نشانه- بوم زیست ادبی: نظریه و روش

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی،
چکیده
هرگاه مکان و کیفیت زندگی در تلاقی با یکدیگر سبب شکل­گیری گزاره­هایی شوند که بر اثر انتقال از یک وضعیت به وضعیت دیگر به‌دست آیند، با نشانه ـ بوم­زیست مواجهیم. عناصر شکل‌دهنده بوم­زیست­ها انسان، مکان و کیفیتی است که به مکان نسبت می­دهیم. بوم­زیست را می‌توان زنجیره­ای تراانسان ـ مکانی یا به نقل از بِرک، مزولوژی دانست که به‌معنای قابلیت انتقال، حرکت، حضور و تحول در یک مجموعه است. اگر هر موقعیتی را وابسته به یک پیش‌موقعیت و در تعامل با موقعیت بعدی بدانیم، باید بوم­زیست را فرایند بدانیم. در این فرایند، هر بُوِشی آمادگی تبدیل شدن به بُوِشی جدید را دارد، به این شرط که در زنجیره تراانسان ـ مکانی قرار گیرد. مهم‌ترین دستاورد دیدگاه مزولوژیک، حذف جهان دوقطبی است. حال چگونه نشانه ـ بوم­زیست شکل می­گیرد؟ هر حضوری قابلیت جابه‌جایی در درون مکان و حرکت به‌سوی دیگری جهت تبدیل شدن به حضوری جدید را دارد. بنابراین توجه به تجربه زیسته، شکل­گیری گزاره­ها براساس ادراک و موقعیت­­های تعاملی نشان می­دهد هر حضور به‌واسطه جهش و گسست­هایی که سبب تکامل آن می­شود، خود را در مسیر فرایند کنش تکامل می­بخشد. حضورها متکثرند و درون زمان و مکان، در طول فرایند کنشی رشد می­کنند. هدف اصلی این پژوهش نشان دادنِ چگونگی این رشد و امکان تکثیر و انتقال آن به گزاره­های جدید است. رویکرد اصلی این مقاله با تمرکز بر نشانه ـ انسان­شناسی و پدیدارشناسی حضور شکل گرفته است. همچنین با استفاده از روش تحلیل کیفی تلاش می‌کنیم تا نظریه نشانه ـ­ بوم­زیست ادبی را با تکیه بر دیدگاه مزولوژیک بِرک و زنجیره تراانسان مکانی ارائه کنیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

The Study of Literal Eco-Semiotics: Theory and Methodology

نویسندگان English

Hamidreza Shairi 1
Fateme Seyedebrahimi 2
1 Tarbiat Modares University
2 Assistant Professor of English Language Department, Sirjan Branch, Islamic Azad University.
چکیده English

Whenever the place and quality of life simultaneously cause formation of predicates created by transmission of one situation to the other, we face eco-semiotics. As the basic elements forming human’s ecology are place and quality related to the place, therefore each ecology can be known as the tranjective chain. Berque, calls this tranjective chain mesology. Ecology can be a process if we consider a situation relating to a pre-situation and also cooperating to the next situation. In this process each existentialism is ready to be transferred to a new existentialism in the case of being put in the tranjective chain. This process formation is based on the idea that no existence is independent of the other existence. The best achievement of this mesologic idea is the deletion of bipolar world. Each existence has the ability of transmission inside the place and movement to the other existence. That’s why considering the existed experiments shows the formation of predicated based on the figures and interactive situations that each existence is completed on the process of action based on discontinue that cause its completion and transmutation. Regarding the subject, existences are various and grow up gradually inside time and place which are capable of being transferred. Our main aim of this research is showing the quality of existence growth and our main approach on this paper is formed by concentrating on human semiotics and visibility of existence. Also we’ll try to render literal eco-semiotics theory based on Berque’s mesologic idea and tranjective chain.

کلیدواژه‌ها English

Ecology
Mesology
Tranjective Chain
Eco-semiotics
- آزمند، پدرام. (1390). " نظرسنجی تهران‌بازی". فصلنامه حرفه: هنرمند. شماره 36، بهار 1390. صص70-74. ویژه نامه تجربه تهران.
- استیب، آرن . (1395). زبان‌شناسی زیست محیطی‌. سرپرست گروه مترجمان فردوس آقاگل‌زاده. نشر نویسه: تهران.
- کال، کالوی. (1395). "زیست‌بوم و مدل سازی". سیر نشانه شناسی. ترجمه راحله قاسمی. صص77-100. انتشارات سیاهرود تهران.
- مولانا، جلال الدین محمد بن محمد. (1389). مثنوی معنوی. موسسه اندیشه کهن‌پرداز، تهران.
- هافمیر، جیسر. (1395). "نشانه‌شناسی طبیعت". سیر نشانه شناسی. ترجمه راحله قاسمی. صص77-100. انتشارات سیاهرود تهران.
- Berque, Augustin. (2014). “La ville insoutenable”. Colloque ANR PAGODE. Villes et quartiers durables: la place des habitants. Maison des Suds-Pessac, 27 et 28 novembre 2014.
- Berque, Augustin. (2015). “Des grandes terres de Hokkaidô aux chaînes trajectives de la mésologie”. La pensée d’Augustin Berque et la philosophie japonaise. Journée d’étude, lundi 30 mars 2015, 13h-18h.
- École des hautes études en sciences sociales
- amphithéâtre du 105 bd Raspail
- Fontanille, Jacques. et Nicola. Couégnas (2018). Terres de sens. Essai anthroposémiotique. Limoges : PULIM.
- Fontanille Jacques (2015). Formes de vie. Liège: Presses universitaires de Liège.
- Husserl, Edmund. (1964). Leçons pour une phénoménologie de la conscience intime du temps. Paris: PUF.
- Landowski, Eric. (1997). Présences de l’autre. Paris: PUF.
- Latour, Bruno. (2012). Enquête sur les modes d’existence: Une anthropologie des Modernes. Paris, La Decouverte, coll. “Hors Collection Science Humaines”. P 504
- Fill, F. Alwin and Hermine Penz. (2018). “The Routledge Handbook of Ecolinguistics”. In Folia Linguistica. Vol. 52.
- Haugen, E. (1972). The Ecology of Language. Essays. London: Stanford University Press.
- Le Vasseur, Todd. (2015). “Defining “Ecolinguistics: Challenging emic issues in an evolving environmental discipline”. In Journal of Environmental Studies and Sciences. Volume5, No. 1. Page 21.
- Lonesco, Eugene. (1959). Rhinoceros. Houghton Mifflin Harcourt School. 2nd Edition.
- Uexkull, J. von. (1982). “The theory of meaning.” In Semiotica, 42(1). Pp. 25-82.