Kongere-ye Nevisandegân-e Iran. Tehran: Ostoure Publication. ]in Persian[
- Payande, H. (2008). "Naqd-e Ây Âdamhâ az Maznzar-e Neshâne-Shenâkhti". Nâmeye Farhangestân. Yr. 10. No 4. pp. 95-113.]in Persian[
- PourNamdariyan, T. (2008). "Balaghat-e Matn va Goftogoy-e ba Matn". Naqd-e Adabi. No. 1. pp. 11-38. ]in Persian[
- Qadami, S. & H. Nazaryan (2014). "Archetype-ha dar Sheěr-e Ây Âdamhây-e Nimâ". Roshd-e Âmouzesh-e Zabân va Adab-e Farsi. No. 103. pp. 30-34. ]in Persian[
- Ra'di-e Azarakhshi, Gh. (1968). "Darbâre-ye Sheěr-e Moâser". Vahid Magazine. No. 61. pp. 26-33. ]in Persian[
- Riffaterre, Michael (1977). "Semantic Over-Determination in Poetry". PTL. 2. pp. 1-19.
- Umberto, E. (1984). The Role of the Reader: Explanations in the Semiotics of Texts. Indiana. pp. 3-40.
- Rostami, F. (2010). "Zibâyishenâsi Daryâft-e dar Român-e Del-e Foolâd". Nashriye-ye Pazhuhesh-haye Adabi. No 29 & 30. pp 49-70. ]in Persian[.
- Rouzbeh, M. (2004). Sharh, Tahlil va Tafsir-e Sheěr-e Nou Farsi. Vol. 1. Tehran: Horoufiyeh publication. ]in Persian[
- SafiNejad, M.. A. Khozâyi Farid & M. Qorban (2014). "Taâdol-e ZibâShenakhti dar Tarjome-ye Moton-e Adabi az Manzar-e Zibâeeshenâsi Daryaft". Motâleât-e Zabân va Tarjome. No. 14. Pp. 69-90. ]in Persian[
- Shahrestani, S. (2004). Emârat-e Digar. Tehran: qatreh publication. ]in Persian[
- Shamisa, S. & A. Hoseein Pour (2001). "Jaryân-e Symbolism Ejtemâ'i Dar She'r-e Mo'âser-e Iran". Nashriyeh Modarres-e Olom-e Ensani. No. 20. pp. 27-42. ]in Persian[
- Shamisa, S. (2004). Râhnamây-e Adabiyât Mo'âser. Tehran: Mitrâ publication. ]in Persian[
- Sharifian, M. A. Nouri (2011). "Rahyafti be Zendegi-ye Nimâ (Bar Asâs Nazariyeh-ye Daryaft)".Târikh-e Adabiyât. No. 68. ]in Persian[
- Selden, R. (1993). Râhnamay-e Nazariyeh-ye Adabi-e Mo'âser. A. Mokhber (Trans). Vol. 1. Tehran: Tarh-e nou publication. ]in Persian[
- Va'zi, A. & F. Fazeli (2011). "Ofouq-e Fahm dar Âyene-ye Fahm Ofouq". Nashriyeh Falsafeh. Yr. 39. No. 2. pp. 59-85. ]in Persian[
- Yule, G. (2000). Pragmatics. 5th E. London: Oxford University Press.