ـ امنخانی، عیسی (1395). «نقد نظریهزدگی: کاربست نادرست نظریهها با تأکید بر مقالات مربوط به آرای باختین». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش40. صص155-185.
ـ باختین، میخائیل (1387). تخیل مکالمهای: جستارهایی دربارۀ رمان. ترجمۀ رؤیا پورآذر. تهران: نشر نی.
ـ ـــــــــــــــ (1395). بوطیقای داستایفسکی: زیباییشناسی آثار داستایفسکی. ترجمۀ عیسی سلیمانی. تهران: نوای مکتوب.
ـ باقری خلیلی، علیاکبر و مرضیه حقیقی (1393). «گفتوگو در شعر فروغ فرخزاد با تکیه بر منطقمکالمۀ میخائیل باختین». شعرپژوهی. س6. ش4. صص23-46.
ـ پوپر، کارل (1369). جستوجوی ناتمام. ترجمۀ ایرج علیآبادی. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
ـ ـــــــــ (1391). زندگی سراسر حل مسئله است. ترجمۀ شهریار خواجیان. تهران: نشر مرکز.
ـ تودوروف، تزوتان (1377). منطقگفتوگویی میخائیل باختین. ترجمۀ داریوش کریمی. تهران: نشر مرکز.
ـ جانسن، پل (1386). روشنفکران. ترجمۀ جمشید شیرازی. تهران: فرزانروز.
ـ چالمرز، آلناف (1387). چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علمشناسی فلسفی. ترجمۀ سعید زیباکلام. تهران: سمت.
ـ حسنپور آلاشتی و مرضیه حقیقی (1394). «بررسی مقایسهای گفتوگو در گلستان سعدی و قابوسنامه عنصرالمعالی با تکیه بر منطقگفتوگویی میخائیل باختین». پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی. س7. ش26. صص29-60.
ـ دریفوس، هیوبرت و پل رابینو (1382). میشل فوکو: فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک. ترجمۀ حسین بشیریه. تهران: نشر نی.
ـ دزفولیان، کاظم و فرزاد بالو (1389). «رویکردی انتقادی به رأی باختین در باب حماسه با محوریت شاهنامۀ فردوسی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش19. صص125-156.
ـ رضایی دشتارژنه، محمود (1392). «نقد و بررسی داستان فرود سیاوش بر اساس رویکرد ساختشکنی». شعرپژوهی. س5. ش2. صص39-60.
ـ رضوانیان، قدسیه و مریم فائز مرزبالی (1391). «تاریخ بیهقی در گسترۀ منطقمکالمه». گوهر گویا. س6. ش1. صص123-140.
ـ رضی، احمد و محسن بتلاب اکبرآبادی (1389). «منطقالطیر عطار و منطقگفتوگویی». زبان و ادبیات فارسی. ش46. صص19-46.
ـ رمضانی، ابوالفضل و انیسه یزدانی (1394). «بررسی سه مضمون باختینی کارناوال، گفتوگوگرایی و کرونوپ در نمایشنامۀ سر فرود آورد تا پیروز شود یا اشتباهات یک شب اثر الیور گلدسمیث». پژوهش ادبیات معاصر جهان. د20. ش2. صص245-274.
ـ سامخانیانی، علیاکبر (1392). «رویکرد پدیدارشناختی در شعر سهراب سپهری». پژوهشنامۀ ادب غنایی. د11. ش20. صص121-142.
ـ شفیعی، اسماعیل و مهدی اعتماد سعیدی (1394). «بررسی نمودهای آرا و نظریات باختین در تئاتر استانیهفسکی». هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی. د20. ش2. صص61-72.
ـ عباسی، حبیبالله و فرزاد بالو (1388). «تأملی در مثنوی معنوی با رویکرد منطقمکالمهای باختین». فصلنامه نقد ادبی. س2. ش5. صص147-174.
ـ عمارتیمقدم، داوود (1388). «بحران نقد: تصادف نظریه و متن». فصلنامه نقد ادبی. س2. ش8. صص215-219.
ـ غلامحسینزاده، غریبرضا (1386). «حافظ و منطقمکالمه: رویکردی باختینی به اشعار حافظ شیرازی». پژوهش زبانهای خارجی. ش39. صص95-110.
ـ غنیپور ملکشاه، احمد و دیگران (1394). «دگردیسی منطقگفتوگویی در اشعار قیصر امینپور: از آرمانگرایی تا درونگرایی». متنپژوهی ادبی. س19. ش64. صص165-188.
