ORIGINAL_ARTICLE
بنیانهای نشانهشناختی «همسازه» و «ناسازه» در اندیشۀ رولان بارت
رولان بارت در دورۀ دوم اندیشگری خود اساساً متوجه نقدِ امرِ بدیهی است. او معتقد است آنچه خود را بهمثابۀ امر طبیعی، جهانشمول و بدیهی وانمود میکند، محصولِ فراشد طبیعیسازی است که بهواسطۀ آن امرِ ایدئولوژیک در نهایت خود را بهصورت امر بدیهی نشان میدهد. بر این اساس، محصول نهاییِ فراشد طبیعیسازی، بهزعم بارت، همسازهای است که امر بدیهی از طریق آن متجلی میشود. در نتیجه بارت بهمنظور نقد امر بدیهی و نیز افشای تلویحات ایدئولوژیکِ همسازه، برابرنهادی را با عنوان ناسازه مطرح میکند. ناسازه بهمثابۀ سلاحی علیه فریبکاریِ زبان است که با اتکا به آن میتوان به خوانش متفاوتی از متن روی آورد. با این همه، بارت هرگز تبیینِ روشنی از سازوکار نشانهشناختی همسازه و ناسازه بهدست نمیدهد. به همین سبب ممکن است تصور شود که چرخش نظری بارت متضمنِ نفی آموزههای پیشین او در باب نشانه است. بر این اساس، پژوهش حاضر میکوشد ضمن بررسی مبانی نشانهشناختی همسازه و ناسازه، عواقب و نتایج منطقی این تلقی را بررسی کند. در پایان مشخص میشود که رویکرد بارتِ دوم اساساً متأثر از نقد روابطِ سلسلهمراتبی حاکم بر معانی صریح و معانی ضمنی است.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-9099-fa.pdf
2017-09-03
7
31
بارت
نشانهشناسی
همسازه
ناسازه
معانی صریح
معانی ضمنی
Semiotic foundations of Doxa and Paradox in Barthes\' thought
During his second career, Roland Barthes concentrates mainly on the criticism of the Evident. He believes what pretends to be natural, universal and evident is in fact an outcome of a naturalization process; a process through which the ideological is finally configured as the Evident. Accordingly, the final result of the naturalization process, according to Barthes is a Doxa which embodies the Evident. Therefore, on his way to criticize the Evident and also reveal the ideological implications of Doxa, Barthes proposes Paradox as the antithesis of Doxa. Paradox is actually a weapon against the intrigues of language, on the basis of which it would be possible to experience a different reading of the text. However, Barthes never provides a clear-cut explanation of the semiotic mechanism of Doxa and Paradox. As a result, it may be assumed that Barthes' theoretical reorientation involves with the denial of his former doctrines regarding sign. This article, then, tries not only to analyze the semiotic functions of Doxa and Paradox, but also explain the logical outcome of this viewpoint. It will be finally revealed that Barthes' second approach is basically influenced by the criticism of the hierarchical relationship between connotative and denotative meanings.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-9099-en.pdf
2017-09-03
7
31
Barthes
semiotics
Doxa and Paradox
Connotation
denotation
Masoud
Algooneh Juneghani
1
Assistant Professor, University of Isfahan
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقیِ دو رویکرد تحلیلی و اروپایی در فلسفۀ ادبیات، با دفاعیهای از فلسفۀ تحلیلیِ ادبیات
هرچند از دیرباز اندیشههای فلسفی دربارۀ سرشت و کارکرد ادبیات رواج داشتهاند، فلسفۀ ادبیات، در حکم حوزۀ فکری یا رشتهای مستقل، بهتازگی ظهور پیدا کرده است. دو نوع نگرشی که از حدود یک سده پیش در فلسفۀ غرب از هم متمایز شدهاند، یعنی فلسفۀ تحلیلی در برابر فلسفۀ اروپایی، در فلسفۀ ادبیات هم وجود دارند. این جستار با روش تطبیقی ابتدا به بررسی تفاوتهای فلسفۀ تحلیلی و اروپایی و، سپس، فلسفۀ تحلیلیِ ادبیات و فلسفۀ اروپاییِ ادبیات میپردازد. تأکید این مقاله بر فلسفۀ تحلیلیِ ادبیات است، زیرا بهنظر میرسد این نوع فلسفه با روش منطقی و واقعنگرانهاش به ما در درک واقعیِ سرشت و کارکرد ادبیات بیشتر کمک میکند. مدعای این جستار آن است که فلسفۀ اروپاییِ ادبیات خود جلوۀ دیگری از ادبیات است و فقط بر ابهام مفهوم ادبیات میافزاید. فیلسوفان اروپاییِ ادبیات نیز، مانند آفرینندگان آثار ادبی، برای معنابخشیدن به زندگی و ادبیات متوسل به استعاره-هایی متافیزیکی