fa
jalali
1389
2
1
gregorian
2010
5
1
3
9
online
1
fulltext
fa
"گفتمان فلسفی" مدرن و نگارش مسئولانه
The Modern “Philosophical Discourse” and Responsible Writing
راندن شاعران از جمهوریت افلاطون برای ایجاد جامعه ای عاری از مسئولیت گریزی نخستین گام در نوشته های فلسفی نظرورزانه ی غربی در انتقاد از هنر و ادبیات است. از دیدگاه افلاطونی، نگارش «غیرمسئولانه»ی غیرعقلایی، که شعر به دلیل ماهیت الهامی، تبلور جدی آن است، نظام اجتماع ایدآل یونانیان را می آشوبد و باید از آن به نفع نوشتار فلسفی نظرورزانه، که عقلایی و حقیقت جو است، احتراز کرد. با وجود عدم امکان تعیین دقیق صحت و سقم این نظرات، آن ها در طول تاریخ در اشکال مختلف بیان شده و بحران های جوامع بشری به آن نظرات نسبت داده شده اند. در این مقاله، با توجه ویژه به دوره ی مدرن، بحث می شود که به دلیل نقصان در «گفتمان فلسفی» مدرن، نوشته های فلسفی به ظاهر «مسئولانه» خود خطرناک و عامل بحران های سیاسی و اجتماعی بوده اند. شاید نگارش برآمده از «گفتمان ادبی» بتواند نقش «مسئولانه تری» داشته باشد.
The banishment of poets from Plato’s Republic in order to reach at a society free from irresponsibility is the first step in the Western speculative philosophy to criticize poetry. From a Platonic point of view, irresponsible, irrational writing, of which poetry, due to its inspirational nature, is an outstanding realization, puts the ideal Greek society in disorder and thus should be avoided; philosophically speculative writing, which arises from rationality and truth-orientated thinking, should replace it. Although it is almost impossible to examine the credibility of such judgments, they have been raised in different guises throughout history to explain crises in human societies. With a special attention to the modern era, this paper argues that due to the shortcomings in the Western “philosophical discourse,” Western philosophical writings seem to be really dangerous and the cause of political and social crises. Conversely, writings arising from a “literary discourse” might turn out to be more responsible.
Modernism,text,philosophical discourse,Literary Discourse,writer’s responsibility,reader
مدرنیسم,متن,نگارش,گفتمان فلسفی,گفتمان ادبی,مسئولیت پذیری نویسنده,خواننده
8
28
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-1000-8515&slc_lang=fa&sid=29
2010/10/6
1389/7/14
2010/11/20
1389/8/29
Bahram
Behin
بهرام
بهین
00319475328460047469
00319475328460047469
Yes
تبریز-خ شریعتی جنوبی-کوچه ارک-کوچه خلیفه گری-شماره 6-واحد 7
fa
شعر حجم و کوبیسم: بازخوانی مبانی نظری شعر حجم براساس زیبایی شناسی کوبیسم
Hajm Poetry and Cubism: a Reconsideration of the Theoretical Principles of Hajm Poetry according to the Cubist Aesthetics
نهضت کوبیسم که در دهه¬های نخست سده¬ی بیستم انقلابی در هنرهای تجسمی به وجود آورد، بر ادبیات نیز تاثیرات تعیین کننده¬ای داشته است، تا آن¬جا که بسیاری کوبیسم را «شیوه¬ی بیان قرن بیستم» می¬دانند. این مقاله می¬کوشد تاثیر این جریان هنری را بر شعر حجم به مثابه¬ی آوانگاردترین جریان شعر معاصر ایران بررسی کند. با توجه به این که جهان¬بینی واحدی بر هر دو جریان حاکم است، پرسش اصلی مقاله این است که به-کارگیری اصول زیبایی¬شناختی یک مکتب تجسمی در یک هنر اساساً زبانی یعنی شعر چگونه ممکن است و استفاده از چه تمهیداتی را درپی خواهد داشت. مقاله به سه بخش تقسیم شده و در هر بخش یکی از مفاهیم بنیادین مشترک میان کوبیسم و حجم¬گرایی معرفی شده است. این مفاهیم عبارتند از ذات شیء و بازنمایی واقعیت، تصویر سه بعدی و خلق حرکت تصویری، مادیت زبان. هر یک از این مفاهیم به¬کارگیری تمهیداتی را در شعر موجب می¬شود که با تکنیک¬های تصویری نقاشان کوبیست متناظر است. این تمهیدات عبارتند از تعریف فرم براساس شرایط ادراک واقعیت، تعویض جایگاه زمینه و موضوع، حذف زاویه¬دید و روایت از شعر، بسامد پایین واژگان حسی همچون اسم¬ خاص و صفت، حذف کارکرد رسانه¬ای زبان از طریق توجه به ویژگی¬های مادی آن. به¬کارگیری این تمهیدات در هنرهای زبانی همان تاثیر تابلوهای کوبیستی را به وجود می¬آورد، تاثیری که مهمترین پیامد آن، به چالش کشیده شدن اصل «بازنمایی» در هنر است.
