اقتدار نظریه در پژوهش‌های ادبی معاصر

نویسنده
استادیار دانشگاه گلستان
چکیده
نسبتِ منطقی میان نظریۀ پژوهش و متن نکته‌ای است که پژوهشگران ایرانی کمتر به آن توجه کرده‌اند؛ زیرا در غالبِ پژوهش‌های نظریه‌محورِ منتشرشده، این نظریه است که بر متن سلطه دارد و درصورتِ مطابقت نداشتن، متن با جرح‌و‌تعدیل‌هایی با آن سازگار شده است. به تعبیر دیگر، در این دسته از پژوهش‌ها نظریه در جایگاه اقتدار ایستاده است و متن به سکوت واداشته می‌شود. در مقالۀ حاضر، پس از بررسی دسته‌ای از این پژوهش‌ها- که اساس آن‌ها نظریۀ منطق‌مکالمۀ باختین بوده- با نگاهی آسیب‌شناختی از نسبتِ منطقی (و نه اقتدارگرایانه) میان نظریه و متن سخن گفته شده است. به‌باور نویسنده، نسبت میان نظریه و متن زمانی منطقی (غیراقتدارگرایانه) خواهد بود که نخست استقلال متن در مقابل نظریه حفظ شود و دیگر اینکه انتخاب متن صرفاً برای تأیید و تصدیق درستی نظریه نباشد؛ بلکه بر عکس انتخاب متن باید به‌گونه‌ای باشد که با ابطال نظریه، امکان اصلاح و ارائۀ نظریه‌ای تازه‌تر که توان تبیین متون بیشتری را داشته باشد، فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Theory Authority in contemporary literary researches

نویسنده English

issa amankhani
چکیده English

A logical relation between research theory and text is a point that Iranian researchers have less considered because in most of the studies published (however some studies are theory-driven research), it is the theory which has dominated the text and in case of non-compliance and inconsistency, the text has become consistent with modifications. In other words, in this kind of the studies, the theory stands in a position of authority and the text is silenced. In the present paper, it is attempted to be said with the pathological view from the logical relation (and not the authority realistic) between the theory and text by examining the category of these studies (the studies which the basis was of Bakhtin's theory of the conversation logic).

According to the author of this article, the relation between the theory and text will be a logical relation for many years (non-authoritarian). First, independence of the text is maintained against the theory and second, the text selection has not merely been for confirming the theory and it is not only for the validation and reliability of the theory, but on the contrary, the selection of the text should be in such a way that the possibility of reforming and presenting the newer theory is provided that it should have the ability of determining more text with the cancellation of the theory.