ـ فتوحی، محمود (1393). آیین نگارش مقالۀ علمی- پژوهی. تهران: سخن.
ـ گرجی، مصطفی و یحیی نورالدینی اقدم (1395). «تحلیل گفتوگوی موسی و شبان در مثنوی معنوی بر مبنای تئوری منطقگفتوگویی باختین». عرفانیات در ادب فارسی. د7. ش27. صص12-34.
ـ محمدی کلهسر، علیرضا (1392). «گزینش متن و روششناسی مطالعات ادبی». فصلنامه نقد ادبی. س6. ش23. صص37-58.
ـ مگی، بریان (1359). پوپر. ترجمۀ منوچهر بزرگمهر. تهران: خوارزمی.
ـ مهدینیا چوبی، سیدمحسن و دیگران (1395). «تحلیل قیاسی مناظرۀ خسرو و ریدک با درخت آسوریک بر اساس نظریۀ دیالوگیسم باختین». مطالعات ایرانی. س15. ش30. صص169-186.
ـ میرزایی، لیلا و دیگران (1395). «بررسی چندصدایی و چندزبانگونگی جهد و توکل (مطالعۀ موردی دو داستان از مثنوی)». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س12. ش43. صص279-314.
ـ میلز، سارا (1389). میشل فوکو. ترجمۀ داریوش نوری. تهران: نشر مرکز.
- Amankhani, I. (2016). "Naqd-e Nazari-ye Zadeghi: Kārbast-e Nādorost-e Nazariyeha ba Takid bar Maghālāt-e Marbut be Arā-ye Bākhtin". Pazhuhes-e Zabān va Adabiyāt-e Fārsi. No. 40. pp. 155-185. [in Persian]
- Bakhtin, M. (2008). Takhayyol-e Mokālemeyi: Jostārhāyi Darbāre-ye Romān. R. Pour Azar (Trans.). Tehran: Ney Publication. [in Persian]
- ________ (2016). Butiqā-ye Dāstāyofski: Zibāshenāsi-ye Asār-e Dāstāyofski. I. Soleimani (Trans.). Tehran: Nava-ye Maktoub. [in Persian]
- Bagheri Khalili, A.K. & M. Haghighi (2014). "Goft-ogu dar She'r-e Forugh-e Farrokhzād bā Tekye bar Manteq-e Mokāleme-ye M. Bākhtin". She'r Pazhuhi. No. 4. pp. 23-46. [in Persian]
- Poper, K. (1990). Jostoju-ye Nātamām. I. Ali Abadi (Trans.). Tehran: Sazman-e Entesharat va Amouzesh-e enghelab-e Eslami Publication. [in Persian]
- _________ (2012). Zendegi Sarāsar Hall-e Mas'al-e Ast. Sh. Khajiyan (Trans.). Tehran: Markaz Publication. [in Persian]
- Todorov, T. (1998). Manteq-e Gofteguyi-ye M. Bākhtin. D. Nouri (Trans.). Tehran: Markaz Publication. [in Persian]
- Johnson, P. (2007). Roshanfekrān. J. Shirazi (Trans.). Tehran: Forouzan-e Rouz Publication. [in Persian]
- Chalmers, A.F. (2008). Chisti-ye Elm: Darāmadi bar Makāteb-e Elm Shenāsi-ye Falsafi. S. Ziba Kalam (Trans.). Tehran: Samt Publication. [in Persian]
- Hasan Pour Alashti, H. & M. Haghighi (2015). "Barresi-ye Moqāyeseye Goft-egu dar Golestān-e Sa'di va Qābusnāme-ye Onsorolmali bā Tekye bar Manteq-e Mokāleme-ye M. Bākhtin". Pazhuheshnāme-ye Adabiyāt-e Ta'limi. No. 26. pp. 29-60. [in Persian]
- Dreyfus, H. & P. Rabinow (2010). Michel Foucault: Farasu-ye Sākhtārgerāyi va Hetmenotik. H. Bashiriye (Trans.). Tehran: Ney Publication. [in Persian]
- Dezfoulian, K. & F. Balou (2010). "Ruykardi Enteqādi be Ra'y Bakhtin dar Bab-e Hamāse bā Mehvariyat-e Shāhname-ye Ferdosi". Pazhuhesh-e Zabān va Adabiyat-e Fārsi. No. 19. pp. 125-156. [in Persian]