Cubism, which revolutionized the visual arts during the first decades of the twentieth century, had a significant impact on literature. It is often considered to be the twentieth century’s mode of expression. This article examines the influences of the cubist style on Hajm poetry – an avant-garde movement in contemporary Persian poetry which is mainly associated with Yadollah Royaei’s works. The main question of the article is how it is possible to apply the visual aesthetic principles and techniques to literature. The article is divided into three main sections. In each section, one of the common fundamental concepts between these two movements is introduced. These concepts are as follows: (1) the essence of the thing and the representation of reality; (2) three-dimensional image and the movement of the image; (3) and the concentration on the process of the creation of literary work through focusing on the materiality of artistic medium. These concepts are concretized by using some devices which create an effect similar to the cubist visual techniques, the consequence of which is to challenge the concept of representation in art and literature.
contemporary Persian poetry,Hajm poetry,Cubism,three-dimensional image
شعر حجم,کوبیسم,بازنمایی,شعر معاصر فارسی,تصویر سه بعدی
29
48
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10259-1&slc_lang=fa&sid=29
2010/10/62010/11/20
1389/8/29
2010/11/202010/11/20
1389/8/29
Dawood
Emarati Moghadam
-
داوود
عمارتی مقدم
00319475328460047470
00319475328460047470
No
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه فردوسی
Hosain
Fatemi
Mashhad univ
حسین
فاطمی
00319475328460047480
00319475328460047480
No
دانشیار دانشگاه فردوسی
fa
تمثیل از دیدگاه منتقدان رمانتیسم
Study of function of “Allegory” from the perspective
Of some romantic critics
تمثیل از جمله اصطلاحاتی است که علیرغم کاربرد گسترده و قدمتش در بلاغت غرب بخاطر برخی اشتراکات و اختلاطهایی که با دیگر آرایههای بلاغی مانند استعاره، نماد، رمز، کنایه و... داشته منتقدان ادبی و بلاغیون را در ارائه تعریف دقیق و تعیین حدود و کارکردهایش با سردرگمی مواجه کرده، و از این رو اهمیت و اعتبارش در ادوار مختلف براساس جریانهای فکری موجود دچار افت و خیزهای فراوان شده است. مکتب رمانتیسم از جریانهایی بود که نظریهپردازانش برای اولین بار ویژگیها و کارکرد تمثیل در قیاس با نمادرا بررسی کرده و سعی کردند تا مرزهای این دو اصطلاح را با ارائه تعریف دقیق و مشخص ساختن ویژگیهای هر یک، روشن سازند. در واقع ما معنای مدرن تمثیل را مدیون نظرات کسانی چون، گوته، شلینگ، اگوست ویلهلم شلگل و کالریج هستیم. این نظریه پردازان، اولین تلاشهای نظاممند در تبیین و تعریف اصطلاح تمثیل را به معنای امروزی انجام دادند. براین اساس هدف نگارنده در این جستار، ارائه گزارشی از کارکردها و ویژگیهای تمثیل در مکتب رمانتیسم از رهگذر مرور نظریات منتقدان صاحب نظر در این باب، مانند؛ گوته، شلینگ، ا.و. شلگل و کالریج بوده است.
Allegory, is one of terms that despite extensive use and antiquity in the west rhetoric because of had some commonalities and differences whit other rhetorical ornaments, such as metaphor, symbol, emblem, irony and etc. literary critics and rhetorician in providing precise definition and determination of functions of allegory encountered to confusion hence credibility and significance of it in the difference periods according to the intellectual currents to become whit many ups and downs. The Romantic school was one of the processes that first time rhetoricians have tried to study features and functions of allegory compared whit symbol for distinct of borders these two terms and provide precise definitions and specific characteristics of each terms. In fact we owe modern mean of allegory those comments of some ones such as, Goethe, Schelling, August Wilhelm Schlegel and Coleridge. These rhetoricians did the first systematic efforts in clarifying and defining the meaning of the term allegory. On this basis, the essays aim of the writer has been presented a report of functions and features of allegory in the Romanticism school passer authority over critical comments in this regard, such as ; Goethe, Schelling, A. W. Schlegel and Coleridge.