کلیدواژه‌ها English

Theory
Text
pathological approach
the logic of conversation
authoritarian relation
ـ امن‌خانی، عیسی (1395). «نقد نظریه‌زدگی: کاربست نادرست نظریه‌ها با تأکید بر مقالات مربوط به آرای باختین». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش40. صص155-185.
ـ باختین، میخائیل (1387). تخیل مکالمه‌ای: جستارهایی دربارۀ رمان. ترجمۀ رؤیا پورآذر. تهران: نشر نی.
ـ ـــــــــــــــ (1395). بوطیقای داستایفسکی: زیبایی‌شناسی آثار داستایفسکی. ترجمۀ عیسی سلیمانی. تهران: نوای مکتوب.
ـ باقری خلیلی، علی‌اکبر و مرضیه حقیقی (1393). «گفت‌و‌گو در شعر فروغ فرخزاد با تکیه بر منطق‌مکالمۀ میخائیل باختین». شعرپژوهی. س6. ش4. صص23-46.
ـ پوپر، کارل (1369). جست‌وجوی ناتمام. ترجمۀ ایرج علی‌آبادی. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
ـ ـــــــــ (1391). زندگی سراسر حل مسئله است. ترجمۀ شهریار خواجیان. تهران: نشر مرکز.
ـ تودوروف، تزوتان (1377). منطق‌گفت‌‌وگویی میخائیل باختین. ترجمۀ داریوش کریمی. تهران: نشر مرکز.
ـ جانسن، پل (1386). روشن‌فکران. ترجمۀ جمشید شیرازی. تهران: فرزان‌روز.
ـ چالمرز، آلن‌اف (1387). چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علم‌شناسی فلسفی. ترجمۀ سعید زیباکلام. تهران: سمت.
ـ حسن‌پور آلاشتی و مرضیه حقیقی (1394). «بررسی مقایسه‌ای گفت‌وگو در گلستان سعدی و قابوس‌نامه عنصرالمعالی با تکیه بر منطق‌گفت‌وگویی میخائیل باختین». پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی. س7. ش26. صص29-60.
ـ دریفوس، هیوبرت و پل رابینو (1382). میشل فوکو: فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک. ترجمۀ حسین بشیریه. تهران: نشر نی.
ـ دزفولیان، کاظم و فرزاد بالو (1389). «رویکردی انتقادی به رأی باختین در باب حماسه با محوریت شاهنامۀ فردوسی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش19. صص125-156.
ـ رضایی دشت‌ارژنه، محمود (1392). «نقد و بررسی داستان فرود سیاوش بر اساس رویکرد ساخت‌شکنی». شعرپژوهی. س5. ش2. صص39-60.
ـ رضوانیان، قدسیه و مریم فائز مرزبالی (1391). «تاریخ بیهقی در گسترۀ منطق‌مکالمه». گوهر گویا. س6. ش1. صص123-140.
ـ رضی، احمد و محسن بتلاب اکبرآبادی (1389). «منطق‌الطیر عطار و منطق‌گفت‌وگویی». زبان و ادبیات فارسی. ش46. صص19-46.
ـ رمضانی، ابوالفضل و انیسه یزدانی (1394). «بررسی سه مضمون باختینی کارناوال، گفت‌و‌گو‌گرایی و کرونوپ در نمایش‌نامۀ سر فرود آورد تا پیروز شود یا اشتباهات یک شب اثر الیور گلدسمیث». پژوهش ادبیات معاصر جهان. د20. ش2. صص245-274.
ـ سام‌خانیانی، علی‌اکبر (1392). «رویکرد پدیدارشناختی در شعر سهراب سپهری». پژوهشنامۀ ادب غنایی. د11. ش20. صص121-142.
ـ شفیعی، اسماعیل و مهدی اعتماد سعیدی (1394). «بررسی نمودهای آرا و نظریات باختین در تئاتر استانیه‌فسکی». هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی. د20. ش2. صص61-72.
ـ عباسی، حبیب‌الله و فرزاد بالو (1388). «تأملی در مثنوی معنوی با رویکرد منطق‌مکالمه‌ای باختین». فصلنامه نقد ادبی. س2. ش5. صص147-174.
ـ عمارتی‌مقدم، داوود (1388). «بحران نقد: تصادف نظریه و متن». فصلنامه نقد ادبی. س2. ش8. صص215-219.
ـ غلامحسین‌زاده، غریب‌رضا (1386). «حافظ و منطق‌مکالمه: رویکردی باختینی به اشعار حافظ شیرازی». پژوهش زبان‌های خارجی. ش39. صص95-110.