یا کلام-خِردمحور شده و با خیالپردازیهای فلسفهگون سعی در معناکردن ادبیات داشتهاند. با وجود این، حاصل کار آنان تا حدود زیادی همان کارکردها و تأثیرهای ادبیات را دارد. البته، این بههیچوجه به معنای نفی ارزش رویکرد اروپایی نیست. بهزعم نگارنده، آنچه در وضع کنونی در ایران به آن بیشتر نیاز داریم نه فلسفۀ اروپاییِ ادبیات بلکه فلسفۀ تحلیلیِ ادبیات است، زیرا این رویکرد با تمرکز بر روش تحلیل و واکاوی منطقیِ مفهوم «ادبیات» و مفهومهای مرتبط با آن زمینه را برای شناخت دقیقتر این حوزه فراهم میکند، و آنگاه است که میتوان با رویکرد اروپایی به بررسی جنبههای دیگر ادبیات پرداخت.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-6523-fa.pdf
2017-09-03
33
57
فلسفۀ تحلیلی
فلسفۀ اروپایی
فلسفۀ ادبیات
تحلیل
استعارۀ متافیزیکی
A Comparative Study of Analytic and Continental Philosophy of Literature, With an Apology for Analytic Philosophy of Literature
Although since classical times philosophical reflections on the nature and functions of literature have not been uncommon, the “philosophy of literature,” as a separate discipline or field, is a new phenomenon. The two approaches distinguished in Western philosophy since about a century ago, i.e., analytic vs. Continental philosophy, can be observed in philosophy of literature as well. Adopting a comparative method, this essay first examines the differences between analytic and Continental philosophy and, then, those between analytic and Continental philosophy of literature. The focus of this essay is on the analytic philosophy of literature since it seems this kind of philosophy, with its logical and realist method of conceptual analysis, can help us better in understanding the nature and functions of literature. The basic claim of this essay, then, is that Continental philosophy of literature is itself another manifestation of literature and only increases the ambiguity and mystification of the concept of literature. In order to give meaning to life and consequently to literature, Continental philosophers, like literary creators, have recourse to “metaphysical or logocentric metaphors” and “philosophical fictions.” However, the products of these attempts almost have the same functions and effects as those of literature. Of course, this is not to deny the value of the Continental approach; rather, as discussed at the end of the essay, in my view, what we need more in the current critical situation in Iran is analytic philosophy of literature rather than Continental philosophy of literature, because by concentrating on the analysis of the concept of literature and other related concepts the analytic approach prepares the ground for acquiring a more precise understanding of this field, and it is only then that we can adopt the Continental method for exploring the other aspects of literature.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-6523-en.pdf
2017-09-03
33
57
analytic philosophy
Continental philosophy
philosophy of literature
Analysis
metaphysical metaphor
Mohammad
Ghaffary
1
Arak University, Arak 38156-8-8349, Iran, Faculty of Letters and Humanities, Department of English
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شگردهای نوآوری در فرم ظاهریِ غزل نو
قالب غزل از دیرباز با تعریفی مشخص و شکلی ثابت در ادب فارسی درخشیده است. بر بنیاد این تعریف، غزل قالبی است که در آن مصراع اول هر بیت با مصراعهای زوج همقافیهاند. در روزگار معاصر و همزمان با رواج شعر نوِ نیمایی، تلاشها برای تحول در عرصه قالبهای کهن و ازجمله غزل شروع شد. این نوآوریها عمدتاً برای پویایی این قالبها و متناسب کردن آنها با نبض تحولات زمانه رخ داد. یکی از جریانهای مهم و اصیل در حوزه غزل، جریان غزل نو است که حدود نیمقرن است در فضای ادبی کشور حضور دارد. شاعرانِ این جریان هم در حوزه محتوا و هم فرم تحولات چشمگیری را در عرصه غزل رقم زدهاند. در این پژوهش با تکیه بر تحولات فرمی کوشش شده است گونههای نوآوری در فرم ظاهری غزل تبیین شود. گرچه تحولات این حوزه بسیار است، یافتههای این پژوهش نشان میدهد مهمترین آنها عبارتاند از: 1. تغییر در شکل نوشتاری و نظام سطربندی غزل (سطربندی نیمایی)؛ 2. شکلگیری غزل نیمایی؛ 3. دیداری کردن غزل (کانکریتنویسی) یا القای تصویری معنا؛ 4. بههم چسباندن ابیات هممعنا در غزل؛ 5. آمیختگی با دیگر قالبها؛