Symbol,west rhetoric,Romanticism,Allegory,Romantic Critics
بلاغت غرب,رمانتیسم,تمثیل,نماد,نظریهپردازان رمانتیک
49
72
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-15470-2&slc_lang=fa&sid=29
2010/10/62010/11/202010/10/5
1389/7/13
2010/11/202010/11/202010/11/20
1389/8/29
Zohreh
Hashemi
Azadi Sq.Ferdowsi Univ. Faculty of Letters , Department of Persian literature
زهره
هاشمی
00319475328460047468
00319475328460047468
Yes
میدان آزادی- دانشگاه فردوسی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی- گروه زبان و ادبیات فارسی
fa
پسامُدرنِ تصنعی:
نقد و بررسی شگردهای فراداستان در رمان بیوتن
Pseudo-Postmodernism: A Critique of Metafictional Techniques in Bivatan
شگردهای چاپی و نوآوری در شیوه روایت، رمان بیوتن را به یک فراداستان شبیه کرده است: فراداستان، یکی از شایع ترین انواع داستانهای پسامدرن، داستانی است خود-ارجاع که با فنون گوناگون، نظیر اتصال کوتاه، بینامتنیت، فرجام های چندگانه، افشای صنعت، و غرابت در حروف چینی نحوه برساخته شدن خود را افشا می کند. در نگاه اول چنین به نظر می رسد که بیوتن نیز یک فراداستان است؛ بدین معنا که نویسنده سعی کرده با بازیگوشی های چاپی ورود به داستان ارائه ی چند فرجام برای داستان چاپ علامت های مختلف در حاشیه ی متن داستان را به تقلید از رمان های پسامدرن غرب وارد حیطه ی پسامدرنیسم کند ولی با تحلیل متنی شگردهای به کاررفته در این داستان و با استفاده از آرای برایان مک هیل و پتریشیا وُ، دو نظریه پرداز مطرح پسامدرنیسم، معلوم می شود که این رمان نتوانسته وارد حیطه پسامدرنیسم شود.زیرا شرط اول و اساسی ورود به پسامدرنیسم فقدان یک نظریه یا ایدئولوژی آوانگارد است اصلی که به تمامی در بیوتن نقض شده.
The novelty in typography coupled with narrative techniques has turned Bivatan (Tehran, 2008) into a quasi-metafiction, i.e. a story which explores the process of its own construction. While in Bivatan the author is supposedly trying to produce a metafictional effect, a closer investigation into the novel will prove this claim void. In fact, Amirkhani’s novel fails to step into the realm of postmodernism.
postmodernism,Bivatan,metafiction,Amirkhani
پسامدرنیسم,بیوتن,امیرخانی,فراداستان
73
89
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-1000-8952&slc_lang=fa&sid=29
2010/10/62010/11/202010/10/52010/11/15
1389/8/24
2010/11/202010/11/202010/11/202010/11/16
1389/8/25
sahar
ghaffari
tehran kuy daneshgahe tehran
سحر
غفاری
00319475328460047466
00319475328460047466
Yes
تهران کوی دانشگاه تهران
fa
نقشهای روایتشنو در مثنوی
The Functions of Narratee in Masnavi
چکیده روایت شنو یکی از چهار نقش اصلی در روایت (نویسنده واقعی، خواننده واقعی، راوی و روایت شنو) است؛ از این رو آگاهی از آن به شناخت ویژگی های متن روایی منجر می شود. پرسش مقاله حاضر این است که تأثیر علایق و واکنش های مخاطب در بسط داستان و نحوه گسترش پیرنگ چگونه است؟ و روایت شنو چه نقش های دیگری در روایت دارد؟ روایت شنو در مثنوی بسیار آشکار است؛ راوی مستقیم او را مورد خطاب قرار می دهد و مخاطبی است که اقتدار دارد و از راه نظرها و پاسخ های واقعی ادراک می شود. بنابراین، نقشی تعیین کننده در روایت دارد تا جایی که سؤال ها، پاسخ ها و کنش هایش حتی می تواند مسیر پیرنگ را تغییر دهد. به طور کلی، چهار نقش منحصربه فرد و مهم را می توان برای روایت شنوی مثنوی برشمرد که در این مقاله به بررسی این نقش ها می پردازیم.
