ORIGINAL_ARTICLE
جلوههای ترس و اضطراب در رمان «زمین سوخته»
ازآنجاکه جنگ سبب ایجاد شدیدترین نوع ترس، استرس، اضطراب و احساس ناکامی در افراد درگیر جنگ و غیر آن میشود؛ خواهناخواه این مؤلفهها در آثار جنگ و دفاع مقدس بروز مییابند. رمان «زمین سوخته» در بیان وقایع جنگ تحمیلی و فشارهای روحی ـ روانی ناشی از جنگ نگاشته شده است و میتوان آن را از جنبههای مختلف ازجمله روانکاوی فروید بررسی کرد. در این رمان تأثیرات و ویژگیهای جنگ و دفاع مانند: ترس، اضطراب، مکانیسمهای دفاعی و پایداری در مقابل دشمن بیانشده است. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل جلوههای ترس، اضطراب و مکانیسمهای دفاعی در رمان «زمین سوخته» است. روش پژوهش حاضر، توصیفی ـ تحلیلی است. برخی از اشخاص برای کاهش آسیبهای روحی ـ روانی ناشی از ترس و اضطراب جنگ، به راههای مقابله و مکانیسمهای دفاعی (البته بیشتر ناآگاهانه) مانند: استفاده از مواد مخدر، سرکوب خاطرات، فرار از موقعیت، فحاشی به دشمن، توسل به دعا، نیایش و گریه برای شهیدان متوسل میشوند.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-7753-fa.pdf
2017-05-22
7
28
احمد محمود
رمان «زمین سوخته»
روانکاوی فروید
ترس و اضطراب
fear and anxiety traces in The Scorched earth
War has caused the most terrible kind of fear, stress, anxiety and frustration for those people who have been or not involved in it, as a result above mentioned parameters emerged in war and holy defense’s related works. The Scorched earth was written to show imposed war and its tension. It can be analyzed from different perspective such as Froid’s psychoanalysis theory.in this novel the effect and features of war and defense against the enemy is stated. The aim of this study is to analyze fear, anxiety and defensive mechanism in The Scorched earth. The present study uses a descriptive and analytical method. some people use defensive mechanism in order to lesson the mental injuries that is caused by fear and anxiety of war, defensive actions such as taking drug, repressing the memories, escaping from situations, insulting the enemies, saying prays, and crying over martyrs .the memories, escaping from situations, insulting the enemies, saying prays, and crying over martyrs .
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-7753-en.pdf
2017-05-22
7
28
Ahmad Mahmoud
The Scorched earth novel
Froid’d psychoanalysis
FEAR
Anxiety
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کلانساختار مقاماتهای صوفیان و نقش ایدئولوژیک آن
در این مقاله ابتدا نشان دادهایم که در مقاماتهای صوفیان، کلانساختاری وجود دارد که در این ژانر همواره تکرار میشود. آنگاه نقش ایدئولوژیک هر یک از عناصر این کلانساختار را تشریح نموده و به نقش آن در روابط قدرت نیز پرداختهایم. کلانساختاری که شاکله مقاماتهای صوفیان است از ذکر اصلونَسَب مشایخ آغاز میشود و با بیان پیشگوییهای دیگران درباره درخشش معنوی آنها، ریاضتهای طاقتفرسا و کرامتها ادامه مییابد و با مرگ شگفتانگیز آنها به پایان میرسد. در این ساختار، کرامت نقشی برجسته دارد و کل ساختار را تحت تأثیر قرار میدهد. اصلونسبسازیها و پیشگوییها و ریاضتها همگی در حکم «تمهیداتی» برای ظهور کرامت عمل میکنند و مرگ-های شگفت و تنازعهای گفتمانی در حکم «امتداد» نیروی کرامتاند. نقش عمدۀ این کلانساختار در مقاماتهای صوفیان این است که ضمن اثبات کرامت و امور خارق عادت برای مشایخ تصوف، دسترسی دیگران را به منبع قدرت گفتمان تصوف؛ یعنی کرامت، محدود یا غیرممکن سازد. این کارکرد ویژه موجب میشود تا در مفصلبندی گفتمان تصوف تغییراتی پدید آید و خُردهگفتمانی جدید به نام «گفتمان اهل کرامت» شکل بگیرد. همین گفتمان راه را برای ورود گفتمان تصوف در مناسبات سیاسی و اجتماعی هموار میسازد.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-11739-fa.pdf
2017-05-22
29
58
تصوف
مقامات
زندگینامههای صوفیان
کرامت
A macro-structure in mystical Maqâmâts and its ideological functions