ـ غنی‌پور ملکشاه، احمد و دیگران (1394). «دگردیسی منطق‌گفت‌وگویی در اشعار قیصر امین‌پور: از آرمان‌گرایی تا درون‌گرایی». متن‌پژوهی ادبی. س19. ش64. صص165-188.
ـ فتوحی، محمود (1393). آیین نگارش مقالۀ علمی- پژوهی. تهران: سخن.
ـ گرجی، مصطفی و یحیی نورالدینی اقدم (1395). «تحلیل گفت‌وگوی موسی و شبان در مثنوی معنوی بر مبنای تئوری منطق‌گفت‌وگویی باختین». عرفانیات در ادب فارسی. د7. ش27. صص12-34.
ـ محمدی کله‌سر، علیرضا (1392). «گزینش متن و روش‌شناسی مطالعات ادبی». فصلنامه نقد ادبی. س6. ش23. صص37-58.
ـ مگی، بریان (1359). پوپر. ترجمۀ منوچهر بزرگمهر. تهران: خوارزمی.
ـ مهدی‌نیا چوبی، سیدمحسن و دیگران (1395). «تحلیل قیاسی مناظرۀ خسرو و ریدک با درخت آسوریک بر اساس نظریۀ دیالوگیسم باختین». مطالعات ایرانی. س15. ش30. صص169-186.
ـ میرزایی، لیلا و دیگران (1395). «بررسی چندصدایی و چندزبان‌گونگی جهد و توکل (مطالعۀ موردی دو داستان از مثنوی)». ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. س12. ش43. صص279-314.
ـ میلز، سارا (1389). میشل فوکو. ترجمۀ داریوش نوری. تهران: نشر مرکز.
- Amankhani, I. (2016). "Naqd-e Nazari-ye Zadeghi: Kārbast-e Nādorost-e Nazariyeha ba Takid bar Maghālāt-e Marbut be Arā-ye Bākhtin". Pazhuhes-e Zabān va Adabiyāt-e Fārsi. No. 40. pp. 155-185. [in Persian]
- Bakhtin, M. (2008). Takhayyol-e Mokālemeyi: Jostārhāyi Darbāre-ye Romān. R. Pour Azar (Trans.). Tehran: Ney Publication. [in Persian]
- ________ (2016). Butiqā-ye Dāstāyofski: Zibāshenāsi-ye Asār-e Dāstāyofski. I. Soleimani (Trans.). Tehran: Nava-ye Maktoub. [in Persian]
- Bagheri Khalili, A.K. & M. Haghighi (2014). "Goft-ogu dar She'r-e Forugh-e Farrokhzād bā Tekye bar Manteq-e Mokāleme-ye M. Bākhtin". She'r Pazhuhi. No. 4. pp. 23-46. [in Persian]
- Poper, K. (1990). Jostoju-ye Nātamām. I. Ali Abadi (Trans.). Tehran: Sazman-e Entesharat va Amouzesh-e enghelab-e Eslami Publication. [in Persian]
- _________ (2012). Zendegi Sarāsar Hall-e Mas'al-e Ast. Sh. Khajiyan (Trans.). Tehran: Markaz Publication. [in Persian]
- Todorov, T. (1998). Manteq-e Gofteguyi-ye M. Bākhtin. D. Nouri (Trans.). Tehran: Markaz Publication. [in Persian]
- Johnson, P. (2007). Roshanfekrān. J. Shirazi (Trans.). Tehran: Forouzan-e Rouz Publication. [in Persian]
- Chalmers, A.F. (2008). Chisti-ye Elm: Darāmadi bar Makāteb-e Elm Shenāsi-ye Falsafi. S. Ziba Kalam (Trans.). Tehran: Samt Publication. [in Persian]
- Hasan Pour Alashti, H. & M. Haghighi (2015). "Barresi-ye Moqāyeseye Goft-egu dar Golestān-e Sa'di va Qābusnāme-ye Onsorolmali bā Tekye bar Manteq-e Mokāleme-ye M. Bākhtin". Pazhuheshnāme-ye Adabiyāt-e Ta'limi. No. 26. pp. 29-60. [in Persian]
- Dreyfus, H. & P. Rabinow (2010). Michel Foucault: Farasu-ye Sākhtārgerāyi va Hetmenotik. H. Bashiriye (Trans.). Tehran: Ney Publication. [in Persian]
- Dezfoulian, K. & F. Balou (2010). "Ruykardi Enteqādi be Ra'y Bakhtin dar Bab-e Hamāse bā Mehvariyat-e Shāhname-ye Ferdosi". Pazhuhesh-e Zabān va Adabiyat-e Fārsi. No. 19. pp. 125-156. [in Persian]
