Abstract: (8754 Views)
این مطلب نقد مقاله است و طبق روش مجله نیاز به چکیده ندارد. چکیده مقاله «هالههای موسیقیایی در معنای دو واژه در شعر حافظ1» بهتر از بخش «چکیده» در بخش «نتیجة« آن آمده است. متن نتیجهگیری را که همچون خود مقاله (دربردارنده حدود سه هزار واژه) کوتاه است در اینجا میآوریم: «با اینکه درباره موسیقی در شعر حافظ، بسیار نوشته شده؛ اما باز هم میتوان ناگفتههایی در این زمینه یافت. در این مقاله دو واژه «حزین» و «کار» (کارعمل) که معنای موسیقیایی آنها از نظر پژوهندگان دور مانده است، مورد بررسی قرار گرفت و شواهد مربوط به آنها از شعر حافظ ارائه شد. توجه به معنای موسیقیایی این واژهها میتواند خواننده را به ایهام تناسب ایجادشده به وسیله واژههای مذکور با دیگر واژههای بیت رهنمون سازد2 و بر لذت هنری وی بیفزاید» (اخیانی و بیرانوند، 1392: 124). پیش از هر چیز این پرسش پیش میآید که یافتن دو واژه سازنده ایهام تناسب در دیوان یک شاعر را میتوان پژوهشی در اندازه مقالة علمی-پژوهشی دانست؟ پرسش دیگر این است که اگر معنی غایب و سازنده ایهام تناسب (در اینجا: معنی موسیقایی) یکی از دو واژه در شعر حافظ را حافظپژوهان در بررسی شعر او آورده باشند و ایهام تناسب واژه دیگر را نیز دیگر پژوهشگران با آوردنِ نمونهها و گستردگی بیشتر، پیشتر آشکار ساخته باشند (چنان که در نقد پیش رو نشان خواهیم داد) آن نوشته کوتاه که با نثری گاه ناشیوا و لغزشهای کوچک و بزرگ دیگر نگاشته شده چه ارزشی خواهد داشت؟
Article Type:
Artcle review |
Subject:
Rhetorics Received: 2015/11/8 | Accepted: 2015/11/8 | Published: 2015/12/22