This essay tries to show a frequent macrostructure in mystical Maqâmâts that makes people`s religious beliefs. Not only does it gives enough evidences for the structure but also interprets its ideological functions. The macrostructure consists of some chronological events. It starts with a holy parentage for great Sufis and it is continued by prophecies predict a child will be a great Sufi in the future. It carries on with unbearable asceticisms. All of the events prepare the ground for small miracles. The chain ends with a fantastic death and a contrast to other discourses. The last events, in reality, work as a result of small miracles power. The main function of the structure appears to make a limitation to access to small miracles. It leds to articulations that generate a new discourse: discourse of Sufis who have small miracles. The new discourse encounters mystical discourse to social and political discourses.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-11739-en.pdf
2017-05-22
29
58
mysticism
Maqâmâts
Sufis biographies
small miracle
Davood
Poormozaffari
1
Assistant Professor of Presian language & Literature, Shahid Chamran University of Ahvaz
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی انتقادی مقالات ادبی دانشگاهی از منظر هژمونی ایدئولوژیک و روش شناسی
با رشد مجلات و پژوهشهای ادبی دانشگاهی در سالهای اخیر، رویکردهای آسیبشناختی در جهت تبیین ضعفها و کاستیهای این پژوهشها شکل گرفتهاست. اما به نظر میرسد اغلب این پژوهشها به توصیف معلول پرداخته-اند و کمتر رویکردی علّی به تحلیل این مسأله دارند.
در این مقاله پژوهشهای ادبی دانشگاهی در سه سطح مورد بررسی قرار گرفتهاند: سطح اول به بررسی هژمونیهای ایدئولوژیک حاکم بر تلقی از ماهیت ادبیات و پژوهشادبی در ایران و تأثیرات آنها در پژوهشهای ادبی دانشگاهی اختصاص یافتهاست. بر این اساس الگوهای فکری حاکم بر پژوهشهای ادبی، نوعی ماهیت تعلیمی، تفسیری، توصیفی و ذوقی را برای آن متصور میداند. سطح دوم به «روش پژوهش» در پژوهشهای ادبی دانشگاهی میپردازد و به کاربردن نظریههای ادبی را به عنوان «روش علمی» برای پژوهش ادبی با توجه به رویکردهای فرارشتهای، کثرتگرایی نظری، نگاه پساپارادایمی و مرکزگریز به این نظریهها با پرسش مواجهه میکند و در سطح سوم نیز اجزای یک مقالهی علمی پژوهشی با طرح مفاهیم روششناسی هرمنوتیک و مسألهمندسازی مورد توجه قرارگرفتهاست؛ اجزایی که نتایج این پژوهش نشانمیدهد اغلب کلیشهای و غیرضروری پنداشته میشوند.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-3884-fa.pdf
2017-05-22
59
88
"پژوهشهای ادبی دانشگاهی"
"هژمونی ایدئولوژیک"
"روششناسی هرمنوتیک"
"فلسفهی علم"
"موقعیت پساپارادایمی"
critical evaluation of academic literary articles from ideological hegemonies and methodology view
With the growth of academic journals and literary studies in recent years, pathological approaches in explaining the shortcomings of this research has taken place. But it seems that most of these studies have focused on the description of the effect and not cause and effect approach
This paper studies the academic literature are studied at three levels: the first level is understanding the nature of the ideological hegemonies in persian literary studies and their impact on literary research in academic Journald. the thought patterns of the literary studies consider an educational, descriptive and tast postition to it. . The second level to the "Methods" in the university's research and apply literary theories as the "scientific method" to literature study according to transdisciplinary approaches, theoretical pluralism, look postparadigmatic state and centrifugal exposure to this theory questions, and in the third level components of a research article with the concepts of hermeneutic methodology and is considered problematization. The components that It seems are considered most stereotypical and unnecessary .
