«گیله‌مرد» بزرگ علوی: علیه ایدئولوژی یا ابزاری ایدئولوژیک؟

نوع مقاله : پژوهشی -نظری اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری بخش زبان های خارجی و زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز
2 استادیار بخش زبان های خارجی و زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز
چکیده
در اقدامی بحث‌برانگیز، لویی آلتوسر ادبیات را در زمره ابزاری می‌داند که به‌وسیله آن ایدئولوژی حاکم اشاعه پیدا می‌کند. با وجود این، آیا آثاری را که به‌وضوح ابزارهای حکومتی را تبیین می‌کنند، می‌توان در این دسته‌بندی جای داد؟ داستان کوتاه «گیله‌مرد» نوشته بزرگ علوی به افشای اعمال قدرت نظام حاکم در قبال شخصیتی می‌پردازد که قواعد نظم طبقاتی را زیر پا گذاشته است. حضور پررنگ ابزارهای سرکوبگر حکومتی، و تاحدی ابزارهای ایدئولوژیک، در طول داستان نشان‌دهنده وقوف نویسنده به کارکردهای این اسباب و وسایل در تبدیل افراد به سوژه مورد نظر سیستم است که احتمالاً این تصویرگری حاکی از تمایل او به تشریح این کارکردها برای مخاطبان خود است. این ادعا از این جهت قابل طرح است که علوی در سیاست چپ‌گرا بوده و در بیان نابسامانی‌های اجتماعی، واقع‌گرایی از سبک‌های نوشتار اوست. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا داستان «گیله‌مرد» علوی تولیدی فرهنگی است که پایه‌های ایدئولوژی حاکم را به لرزه درمی‌آورد یا اینکه درنهایت خودِ داستان به ابزاری ایدئولوژیک تبدیل می‌شود و در خدمت نظام حاکم درمی‌آید. درحالی که پژوهش حاضر از طریق ارجاع به کتاب لنین و فلسفه و مقاله «سخنی درباب هنر» پاسخی آلتوسری به این سؤال می‌دهد، از طریق دیدگاه «زیبایی‌شناسی دریافت» کاستی‌های رویکرد آلتوسری را نیز تبیین می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Bozorg Alavi’s “Gileh Mard”: Against Ideology or an Ideological Apparatus?

نویسندگان English

Mahdi Javidshad 1
Bahee Hadaegh 2
1 PhD student Department of Foreign Languages and Linguistics, Humanities Faculty, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Assistant Professor of Department of Foreign Languages and Linguistics, Humanities Faculty, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده English

In a controversial decision, Louis Althusser classifies literature as the apparatuses through which the dominant ideology is disseminated. Yet, is it possible to place the works that explicitly expose State Apparatuses in such classification? Bozorg Alavi’s “Gileh Mard” uncovers power exertion of the dominant system on a character who has ignored and challenged class coalition. The powerful presence of Repressive State Apparatus, and to some extent Ideological Apparatuses, indicate the writer’s awareness of the functions of apparatuses in changing individuals into the system’s desired subject, and this portrayal is probably an indication of his inclination to dissect such power functions for his readers. This claim is supported by the fact that Alavi was self-consciously leftist in politics and realism in depicting social disorders was one of his writing styles. The question that arises is whether Alavi’s “Gileh Mard” is a literary product that shakes the pillars of ideology, or the short story itself becomes finally an Ideological State Apparatus, serving the dominant system? While the present research provides an Althusserian answer to this question through referring to Lenin and Philosophy and “A Letter on Art”, it explores the shortcomings of the Althusserian approach through the “aesthetic of reception”.

کلیدواژه‌ها English

Althusser
Literature
Ideology
Bozorg Alavi
Gileh Mard
پارساپور، زهرا. (1393). «انتروپی در طبیعت و جامعه در داستان «گیله‌مرد»». ادبیات پارسی معاصر، 4(4)، 51-69.
پروانه، علی و سلیمی، علی و حسنی، سارا. (1394). «بررسی تطبیقی رمانتیسم اجتماعی در داستان کوتاه گیله مرد اثر بزرگ علوی و النّهر زکریا تامر». کاوش نامه ادبیات تطبیقی. سال پنجم. شماره 19. صص 27-46.
پریزاد، رضا و عینی، رحیم (1396). «بررسی مواضع حزب توده در قبال انقلاب اسلامی ایران (1357-1362)». پژوهش ملل. سال 3. شماره 27. صص 7-28.
دست غیب، عبدالعلی (1391). از دریچه نقد (مجموعه مقالات). تهران: خانه کتاب.
راکعی، فاطمه، نعیمی حشکوائی، فاطمه. (1395). «استعاره و نقد بوم‌گرا: مطالعه موردی دو داستان «گیله‌مرد» و « از خم چمبر»». زبان‌شناخت، 7(13)، 89-103..
صلاحی، عسگر و رنجبر، ابراهیم و نبی زاده اردبیلی، ندا. (1395). «بررسی داستان گیله مرد با تکیه بر عوامل نمایشی شدن داستان». نثر پژوهی ادب فارسی. سال 19. شماره 40. صص 204-183.
عابدینی، حسن (1380). صد سال داستان نویسی ایران. جلد 1 و 2. تهران: نشر چشمه.
عبدی، صلاح الدین و نظری منظم، هادی و گلزار، ابوذر. (1393). «بازتاب عنصر مکان در ادبیات زندان مطالعه مورد پژوهانه: (ورق پاره‌های زندان بزرگ علوی و یومیات الواحات صنع‌الله ابراهیم)». کاوش نامه ادبیات تطبیقی. سال چهارم. شماره 14. صص 25-43.
علوی، بزرگ (1377). برگزیده آثار بزرگ علوی. تهران: بهمن.
فتوحی رودمعجنی، محمود (1396). «دو دهه با نظریۀ ادبی در ایران ‌(سخن سردبیر)». فصلنامه نقد ادبی. سال 10. شماره 39. صص 7-12.
گرجی، مصطفی و مظفری، سولماز. (1392). «بررسی سمبولیسم اجتماعی در گیله مرد». مطالعات داستانی دانشگاه پیام نور شیراز. دوره دوم. شماره 3. صص 28-12.

Althusser, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. Trans. by Ben Brewster. New York and London: Monthly Review Press.
Althusser, L. (1990). Philosophy and the Spontaneous Philosophy of the Scientists, and Other Essays, ed. G. Elliott, trans. B. Brewster et al., London and New York: Verso.
Buchanan, I. (2010). A dictionary of critical theory. New York: Oxford University Press.
Cuff, E.C., Sharrock, W.W., and Francis, D.W. (2006). Perspectives in Sociology. Fifth Edition. London and New York: Routledge.
Ferretter, L. (2007). Louis Althusser. London: Routledge.
Habib, M. A. R. (2008). A History of Literary Criticism and Theory: From Plato to the Present. Oxford: Blackwell Publishing.
Leitch, V. B., and Cain, W. E. (Eds.). (2010). The Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: Norton.
Makaryk, I. R. (1993). Encyclopedia of Contemporary Literary Theory: Approaches, Scholars, Terms. Toronto: University of Toronto Press.
O’Boyle, B and McDonough, T. (2014). “Epistemological Problems and Ontological Solutions: A Critical Realist Retrospective on Althusser”. In Sraffa and Althusser Reconsidered: Neoliberalism Advancing in South Africa, England, and Greece. London: Emerald.
Selden, R, and Widdowson, P. (2017). A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. Lexington: The University Press of Kentucky.
Sim, S. (2013). Post-Marxism: an intellectual history. London: Routledge.