Narratee is one of the major roles in each narration and its analysis can reveal the features of the narrative text. This study is an analysis of the influence of the narratee’s predilections and responses on Masnavi’s plot. Moreover, we tend to examine the other functions of narratees in Masnavi. Being addressed directly, the narratee is highly overt in Masnavi and plays a significant role in the course of the narration. The narratee’s questions and acts can determine or even shift the course of the plot. This paper examines four major functions of Masnavi’s narratee.
Narratology,Masnavi,narratee,Molavi.
روایتشناسی,مثنوی,روایتشنو,مولوی.
91
113
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6613&slc_lang=fa&sid=29
2010/10/62010/11/202010/10/52010/11/152010/12/31
1389/10/10
2010/11/202010/11/202010/11/202010/11/162010/12/31
1389/10/10
Abolghasem
Ghavām
Assistant Professor of Persian Literature, Ferdowsi University Ferdowsi University of Mashhad
ابوالقاسم
قوام
00319475328460047476
00319475328460047476
No
دانشگاه فردوسی
Samirā
Bāmeshki
Ph.D. Student of Persian Language and Literature,
سمیرا
بامشکی
00319475328460047477
00319475328460047477
Yes
دانشجوی دکتری
fa
استعارههای جهتی قرآن با رویکرد شناختی
A Survey of the Orientational Metaphors in Qur’an: a Cognitive Approach
هدف از نگارش این مقاله، بررسی زبان شناختی استعاره جهتی در قرآن با توجه به رویکرد نظریه معاصر استعاره است. اهمیت این تحقیق در اینجاست که استعاره بخش مهمی از ارتباط های گفتاری و کلامی را تشکیل می¬دهد و آن قدر طبیعی وارد زندگی ما می شود که ممکن است در عمل جلب توجه نکند. استعاره در زبان دین نیز کمتر از سایر صورتهای زبانی نیست. در استعاره¬های جهتی، نظامی کلی از مفاهیم با توجه به مفاهیمی از نظامی دیگر سازمان¬بندی می¬شود. استعاره¬های جهتی، مفاهیم را با اعطای صورت مکانی در جهات متقابل به یکدیگر مرتبط می¬کنند. این جهت¬های مکانی، قراردادی یا دلبخواهی نیستند؛ بلکه بر مبنای تجربه های فیزیکی و فرهنگی انسانها شکل می¬گیرند. وظیفۀ این نوع استعاره ها بیش از هر چیز، برقراریِ انسجام در نظام مفهومیِ ماست. تقابل های «بالا یا پایین، جلو یا پشت، راست یا چپ، مرکزی یا حاشیه¬ای، درون یا بیرون» همه از این دست است. این جهت¬های فضایی یا مکانی با تصویر فضایِ هندسی¬ای که در ذهن به وجود می آورند، مفهومی جدید و در نتیجه درکی جدید می آفرینند.
An orientational metaphor is a metaphor in which concepts are spatially related to each other, as in the following ways: up or down, in or out, front or back, on or off, deep or shallow, central or peripheral. Such metaphorical orientations are not arbitrary. They originate from our physical and cultural experience. An orientational metaphor organizes a group or system of metaphorical concepts in terms associated with spatial orientation, for instance “up-down” and “front-back”. An example would be the fact that many metaphorical concepts concerning happiness (e.g. “feeling up”, “spirits were boosted”, “in high spirits”) have to do with the spatial orientation of “up”, whereas many metaphorical concepts of unhappiness (e.g. “feeling low”, “feeling down”, “sinking spirits”, “falling into depression”) have to do with “down”. These spatial orientational metaphors are so common that we often use them unconsciously. Those metaphors using the spatial orientation of “up”, “forward” and “on” seem to be associated with positive feelings and events, while terms such as “down” and “back” are associated with the negative. The majority of spatial orientational metaphors employed in the Qur’an can be divided into those that convey a positive experience or feeling and those that express a negative or less satisfactory event or emotion.
Qur’an,orientational metaphor,cognitive metaphor,mapping,cognition,schema.
واژههای کلیدی: قرآن,استعاره جهتی,استعاره شناختی,انطباق,طرحواره.