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-3884-en.pdf
2017-05-22
59
88
"academic literary research"
"ideological hegemony"
" hermeneutic approches"
"philosophy of science"
"postparadigmatic state"
1
AUTHOR
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرانظریۀ توصیفی ادبیات کودک: طبقهبندی و توصیف زمینههای پژوهشی در نظریۀ ادبیات کودک
در این مقاله، ابتدا کوشیدهایم زمینههای موجود در نظریه پردازی ادبیات کودک را بر مبنایی عینی و منطقی در سه حوزه طبقهبندی کنیم. این حوزهها عبارتند از: نظریات مربوط به وجود ادبیات کودک، نظریات مربوط به ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و بازنگری در مفاهیم و مقولات نظریههای ادبی و روابط آنها بر مبنای ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و از هر مورد، نمونههایی ارائه کردهایم. سپس بر مبنای نمودار نقاط کانونی نظریات ادبی واندرگریفت، وضعیت نظریات ادبیات کودک را در این نمودار معین کردهایم. با مشخص کردن رابطۀ دیالکتیکی نظریه و نقد ادبی نشان دادهایم که تولید نظریۀ ادبی متکی بر نقد ادبی نیز هست و در انتها با طرح ضرورت اندیشۀ پیچیده، به امکانهای پیش روی نظریهپردازان آینده نیز اشاره کردهایم. به این ترتیب، فرانظریۀ توصیفی نظریات ادبیات کودک را ترسیم کردهایم که نمایی کلی از مسیرها و زمینههای پژوهشی حوزه ادبیات کودک را نشان میدهد.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-833-fa.pdf
2017-05-27
89
106
"فرانظریۀ توصیفی"
"نظریۀ ادبیات کودک"
"طبقهبندی منطقی"
"نقاط کانونی"
"اندیشۀ پیچیده"
A Descriptive Metatheory of Children\'s literature: Classification and Description of the Research Fields in the Theory of Children\'s Literature
In this paper, at first the existing grounds of theorizing in children's literature are classified on an objective and logic basis. These grounds are: theories relating to the existence of children's literature, theories relating to the nature and the specific issues of children's literature, and revisions of the concepts and the categories of literary theories and their relations according to the nature and the specific issues of children's literature. The present article offers examples for each case. Then with regard to Vandergrift's figure of the focal points of the literary theories, the positions of children's literature theories on this graph are determined. By determining the dialectical relationship between literary theory and literary criticism, it is shown that the production of literary theory itself relies on literary criticism. At the end, by posing the need for complex thinking, the possibilities ahead the theorists are pointed out. Thus, the descriptive metatheory of children's literature is portrayed. This metatheory shows the routes and the areas of research in the field of children's literature.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-833-en.pdf
2017-05-27
89
106
"descriptive metatheory"
"theory of children's literature"
"logical classification"
"focal points"
"complex thinking"
1
Ferdowsi University of Mashhad (FUM)
AUTHOR
Mohammad
Mahdavi
2
Ferdowsi univ., Department of Persian Language & Literature
AUTHOR
Maryam
Salhinia
3
Ferdowsi University of Mashhad (FUM)
AUTHOR
Amir
Amin Yazdi
4
Ferdowsi University of Mashhad (FUM)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفان روایی؛ در گفت وگوی انتقادی با گفتمان ایدئولوژیک دهه شصت
چکیده
این مقاله با تبیین صورتبندی فرهنگی و تحلیل گفتمان روایی دهه شصت، زمینه مشاهده رفتار فرهنگی مؤلفان روایی این دهه را فراهم میکند، گروههای مقارن با یک دوره تاریخی که از یک رویداد اجتماعی خاص، یعنی جنگ و دفاع مقدس، تجربه مشترکی دارند. در این تحلیل نسلی، تعلقات، نگرشها، داوریها و ارزشهای مشترک پیرامون پدیدهای ثابت مطالعه میشود، معانی مشترکی که در ساحت تجربه نسلی مضمر است و در روایتهای داستانی این دهه منتقل میشود. در مقاله حاضر، به منظور درک مناسبات میاننسلی مؤلفان روایی، به دو دسته از شرایط توجه میشود: 1- شرایطی که منابع و فضای اجتماعی لازم برای این تغییرات را فراهم میآورند 2- شرایطی که به شکلگیری محتوا و جهتگیری ایدئولوژیک منجر میشوند و نشان میدهد که گفتمان ایدئولوژیک سنتیـ انقلابی، از طریق فرآیندهای تولید، انتخاب و نهادینهشدن، به آفرینش و خلق مجموعه وسیعی از اندیشههای جدید پرداخت که به شیوۀ معناداری ایدئولوژی نهادهای فرهنگی رسمی و مستقر را به مبارزه طلبید. این گفتمان، تابعی از صورتبندیهای فرهنگی دهه شصت بود که بهواسطه بحران در نظم اخلاقی، بسیج منابع و شکلگیری زنجیرههای تعامل میان نخبگان فرهنگی ایجاد شد. در این زمینه فرهنگی مؤلفان روایی حامیِ گفتمان مسلط، با طرح اندیشههای جدید خود، کنشگران موجود در محیط اجتماعی را برانگیختند. چرخه «ایدهـ پاسخـ ایده» یکی از روشها و ساز وکارهایی بود که از طریق زنجیرههای کنش به صورتبندی مجدد گفتمان غالب دامن زد. به همین دلیل، تجربههای اجتماعی نویسندگان این دوره، به مثابه عناصر ایدئولوژی با دو انگاره مثبت و منفی، ثبت و متنمند شد.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-7328-fa.pdf
2017-05-27
107
134
فرهنگ
گفتمان
رمان جنگ
ایدئولوژی
نویسنده ضمنی
Narrative Author;
In critical dialogue with ideological discourse of the sixth decade
This essay denotes the context for observation of cultural behavior of the sixth decade according to cultural formation and discourse analysis of this decade, those groups into the same historical era who have the same experience from the particular social occurrence - the WAR and holy defense. In this analysis of generation dependencies, theories, judgments and common values are studied about stable phenomenon, common meanings which is in the field of experience from the hidden generation, and transfer in this decade narrative stories. In this present essay to understand the interrelation of generations for narrative authors, we assist two terms: 1. the qualification that bring social sources and areas for this changes, and 2- the qualifications that come to form the content and ideological setting, and shows that traditional revolutionary ideological discourse creates a vast array of new ideas through the production processes, selection, and institutionalization which in significant way deployed the ideology of official and cultural deep-seated institutions. This discourse is a function of cultural formulations of sixth decade that is created in order to the crisis in moral system, resources mobilization, and the formation of chains of interaction among the cultural elites. In this cultural context, narrative authors advocated dominant discourse with their new ideas and provoked the answers of the other actors in the present social environment. The Cycle of “idea- answer- idea” is one of the methods and mechanisms of action that acts through the chains of action with formation of repeated dominant discourse. In this way, social experiences of the authors in this period, are as same as the ideological elements with positive and negative elements were recorded and written.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-7328-en.pdf
2017-05-27
107
134
Culture
Discourse
war novel
Ideology
the implied author
leila sadat
peyghambarzadeh
1
مدرس دانشگاه
AUTHOR
gholamali
fallah
2
kharazmi
AUTHOR
amirali
nojomian
3
beheshti
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل شعرِ «آی آدمها» و تفسیرهای آن براساس نظریه زیباییشناسی دریافت
آیزر و یائوس تحت تأثیر مکتب پدیدارشناسی، نظریه دریافت و زیباییشناسی دریافت را ارائه کردند. آنها معتقدند متنهای ادبی معنای ذاتی یا ثابتی ندارند و این خواننده است که با خوانش خود، معنا را کشف میکند. آیزر کوشید تا فرایند کشفِ معنا توسط خواننده را قاعدهمند کند. او در ابتدا با مطرح کردن بحث شکافها و خلأهای موجود در متنهای ادبی، خوانندگان را به مشارکت در تولید معنا سوق داد. از نظر آیزر، خوانندگان با پُر کردن شکافها و نانوشتههای متنها، به آنها حیاتی دوباره میبخشند. حذف و برجستهسازی، فرضیهسازی، استراتژی خواندن/ خواننده و افق انتظارات دیگر فرایندهایی است که آیزر و یائوس با طرح و بسط آنها، راه را برای تشریح فرایند کشف معنا هموار کردند. در این جستار، شعرِ «آی آدمها» و تفسیرهای متعدد آن از منظر فرایندهای زیباییشناسی دریافت بررسی و تحلیل شده است. به همین منظور، ضمن معرفی و طبقهبندی تفسیرهای متعدد این شعر، فرایند درک خوانندگان تحلیل و فضاهای خالی متن تشریح شده است.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-7546-fa.pdf
2017-05-27
135
162
«آی آدمها»
زیباییشناسی دریافت
نظریه دریافت
نیما یوشیج
ولفگانگ آیزر.