6. زیرِهمنویسی یا نگارش ستونی ابیات؛ 7. آوردن دو مصراع یک بیت در یک مصراع؛
8. نگارش چهارلختی ابیات غزل؛ 9. بهرهگیری از علایم سجاوندی در پیکره غزل؛
10. تقسیمبندی اپیزودیک غزل؛ 11. پایانبندی متفاوت در غزل. این مقاله پژوهشی است در این شگردهای نوآوری و اهداف زیباییشناختی، ارائۀ نمونهها و تحلیلهای آنها و در نهایت بحثی مختصر درباره آسیبشناسی این شگردها.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-1455-fa.pdf
2017-09-03
59
96
غزل نو
فرم ظاهری
نوآوری
survey and analysis the technique of innovatiom appearncee formation in new ghazal
From past till now the formation of the ghazal have a constant form and defintions and glint in the persian literature. According to this definitions, ghazal is a form that the first hemistich have a same rime with even hemistich. in this period and simulataneously with popularity of the nimas new poetry efforts began to evolve into the field of a ancient forms including ghazal. This innovations mainly occur for dynamics of these formation and their adaptation to the changes with time. One of the most important and original course in the ghazal course is the new ghazal field that there is in the country in a literary atoosphere In this years we have seen a lot of changes in the field of content and form in ghazal. In this research basd on form transformations we try to describe the types of innovation in the form of the appearance of ghazal but the finding of this study show that the most important of them are: 1.change in the form of writing and the system of ghazal lineage. 2. Nimas ghazal formation. 3. Take ghazal visitingly. 4. Put the synonym beyt together. 5. Blending with other formation. 6.Writing the beyt regulary, 7. Bring two hemistich in one beyt, 8. Use of punctuation makes in the frame of the ghazal, 9. Divide the ghazal into several part, Finishing in ghazal technique, This is a research article to survey this techniques, aesthetic and provide examples and analyzes around them and finally a brief discussion a bout the pathology of this techniques. Different.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-1455-en.pdf
2017-09-03
59
96
new ghazal
appearance formation
innovation
Nasrolah
Emami
1
shahid chamran university
AUTHOR
Ghodrat
Ghasemipour
2
Faculty of Humanities and Literature, Shahid Chamran Univercity of Ahvaz, Gholestan Boulevard, Ahvaz
AUTHOR
ghodrat
zarouni
3
shahid chamran university of Ahwaz
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اقتدار نظریه در پژوهشهای ادبی معاصر
نسبتِ منطقی میان نظریۀ پژوهش و متن نکتهای است که پژوهشگران ایرانی کمتر به آن توجه کردهاند؛ زیرا در غالبِ پژوهشهای نظریهمحورِ منتشرشده، این نظریه است که بر متن سلطه دارد و درصورتِ مطابقت نداشتن، متن با جرحوتعدیلهایی با آن سازگار شده است. به تعبیر دیگر، در این دسته از پژوهشها نظریه در جایگاه اقتدار ایستاده است و متن به سکوت واداشته میشود. در مقالۀ حاضر، پس از بررسی دستهای از این پژوهشها- که اساس آنها نظریۀ منطقمکالمۀ باختین بوده- با نگاهی آسیبشناختی از نسبتِ منطقی (و نه اقتدارگرایانه) میان نظریه و متن سخن گفته شده است. بهباور نویسنده، نسبت میان نظریه و متن زمانی منطقی (غیراقتدارگرایانه) خواهد بود که نخست استقلال متن در مقابل نظریه حفظ شود و دیگر اینکه انتخاب متن صرفاً برای تأیید و تصدیق درستی نظریه نباشد؛ بلکه بر عکس انتخاب متن باید بهگونهای باشد که با ابطال نظریه، امکان اصلاح و ارائۀ نظریهای تازهتر که توان تبیین متون بیشتری را داشته باشد، فراهم شود.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-1585-fa.pdf