- Rezaiye Dasht Arjanem, M. (2013). "Naqd va Barrasi-ye Dāstāv-e Foroud- Siyāvash bar Asas-e Rouykard-e Sākhtshekani". She'r Pazhuhi. No. 2. pp. 39-60. [in Persian]
- Rezvaniyan, Gh. & M. Faez-e Marzbani (2012). "Tārikh-e Beihaqi dar Gostare-ye Manteq-e Mokāleme". Gohar-e Gouyā. No. 1. pp. 123-140. [in Persian]
- Razi, A. & M. Betlab-e Akbar Abadi (2010). "Manteqotteir-e Attar va Manteq-e Gofteguyi". Zabān va Adabiyat-e Fārsi. No. 46. pp. 19-46. [in Persian]
- Ramezani, A. & A. Yazdani (2015). "Barresi-ye Se Mazmun-e Bākhtini Kārnāvāl, Goftegugerāyi va Koronop dar Namāyeshnāme-ye Sar Foroud Avard ta Piruz Shavad". Pazhuhesh-e Adabiyat-e Moāser-e Jahan. No. 2. pp. 245-274. [in Persian]
- Samkhaniyani, A.K. (2013). "Rouykard-e Padidārshenakhti dar Sh'r-e Sohrāb-e Sepehri". Pazhuheshnāme-ye Adab-e Ghenāyi. No. 20. pp. 121-142. [in Persian]
- Shafiye, E. & M. E'temad-e Saeidi (2015). "Barresi-ye Nemudhā-ye Ara va Nazariyāt-e Bākhtin dar Teātr-e Estaniyefski". Honarhā-ye Ziba- Honarhā-ye Namāyeshi va Musiqi. No. 2. pp. 61-72. [in Persian]
- Abbasi, H. & F. Baloo (2009). "Taˈammoli dar Masnavi-ye Ma'navi ba Ruykard-e Manteq-e Mokālemeyi Bākhtin". Nqd-e Adabi. No. 5. pp. 147-174. [in Persian]
- Emarati Moghaddam, D. (2009). "Bohrān-e Naqd: Tasādof-e Nazariye va Matn". Nqd-e Adabi. No. 8. pp. 215-219. [in Persian]
- Gholamhoseinzade, GH. (2007). "Hāgez va Manteq-e Mokāleme: Ruykardi Bākhtini be Ash'ār-e Hāfez-e Shirāzi". Pazhuhesh-e Zabānha-ye Khāreji. No. 39. pp. 95-110. [in Persian]
- Ghanipour-e Malekshah, A. & Digaran (2015). "Degardisi-ye Manteq-e Gofteguyi dar Ash'ār-e Gheisar-e Aminpur: az Armāngarāyi ta Darungerāyi". Matn Pazhuhi-ye Adabi. No. 64. pp. 165-188. [in Persian]
- Fotouhi, M. (2014). Aien-e Negāresh-e Maqāle-ye Elmi va Pazhuheshi. Tehran: Sokhan Publication. [in Persian]
- Ghotji, M. & Y. Noreddini-ye Aghdam (2016). "Tahlil-e Goftegu-ye Mousa va Shabān dar Masnavi-ye Ma'navi bar Mabnāye Teori-ye Manteq-e Goftegui-ya Bākhtin". Erfāniyāt dar Adab-e Fārsi. No. 27. pp. 12-34. [in Persian]
- Mohammadi Kallesar, A.R. (2013). "Gozinesh-e Matn va Ravesh Shenāsi Motaleāt-e Adabi". Nqd-e Adabi. No. 23. pp. 37-58. [in Persian]
- Magee, B. (1980). Poper. M. Bozorghmehr (Trans.). Tehran: Kharazmi Publication. [in Persian]
- Mahdiniya Choobi, S.M. & Hamkaran (2016). "Tahlil-e Qiyāsi-ye Monāzere-ye Khosrow va Ridak ba Derakht-e Asourik bar Asas-e Nazariye Diālogism Bākhtin". Motāleāt-e Irani. No. 30. pp. 169-186. [in Persian]
- Mirzai, L. & et. al (2016). "Barresi-ye Chand Sedayi va Chand Zabāngunegi-ye Jahd va Tavakkol: Motāle-ye Moredi Do Dastān az Masnan". Adabiyāt-e Erfani va Osture Shenakhti. No. 43. pp. 279-314. [in Persian]
- Mills, S. (2010). Michel Foucault. D. Nouri (Trans.). Tehran: Markaz Publication. [in Persian]