Nima\'s poetry in the trend of history and interpretation:
Analyzing the interpretations of "AY ADAMHA" poem in the perspective of Aesthetic Reception Theory
Influenced by Phenomenology, Iser and Jaus propounded Aesthetic Reception Theory. They believe that literary texts have no potential or fixed meanings, and it is the reader who discovery the meaning by his reading. Iser attempts to formulize the meaning discovery process primarily, by presenting the Gaps and Blanks in literary texts, he makes the readers participate in interpretation the texts as much as the producer of the same texts. In Iser viewpoint, by filling the blanks in literary texts, readers revive those texts. Then by presenting and expanding Omission and Highlighting, Hypothesizing, reading/reader strategy, and expectation horizons, Iser and Jaus pave the way for explaining the meaning discovering process. This paper attempts at analyzing the poem, AY ADAMHA, and its various interpretations in the light of Aesthetic Reception processes. Therefore, considering the introducing and classifying the various interpretations of this poem, readers Reception is analyzed, and the blanks of the texts is scrutinized
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-7546-en.pdf
2017-05-27
135
162
AY ADAMHA
Aesthetic Reception Theory
Nima yoshij
Wolfgang Iser
1
AUTHOR
ali
azarpira
2
PhD student of Persian language and literature
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازیابی عنصر مکان در «بوف کور» صادق هدایت بر پایهی جغرافیای تاریخی ری و تهران
در بخشهایی از رمان بوف کورِ صادق هدایت، آشکارا به برخی مکانها اشاره شده؛ اما واقعیتهای مکانی آنگونه با تمهیدات داستانی درآمیخته و نگارش تأویلپذیرانهای پدید آورده که ماهیت مکان واقعی رویدادها را در هالهای از ابهام پیچیده است و بسیاری را برآن داشته تا گمان کنند «رمان بوف کور فاقد زمان و مکان است»؛ درحالی که بخش گستردهای از فضاهای شبهخیالی بوف کور را میتوان با تکیه بر جغرافیای تاریخی «ری و تهران» بازیافت که گستره تاریخی عهود باستان، سدههای میانه و دوره صفوی تا قاجار را دربرمیگیرد. در این مقاله، با تکیه بر نشانههای درونمتنی اثر و انطباق آنها با جزئیات جغرافیای تاریخی «ری و تهران» نقشه مسیر راوی در مکانی واقعی و عینی بازشناسی شده است. براساس یافتههای این پژوهش، اجزای مکان در بوف کور را میتوان در سه مؤلفه مبدأ، مقصد و مسیر حرکت قهرمان بهسوی گورستان و قلعه بیرون شهر بازیابی کرد که با بازنمایی عناصری تازه درپی ابهامزدایی از عنصر مکان در بوف کور صادق هدایت است.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-7559-fa.pdf
2017-05-27
163
185
بوف کور
ری
صادق هدایت
مکان داستانی
To recover element of locality in Hedayats Boof-e- Koor on basis of Ray and Tehran’s historical geography
The place is one of the story’s important elements. Point to some times of places in the parts of Hedayats “Boof-e- Koor”, but it appears that be able to paraphrase this effect, act secret that’s locality. And to cause some times to imagine mistaking that without time and place, whereas you may to see in this effect Ray and Tehran’s historical geography. This is including ancient period, Middle Ages and safavi as qagar. In this article to recover this places with help primitive map so we can to show the places in three details: origin, destination and cemetery route and out of city castle. This article is continuation to article: “Rereading Hedayats Boof – e Koor based on the socio – cultural and historical geography of Ray” for to open this cryptic effect. Rereading Hedayats Boof – e Koor based on the socio – cultural and historical geography of Ray” for to open this cryptic effect.
http://lcq.modares.ac.ir/article-1-7559-en.pdf
2017-05-27
163
185
Boof-e- Koor
Ray
Sadeq Hedayat
Story place
kavoos
hassanli
1
AUTHOR
siamak
naderi
2
young researchers and elite club,fasa branch, islamic azad
AUTHOR