2017-09-03
97
120
نظریه
متن
رویکرد آسیبشناختی
منطقمکالمه
نسبت اقتدارگرایانه
The Theory Authority in contemporary literary researches
A logical relation between research theory and text is a point that Iranian researchers have less considered because in most of the studies published (however some studies are theory-driven research), it is the theory which has dominated the text and in case of non-compliance and inconsistency, the text has become consistent with modifications. In other words, in this kind of the studies, the theory stands in a position of authority and the text is silenced. In the present paper, it is attempted to be said with the pathological view from the logical relation (and not the authority realistic) between the theory and text by examining the category of these studies (the studies which the basis was of Bakhtin's theory of the conversation logic).
According to the author of this article, the relation between the theory and text will be a logical relation for many years (non-authoritarian). First, independence of the text is maintained against the theory and second, the text selection has not merely been for confirming the theory and it is not only for the validation and reliability of the theory, but on the contrary, the selection of the text should be in such a way that the possibility of reforming and presenting the newer theory is provided that it should have the ability of determining more text with the cancellation of the theory.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-1585-en.pdf
2017-09-03
97
120
Theory
text
pathological approach
the logic of conversation
authoritarian relation
issa
amankhani
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
از همانندسازی تا فردیت؛ چالشِ «خود» شدن در اشعار نسیمی
با تکیه بر نقد روانکاوانه کهنالگوی انسان کامل
برخی الگوهای رفتاریِ عاطفی و فکری که بهطور ارثی در همه انسانها به ودیعه گذاشته شده و یونگ با عنوان کهنالگو از آنها یاد کرده است، در روند رشد شخصیتی انسان تأثیر بسزایی میگذارند. این تصاویر ازلی از «ناخودآگاه جمعی» سرچشمه میگیرند و از آنجا که شعر عرفانی نیز دستاورد الهام شاعر از این لایه روان است، کهنالگوهای زیادی در آن تجلی مییابند. انگاره «انسان کامل» ازجمله این کهنالگوهاست که ظهور آن در شعر عرفانی بیانگر چالش شاعر برای خودشکوفایی و رسیدن به «خود» است.
این جستار با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مکتب روانشناسی تحلیلیِ یونگ، بر آن است تا شخصیت عمادالدین نسیمی را با توجه به انگاره انسان کامل در اشعار عرفانیاش، نقد روانشناختی کند. این کهنالگو در نتیجه «فرافکنی»، در قالب شخصیتهای مختلفی مثل پیامبر- صلّیاللهعلیهوآله-، فضلالله نعیمی و... در شعر این شاعر تجلی یافته است. ظهور این انگاره در شعر نسیمی کارکرد خاصی دارد و هدف آن رساندن شاعر به «خود»، پس از طی مراحل «همانندسازی»، «تورم روانی»، «فرافکنی» و «فردیت» است.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-4487-fa.pdf
2017-09-03
121
145
ناخودآگاه جمعی
شعر عرفانی
انسان کامل
خود
نسیمی
From " Identification " to " Individuation ": The challenge of "self" within Nasimi\'s poetry
Relying on psychiatric criticism of "perfect man" archetype
According to Jung's Archetype concept. some of the affective behavioral and though patterns are inherited by human beings and these patterns do significantly affect human being's personality development. These primordial perceptions are rooted in "collective unconscious" and since mystical poetry is this poet's achievement from this smooth layer. therefore. many archetypes will appear in that. The idea of "perfect man" is one of these archetypes. The appearance of this idea within mystical poetry is illustrative of the poet's challenge in achieving self-actualization and realizing self.