116
139
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8025&slc_lang=fa&sid=29
2010/10/62010/11/202010/10/52010/11/152010/12/312010/12/27
1389/10/6
2010/11/202010/11/202010/11/202010/11/162010/12/312010/12/31
1389/10/10
khadije
Hajian
TMU
خدیجه
حاجیان
00319475328460047011
00319475328460047011
No
داگاه تربیت مدرس
A. K .Z .
Kambuziyā
Assistant Professor of Linguistics, Tarbiyat Modares University
عالیه
کرد زعفرانلو
00319475328460047474
00319475328460047474
No
استادیار
fa
«درد و رنج» در نگاه شاعران زن معاصر
(با تاکید بر اشعار فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی)
An Analysis of “Pain and Suffering” in the Contemporary Women’s Poetry:
a Case Study of Forough Farrokhzad and Simin Behbahani
چکیده: «درد و رنج» به عنوان یکی از وجوه برجسته تراژیک زندگی، از جمله مسائلی است که هر انسانی در طول حیات خود با آن مواجه بوده و یا خواهد شد. این مسئله در هنر و ادبیات به طور عام و ادبیات معاصر و به ویژه شعر زنان به گونه ای منعکس شده است که بررسی و تحلیل آن؛ نیازمند تحقیقی وسیع و جامع است. آنچه در این مقاله آمده، بررسی شعر دو شاعر برجسته زن معاصر یعنی فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی با توجه به مسئله درد و رنج و در چهار محور ماهیت شناسی، وجود شناسی، غایت شناسی و وظیفه شناسی درد و رنج است. روش پژوهش؛ با توجه به این چهار اصل، بدین گونه است که ابتدا با توجه به مجموعه جامع آماری، میزان معرفت و تحدید درد و رنج در بحث ماهیت شناسی تبیین شد و در ادامه در بخش وجود شناسی؛ فلسفه وجودی درد و رنج، انواع آن با توجه دو مؤلفه رنج های گریز پذیر و گریز ناپذیر و علل و راههای رهایی از آنها بررسی و تحلیل شد. در بحث غایت شناسی و وظیفه شناسی درد و رنج نیز سعی شد تا افق اندیشه دو شاعر یه صورت مقایسه ای، بررسی و نوع رویکرد آن دو در برابر درد و رنج های خود و دیگران تبیین شود. واژه های کلیدی: درد و رنج- فروغ فرخزاد - سیمین بهبهانی- شعر معاصر.
“Pain and suffering” is one of the tragic aspects of the human life which, as a recurrent motif in art and literature, particularly in women’s contemporary poetry, requires a particular attention. This article presents an ontological analysis of the concept of “pain and suffering” in Forough Farrokhzad’s and Simin Behbahani’s poetry with respect to its quality, quantity, and instances. Accordingly, the article consists of a criticism and analysis of the concept of “pain and suffering,” its objectives, and its effects on the contemporary women’s poetry. Furthermore, an ontological discussion on the examples and different types of “pain and suffering” in Forough Farrokhzad’s and Simin Behbahāni’s poetry is presented.
Forough Farrokhzad,pain and suffering,Simien Behbahani,contemporary women’s poetry
واژه های کلیدی: درد و رنج- فروغ فرخزاد - سیمین بهبهانی- شعر معاصر
141
162
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-1000-3964&slc_lang=fa&sid=29
2010/10/62010/11/202010/10/52010/11/152010/12/312010/12/272010/08/2
1389/5/11
2010/11/202010/11/202010/11/202010/11/162010/12/312010/12/312010/11/20
1389/8/29
mostafa
gorji
میدان انقلاب، خ دانشگاه. خ شهید وحید نظری. پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی
مصطفی
گرجی
00319475328460047467
00319475328460047467
Yes
میدان انقلاب، خ دانشگاه. خ شهید وحید نظری. پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی
fateme
kupa
kk
کوپا
فاطمه
00319475328460047478
00319475328460047478
No
دانشیار زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه پیامنور
Mohammad Reza
Kohandani
uni
محمدرضا
کهندانی
00319475328460047479
00319475328460047479
No
دانشجوی زبان و ادبیات فارسی کارشناسی ارشد
fa
نقدی بر مقاله «ژرفساخت اسطورهای رمان رود راوی»
A review on the article "Deep Mythical Construction of Roud Ravi's Novel"
نقدی بر مقاله «ژرف ساخت اسطوره ای رمان رود راوی»
نقدی بر مقاله «ژرفساخت اسطورهای رمان رود راوی»
166
171
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-4714&slc_lang=fa&sid=29
2010/10/62010/11/202010/10/52010/11/152010/12/312010/12/272010/08/22013/06/29
1392/4/8
2010/11/202010/11/202010/11/202010/11/162010/12/312010/12/312010/11/202010/05/22
1389/3/1
Narghes
Sangi
نرگس السادات
سنگی
003194753284600313222
003194753284600313222
Yes
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد