تحلیل شعرِ «آی آدم‌ها» و تفسیرهای آن براساس نظریه زیبایی‌شناسی دریافت

نویسندگان
1 استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدان
چکیده
آیزر و یائوس تحت تأثیر مکتب پدیدارشناسی، نظریه دریافت و زیبایی‌شناسی دریافت را ارائه کردند. آن‌ها معتقدند متن‌های ادبی معنای ذاتی یا ثابتی ندارند و این خواننده است که با خوانش خود، معنا را کشف می‌کند. آیزر کوشید تا فرایند کشفِ معنا توسط خواننده را قاعده‌مند کند. او در ابتدا با مطرح کردن بحث شکاف‌ها و خلأهای موجود در متن‌های ادبی، خوانندگان را به مشارکت در تولید معنا سوق داد. از نظر آیزر، خوانندگان با پُر کردن شکاف‌ها و نانوشته‌های متن‌ها، به آنها حیاتی دوباره می‌بخشند. حذف و برجسته‌سازی، فرضیه‌سازی، استراتژی خواندن/ خواننده و افق انتظارات دیگر فرایندهایی است که آیزر و یائوس با طرح و بسط آن‌ها، راه را برای تشریح فرایند کشف معنا هموار کردند. در این جستار، شعرِ «آی آدم‌ها» و تفسیرهای متعدد آن از منظر فرایندهای زیبایی‌شناسی دریافت بررسی و تحلیل شده است. به همین منظور، ضمن معرفی و طبقه‌بندی تفسیرهای متعدد این شعر، فرایند درک خوانندگان تحلیل و فضاهای خالی متن تشریح شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Nima's poetry in the trend of history and interpretation: Analyzing the interpretations of "AY ADAMHA" poem in the perspective of Aesthetic Reception Theory

نویسنده English

ali azarpira 2
2 PhD student of Persian language and literature
چکیده English

Influenced by Phenomenology, Iser and Jaus propounded Aesthetic Reception Theory. They believe that literary texts have no potential or fixed meanings, and it is the reader who discovery the meaning by his reading. Iser attempts to formulize the meaning discovery process primarily, by presenting the Gaps and Blanks in literary texts, he makes the readers participate in interpretation the texts as much as the producer of the same texts. In Iser viewpoint, by filling the blanks in literary texts, readers revive those texts. Then by presenting and expanding Omission and Highlighting, Hypothesizing, reading/reader strategy, and expectation horizons, Iser and Jaus pave the way for explaining the meaning discovering process. This paper attempts at analyzing the poem, AY ADAMHA, and its various interpretations in the light of Aesthetic Reception processes. Therefore, considering the introducing and classifying the various interpretations of this poem, readers Reception is analyzed, and the blanks of the texts is scrutinized

کلیدواژه‌ها English

AY ADAMHA
Aesthetic Reception Theory
Nima Yoshij
Wolfgang Iser
- آتشی، منوچهر (1382). نیما را باز هم بخوانیم (خیال روزهای روشن). تهران: نشر آمیتیس.
- احمدی، بابک (1370). ساختار و تأویل متن. 2ج. تهران: نشر مرکز.
- اخوان ثالث، مهدی (1335). زمستان. تهران: بنگاه انتشاراتی زمان.
- اسمعلی‌زاده، سمیه و رضامراد صحرایی (1393). «مقایسه و بررسی میزان و نحوه تعامل نویسنده و خواننده در متون آموزش زبان فارسی و انگلیسی (با رویکرد میان‌رشته‌‌ای)». فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. د7. ش1. صص119-143.
- ایگلتون، تری (1368). پیش‌درآمدی بر نظریه ادبی. ترجمه عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
- براهنی، رضا (1371). طلا در مس. ج1. تهران: نشر نویسنده.
- برکت، بهزاد (1393). «کنش خواندن و انسان‌شناسی ادبیات: تصویری از اندیشه آیزر». جستارهای ادبی. ش184. صص51-71.
- بنتون، مایکل (1380). «نقد ادبی خواننده‌محور». ترجمه شهرام اقبال‌زاده (رازآور). پژوهش‌نامه ادبیات کودک و نوجوان. ش25. صص21-47.
- بیرانوندی، محمد و ناصر نیکوبخت (1383). «معناشناسی و هویت ساختار در شعر نیما». پژوهش‌های ادبی. ش5. صص131-146.
- پاینده، حسین (1387). «نقد شعر آی آدم‌ها سروده نیما یوشیج از منظر نشانه‌شناختی». نامه فرهنگستان. س10. ش4. صص95-113.
- پورنامداریان، تقی (1387). «بلاغت مخاطب و گفت‌وگوی با متن». فصلنامه نقد ادبی. ش1. صص11-38.
- پورنامداریان، تقی و محمد بیرانوندی (1385). «چرا نیما را شاعر آی آدم‌ها می‌نامند؟» مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. س14. ش54 و 55. صص19-36.
- جعفری، سیاوش (1394). شعر نو در ترازوی تأویل. تهران: مروارید.
- جواری، محمدحسین (1379). «از یائوس تا پدیده دریافت در ادبیات تطبیقی». پژوهش ادبیات معاصر جهان. ش8. صص40-47.
- ــــــــــــــــ (1384). «نظریه زیبایی‌شناسی دریافت: روشی برای خوانش‌های جدید در ادب فارسی». فصلنامه تخصصی مولوی‌پژوهی. ش5. صص57-72.
- جواری، محمدحسین و احد حمیدی کندول (1386). «سیر نظریه‌های ادبی معطوف به خواننده در قرن بیستم». ادب‌پژوهی. ش2. صص143-176.
- حمیدیان، سعید (1381). داستان دگردیسی (روند دگرگونی‌های شعر نیما). تهران: نیلوفر.
- خامه‌ای، انور (1368). چهار چهره. تهران: نشر کتاب‌سرا.
- خزایی فرید، علی (1394). «تعادل زیباشناختی در ترجمه متون ادبی». فصلنامه مترجم. س24. ش57. صص3-14.
- رستمی، فرشته (1389). «زیبایی‌شناسی دریافت در دل فولاد». پژوهش‌های ادبی. ش29 و 30. صص49-70.
- رعدی آذرخشی، غلام‌علی (1347). «درباره شعر معاصر». مجله وحید. ش61. صص26-33.
- روزبه، محمدرضا (1383). شرح، تحلیل و تفسیر شعر نو فارسی. ج1. تهران: حروفیه.
- سلدن، رامان (1372). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر. تهران: طرح نو.
- شریفیان، مهدی و علیرضا نوری (1390). «رهیافتی به مفهوم زندگی در اشعار نیما (براساس نظریه دریافت». نشریه تاریخ ادبیات. ش68. صص199-218.
- شمیسا، سیروس و علی حسین‌پور (1380). «جریان سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر ایران». نشریه مدرس علوم انسانی. ش20. صص27-42.
- شمیسا، سیروس (1383). راهنمای ادبیات معاصر (شرح و تحلیل گزیده شعر نو فارسی). تهران: میترا.
- شهرستانی، سیدمحمدعلی (1383). عمارت دیگر (شرح شعر نیما در پنج بخش). تهران: نشر قطره.
- صفی‌نژاد، محدثه، علی خزاعی فرید و محمودرضا قربان صباغ (1393). «تعادل زیباشناختی در ترجمه متون ادبی از منظر زیباشناسی دریافت». مطالعات زبان و ترجمه. ش14. صص69-90.
- علوی‌مقدم، مهیار (1387). «مبانی معناشناسی فهم متن در رویکردهای سنتی و جدید نقد ادبی». مجله پژوهش زبان‌های خارجی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز. ش206. صص1-28.
- فلکی، محمود (1373). نگاهی به شعر نیما (نقد شعر). تهران: مروارید.
- قدمی، سیدامیر و حسین نظریان (1393). «آرکی‌تایپ‌ها (کهن‌الگوها) در شعر آی آدم‌های نیما». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. ش109. صص30-34.
- کیانوش، محمود (1389). نیما یوشیج و شعر کلاسیک فارسی. تهران: نشر قطره.
- گل‌محمدی، حسن (1390). نیما چه می‌گوید؟ (نقد و بررسی یادداشت‌های روزانه). تهران: سخن.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1382). تعدد قرائت‌ها. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
- میرزاحسین، فهیمه و پوپک عظیم‌پور تبریزی (1394). «خوانش عروسک‌های نمایشی براساس نظریه زیبایی‌شناسی دریافت آیزر». دوفصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه هنر. ش10. صص21-32.
- نامورمطلق، بهمن (1387). «یائوس و آیزر: نظریه دریافت». پژوهشنامه فرهنگستان هنر. ش11. صص93-110.
- نصری، عبدالله (1381). راز متن (هرمنوتیک، قرائت‌پذیری متن و منطق فهم دین). تهران: نشر مرکز مطالعات و انتشارات آفتاب توسعه.
- نظرزاده، رسول (1382). «هر متن ناتمام است (سیری در پدیدارشناسی نظریه دریافت مخاطب)». نشریه فارابی. ش50. صص173-190.
- نیما یوشیج (1371). مجموعه کامل اشعار. به‌کوشش سیروس طاهباز. چ2. تهران: آگاه.
نوری، نورالدین (1384). نخستین کنگره نویسندگان ایران (برگزیده سخنرانی‌ها). تهران: اسطوره.
- واعظی، اصغر و فائزه فاضلی (1390). «افق فهم در آینه فهم افق». نشریه فلسفه. س39. ش2. صص59-85.
- Abrams, M.H. (1999). A Glossary of Literary Terms. 7th Ed. U.S.A.: Heinle & Heinle Thomson Learning.
- Ahmadi, B. (1992). Sâkhtar va ta'vil-e Matn. Tehran: Markaz Publication. ]in Persian[
- Akhavan-e Sales, M. (1956). Zemestân. Tehran: Zaman publication. ]in Persian[
- Alavi Moghaddam, J. (2008). "Mabâni-e Ma'nâshenâsi Dar Roykardhâ-ye Sonnati va Jadid-e Naqd-e 'Adabi". Pazhuhesh-e Zabânhâ-ye Khâreji-ye Dāneshkade-ye Adabiat-e Daneshgâh-e Tabriz. No. 206. pp. 1-28. ]in Persian[
- Atashi, M. (2003). Nimâ Ra Bâz Ham Bekhânim (khiyal-e Rozhâ-ye Roshan). Tehran: Amitis publication. ]in Persian[
- Barahani, R. (1993). Talâ Dar Mes. Vol. 1. Tehran: Nevisande publication. ]in Persian[
- Barakat, B. (2014). "Konesh-e Khândan Va Ensânshenâsi-ye Adabiât: Tasviri az Andishe-ye Iser". Jostârhâ-ye 'Adabi. No. 184. pp. 51-71. ]in Persian[.
- Beneton, M. (2001). "Naqd-e 'Adabi-ye Khânande-Mehvar". Sh. Eghbalzade (Trans). Pazhuhesh nâme-ye Adabiât Kodak va Nojavan. No. 25. pp. 21-47. ]in Persian[
- Beyranvandi, M. & N. Nikobakht (2004). "Ma'nâshenâsi va Hoviyat-e Sâkhtâr Dar She'r-e Nimâ". Pazhuheshhâye 'Adabi. No. 5. pp. 131-146. ]in Persian[
- Egelton, T. (1989). Pishdarâmadi Bar Nazariye-ye 'Adabi. A. Mokhber (Trans). Tehran: Markaz Publication. ]in Persian[
- Esmaeeli Zade, S. & R. Sahraee (2014). "Moqâyese va Barrasi-ye Mizân va Nahve-ye Ta'âmol-e Nevisande va Khânande dar Motun-e Âmozesh-e zabân-e Farsi va English". Faslnâme-ye Motâle'ât-e Miyân-Reshte-ie Dar 'Olum-e Ensâni. No. 1. pp. 119-143. ]in Persian[
- Falaki, M. (1994). Negâhi Be She'r-e Nimâ. Tehran: Morvarid Publication. ]in Persian[
- Golmohammadi, H. (2011). Nimâ Che Miguyad?. Tehran: Sokhan publication. ]in Persian[
- Hamidiyan, S. (2002). Dâstân-e Degardisi. Tehran: Nilufar publication. ]in Persian[
- Hyland, K. (2005). "Stance and Engagement: A Model of Interaction in Academic Discourse". Discourse Studies. 7(2). pp. 173-192.
- Iser, W. (1972). The Implied Reader: Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan to Beckett. Baltimore: Johns Hopkins UP.
- ______ (1974). The reading process: A Phenomenological Approach Implied reader, Baltimore. Johns Hopkins UP 1974. 274-294.
- ______ (1978a). The act of reading a theory of aesthetic response. London: Routledge and Kegan Paul.
- ______ (1978b). A Theory of Aesthetic Response. Washington D.C.: Johns Hopkins University Press.
- Ja'fari, S. (2015). She'r-e Now Dar Tarâzo-ye Ta'vil. Tehran: Morvarid publication. ]in Persian[
- Javari, M. (2000). "Az Jauss tâ Padide-ye Daryâft dar Adabiât Tatbiqi". Pazhuhesh-e Adabiât Moâser-e Jahan. No. 8. pp. 40-47. ]in Persian[.
- __________ (2005). "Nazarye-ye Zibâyishenâsi Daryâft: Raveshi Barâye Khâneshhâ-ye Jadid dar Adabiât Fârsi". Faslnâme-ye Mowlavi Pazhuhi. No. 5. pp. 57-72. ]in Persian[
- Javari, M. & A. Hamidi-ye Kondol (2007). "Seyr-e Nazaryehâ-ye 'Adabi-ye Ma'tuf be Khânande dar qarn-e Bistom". 'Adab Pazhuhi. No. 2. pp. 143-172. ]in Persian[
- Jauss, H.R. (1982). Toward an Aesthetic of Reception. Brighton: Harvester.
- Lodge, D. & N. Wood (2000). Modern Criticism and Theory: A Reader. 2nd Ed. Longman.
- Khameie, A. (1989). Chehâr Chehre. Tehran: Ketabsara Publication. ]in Persian[
- Khazayi Farid, A. (2015). "Ta'âdol-e ZibâShenâkhti dar Tarjome-ye Motun-e Adabi". Faslnâme-ye Motarajem. No. 57. pp. 3-14. ]in Persian[
- Kianoush, M. (2010). Nimâ Youshij va She'r-e classic Farsi. Tehran: Ghatre publication. ]in Persian[
- Mesbah-e Yazdi, M. (2003). Ta'addod-e Qar'â'at-hâ. Qom: Moasese-ye Amozeshi- Pazhouheshi-ye Emam Khomayni. ]in Persian[
- Mirza-Hossein, F. & P. Azimpour Tabrizi (2015). "Khânesh-e Arousak-hay-e Namâyeshi bar Asâs-e Zibâeeshenâsi Daryaft-e Iser". Faslnâme-ye Honar. No. 32. pp. 10-32. ]in Persian[
- Namvar-Motlagh, B. (2008). "Jauss & Iser: Nazarye-ye Daryaft". Pazhouhesh-Nâme-ye Farhangestân-e Honar. No 11. pp. 93-110. ]in Persian[
- Nasri, A. (2002). Râz-e Matn. Tehran: Markaz-e Moutâleât va Enteshârât-e Touseě publication. ]in Persian[
- Nazar Zade, R. (2003). "Har Matn Nâtamam ast (Sery dar Padidârshenâsi Nazarye-ye Daryaft)". Farâbi Magazine. No 50. pp. 173-190. ]in Persian[
- Nima Youshij (1992). Majmouě-ye Kâmel-e ashâr, Be Koushesh-e: S. Tâhbaz. Tehran: Agâh Publication. ]in Persian[
- Nowri, N. (2005). Nakhostin Kongere-ye Nevisandegân-e Iran. Tehran: Ostoure Publication. ]in Persian[
- Payande, H. (2008). "Naqd-e Ây Âdamhâ az Maznzar-e Neshâne-Shenâkhti". Nâmeye Farhangestân. Yr. 10. No 4. pp. 95-113.]in Persian[
- PourNamdariyan, T. (2008). "Balaghat-e Matn va Goftogoy-e ba Matn". Naqd-e Adabi. No. 1. pp. 11-38. ]in Persian[
- Qadami, S. & H. Nazaryan (2014). "Archetype-ha dar Sheěr-e Ây Âdamhây-e Nimâ". Roshd-e Âmouzesh-e Zabân va Adab-e Farsi. No. 103. pp. 30-34. ]in Persian[
- Ra'di-e Azarakhshi, Gh. (1968). "Darbâre-ye Sheěr-e Moâser". Vahid Magazine. No. 61. pp. 26-33. ]in Persian[
- Riffaterre, Michael (1977). "Semantic Over-Determination in Poetry". PTL. 2. pp. 1-19.
- Umberto, E. (1984). The Role of the Reader: Explanations in the Semiotics of Texts. Indiana. pp. 3-40.
- Rostami, F. (2010). "Zibâyishenâsi Daryâft-e dar Român-e Del-e Foolâd". Nashriye-ye Pazhuhesh-haye Adabi. No 29 & 30. pp 49-70. ]in Persian[.
- Rouzbeh, M. (2004). Sharh, Tahlil va Tafsir-e Sheěr-e Nou Farsi. Vol. 1. Tehran: Horoufiyeh publication. ]in Persian[
- SafiNejad, M.. A. Khozâyi Farid & M. Qorban (2014). "Taâdol-e ZibâShenakhti dar Tarjome-ye Moton-e Adabi az Manzar-e Zibâeeshenâsi Daryaft". Motâleât-e Zabân va Tarjome. No. 14. Pp. 69-90. ]in Persian[
- Shahrestani, S. (2004). Emârat-e Digar. Tehran: qatreh publication. ]in Persian[
- Shamisa, S. & A. Hoseein Pour (2001). "Jaryân-e Symbolism Ejtemâ'i Dar She'r-e Mo'âser-e Iran". Nashriyeh Modarres-e Olom-e Ensani. No. 20. pp. 27-42. ]in Persian[
- Shamisa, S. (2004). Râhnamây-e Adabiyât Mo'âser. Tehran: Mitrâ publication. ]in Persian[
- Sharifian, M. A. Nouri (2011). "Rahyafti be Zendegi-ye Nimâ (Bar Asâs Nazariyeh-ye Daryaft)".Târikh-e Adabiyât. No. 68. ]in Persian[
- Selden, R. (1993). Râhnamay-e Nazariyeh-ye Adabi-e Mo'âser. A. Mokhber (Trans). Vol. 1. Tehran: Tarh-e nou publication. ]in Persian[
- Va'zi, A. & F. Fazeli (2011). "Ofouq-e Fahm dar Âyene-ye Fahm Ofouq". Nashriyeh Falsafeh. Yr. 39. No. 2. pp. 59-85. ]in Persian[
- Yule, G. (2000). Pragmatics. 5th E. London: Oxford University Press.