The present study applies a descriptive-analytical approach and it mainly relies upon Jung's psychology school. The objective of this study is to provide the reader with a psychological criticism of "Emadodin Nasimi"'s poetry. with regard to perfect man idea. This archetype has been projected within various characters such as Prophet Muhammad. Fazlollah Na'eemi. etc. The appearance of this idea in Nasimi's poetry follows a specific target and the main purpose in so doing is for the poet himself to achieve "self". This achievement is the result of passing several stages like " Identification ". "mental inflation". "projection" and " Individuation ".
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-4487-en.pdf
2017-09-03
121
145
Collective Unconscious
Perfect man
Self
Nasimi
khalil
parvini
1
profesor
AUTHOR
ali
ahmadzadeh
2
tarbiat modares
AUTHOR
kobra
roshanfekr
3
profesor
AUTHOR
hosein
mohamadzadeh
4
professor
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سبک شناسی عروضی رباعیات خیام
درباره تعداد رباعیات اصیل خیام همواره اختلاف نظر وجود داشته است. بررسیهای سبکشناسانه در کنار سایر روشها میتواند به شناخت رباعیات اصیل کمک کند. علم عروض نیز از دانشهای ادبی است که توانایی ارائهی ویژگیها و مشخصات سبکی را دارد و میتواند از ابزارهای شناخت سبک رباعیات خیام شمرده شود. در این مقاله اگرچه هدف اصلی، شناخت سبک عروضی رباعیات خیام از طریق تعیین بسامد متغیرهای مختلف عروضی است، به ناگزیر وزن رباعی در معنای عام نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این تحقیق نشان میدهد که برخی از ویژگیهای عروضی در رباعیات خیام چنان بسامد کم یا چنان بسامد زیادی دارند که میتوانند ما را به سمت وسوی شناخت سبک فردی- عروضی رهنمون شوند: در رباعیات خیام شاخه اخرم بسیار به ندرت به کار میرود. رکن دوم رباعیات خیام تسکین نمیگیرد. بیش از 95 درصد مصراعها تنها در چهار وزن سروده شدهاند و در کل 256 الگوی اصلی برای رباعیات خیام وجود دارد.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-737-fa.pdf
2017-09-03
147
170
عروض
وزن شعر
سبک شناسی
خیام
Prosodic stylistics in Khayyam’s Quatrains(rubaiyats)
There have been disagreements on the number of original Khayyam’s Quatrains (rubaiyat). Stylistics approaches can help to distinguish the original Quatrains. The prosody has the ability to show some stylistic characteristics. Although the main goal of this study is to find the prosodic style of Khayyam’s Quatrains by determining the Frequency of prosodic factors, there was no way to study prosody of Quatrains in general. The history of finding the main meter of Quatrain is studied in critical view. The results show that the frequencies of prosodic factors is effective and useful in realizing Khayyam’s personal style. Some prosodic factors have high frequencies and others have low frequencies: three long syllables is not used as the first foot generally; In the second foot, two short syllables are not substituted with one long syllable. %95 of Quatrains have composed in just 4 meters. 256 prosodic patterns could be distinguished on the whole.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-737-en.pdf
2017-09-03
147
170
Prosody
meter
Stylistics
Khayyam
Abbas
Jahedjah
1
Persian language and literature, Humanities, Payame e noor, Tehran, Iran
AUTHOR
Leila
Rezaei
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
از «اپوخه» تا نوآوریهای شاعرانه: آسیبشناسی کاربستِ روش پدیدارشناختی در پژوهشهای ادبی حوزه زبان فارسی
مقاله حاضر بر آن است تا با بررسی پژوهشهای مبتنی بر رویکردهای پدیدارشناختی در حوزه زبان فارسی، کاستیهای بنیادین این دسته از پژوهشها را روشن کند. برای این منظور، مقالات پژوهشیِ حدود یک دهه اخیر که در نشریات دانشگاهی کشور منتشر شده و مدعیِ کاربستِ روش پدیدارشناختی بودهاند، گردآوری شده و شیوه استفاده آنان از روش پدیدارشناسی با آنچه سردمداران این مکتب بهخصوص ادموند هوسرل (1859-1938م) درنظر داشتهاند، مقایسه شده است. مقالات مورد بررسی (هجده مقاله) بهلحاظ نحوه بهکارگیری روش پدیدارشناختی، به سه دسته تقسیم میشوند: 1. مقالاتی که با استفاده از یکی از رویکردهای پدیدارشناختی همچون رویکرد هوسرلی یا رویکرد نقد مضمونیِ ژرژ پوله، به تفسیر و خوانش یک اثر یا تعدادی از آثار ادبی پرداختهاند. 2. مقالاتی که رویکرد پدیدارشناختی را با مضامین شعری یا دیدگاههای نظریِ یک شاعر قابل مقایسه دانستهاند.
3. مقالاتی که کاربرد اصطلاح پدیدارشناسی در عنوان یا متن آنها کاملاً «تزیینی» است و دستاوردهای مقاله عمدتاً بر اساس بهکارگیری رویکردهای دیگری حاصل شده است. در پایان نشان داده شده است که بهدلایلی ازجمله بدفهمیِ مبانیِ نظری و روششناختیِ رویکرد پدیدارشناختی، بسنده کردن به شباهتهای ظاهری میان اصطلاحات خاص این رویکرد و مضامین موجود در اشعار شاعران و نیز آرای نظریِ آنها، کاربرد نادرست رویکرد پدیدارشناختی در خوانش و تفسیر آثار ادبی، کاربرد سهلانگارانه اصطلاح «پدیدارشناسی» در عنوان و متن مقاله، و مهمتر از همه نبودِ درک صحیح از مفهوم «چارچوب نظری پژوهش»، این دسته از پژوهشها کاستیها و بدفهمیهای بنیادینی را بهبار آوردهاند که دستکم با آنچه بنیانگذاران این رویکرد در پی دستیابی به آن بودند، همچنان فاصله بسیار زیادی دارد.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-3304-fa.pdf
2017-09-03
171
212
پدیدارشناسی
اپوخه
هوسرل
مکتب ژنو
نقد مضمونی
ژرژ پوله
From Epoche to Poetic Inventions: A critical Survey of Phenomenology-Based Studies in Persian Literary Researches.
This article attempts to show the fundamental shortcomings of phenomenology-based researches in persian literary articles. The phenomenology- based research articles in the last decade has been collected and their definition of phenomenology has been compared to that of the founders of phenomenology, specially Edmund Husserl. These articles are divided in to three groups: 1- Those which attempt to "interpret" a literary work according to phenomenological approach 2- Those which compared phenomenological concepts with some poetic themes and viewpoints of some poets (specially Sohrab Sepehri and Nima Yushij) 3- Those which used "Phenomenology" as a completely useless concept, which has no crucial role in the whole research. The article concludes that these kind of researches are full of misunderstanding, because of 1- mixing the true meaning of phenomenology with poetic inventions,2- the misuse of phenomenological approach in reading literary works, and 3- not having an appropriate recognition of what a "Theoretical Framework" should be.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-3304-en.pdf
2017-09-03
171
212
"phenomenology"
"Epoche"
"Geneva School"
"Thematic Criticism"
"George Poulet"
Davood
emarati moghaddam
1
AUTHOR
Davood
Emarati Moghaddam
2
Neyshabur university
AUTHOR