- Rezaiye Dasht Arjanem, M. (2013). "Naqd va Barrasi-ye Dāstāv-e Foroud- Siyāvash bar Asas-e Rouykard-e Sākhtshekani". She'r Pazhuhi. No. 2. pp. 39-60. [in Persian]
- Rezvaniyan, Gh. & M. Faez-e Marzbani (2012). "Tārikh-e Beihaqi dar Gostare-ye Manteq-e Mokāleme". Gohar-e Gouyā. No. 1. pp. 123-140. [in Persian]
- Razi, A. & M. Betlab-e Akbar Abadi (2010). "Manteqotteir-e Attar va Manteq-e Gofteguyi". Zabān va Adabiyat-e Fārsi. No. 46. pp. 19-46. [in Persian]
- Ramezani, A. & A. Yazdani (2015). "Barresi-ye Se Mazmun-e Bākhtini Kārnāvāl, Goftegugerāyi va Koronop dar Namāyeshnāme-ye Sar Foroud Avard ta Piruz Shavad". Pazhuhesh-e Adabiyat-e Moāser-e Jahan. No. 2. pp. 245-274. [in Persian]
- Samkhaniyani, A.K. (2013). "Rouykard-e Padidārshenakhti dar Sh'r-e Sohrāb-e Sepehri". Pazhuheshnāme-ye Adab-e Ghenāyi. No. 20. pp. 121-142. [in Persian]
- Shafiye, E. & M. E'temad-e Saeidi (2015). "Barresi-ye Nemudhā-ye Ara va Nazariyāt-e Bākhtin dar Teātr-e Estaniyefski". Honarhā-ye Ziba- Honarhā-ye Namāyeshi va Musiqi. No. 2. pp. 61-72. [in Persian]
- Abbasi, H. & F. Baloo (2009). "Taˈammoli dar Masnavi-ye Ma'navi ba Ruykard-e Manteq-e Mokālemeyi Bākhtin". Nqd-e Adabi. No. 5. pp. 147-174. [in Persian]
- Emarati Moghaddam, D. (2009). "Bohrān-e Naqd: Tasādof-e Nazariye va Matn". Nqd-e Adabi. No. 8. pp. 215-219. [in Persian]
- Gholamhoseinzade, GH. (2007). "Hāgez va Manteq-e Mokāleme: Ruykardi Bākhtini be Ash'ār-e Hāfez-e Shirāzi". Pazhuhesh-e Zabānha-ye Khāreji. No. 39. pp. 95-110. [in Persian]
- Ghanipour-e Malekshah, A. & Digaran (2015). "Degardisi-ye Manteq-e Gofteguyi dar Ash'ār-e Gheisar-e Aminpur: az Armāngarāyi ta Darungerāyi". Matn Pazhuhi-ye Adabi. No. 64. pp. 165-188. [in Persian]
- Fotouhi, M. (2014). Aien-e Negāresh-e Maqāle-ye Elmi va Pazhuheshi. Tehran: Sokhan Publication. [in Persian]
- Ghotji, M. & Y. Noreddini-ye Aghdam (2016). "Tahlil-e Goftegu-ye Mousa va Shabān dar Masnavi-ye Ma'navi bar Mabnāye Teori-ye Manteq-e Goftegui-ya Bākhtin". Erfāniyāt dar Adab-e Fārsi. No. 27. pp. 12-34. [in Persian]
- Mohammadi Kallesar, A.R. (2013). "Gozinesh-e Matn va Ravesh Shenāsi Motaleāt-e Adabi". Nqd-e Adabi. No. 23. pp. 37-58. [in Persian]
- Magee, B. (1980). Poper. M. Bozorghmehr (Trans.). Tehran: Kharazmi Publication. [in Persian]
- Mahdiniya Choobi, S.M. & Hamkaran (2016). "Tahlil-e Qiyāsi-ye Monāzere-ye Khosrow va Ridak ba Derakht-e Asourik bar Asas-e Nazariye Diālogism Bākhtin". Motāleāt-e Irani. No. 30. pp. 169-186. [in Persian]
- Mirzai, L. & et. al (2016). "Barresi-ye Chand Sedayi va Chand Zabāngunegi-ye Jahd va Tavakkol: Motāle-ye Moredi Do Dastān az Masnan". Adabiyāt-e Erfani va Osture Shenakhti. No. 43. pp. 279-314. [in Persian]
- Mills, S. (2010). Michel Foucault. D. Nouri (Trans.). Tehran: Markaz Publication. [in Persian]