@article{ author = {Behin, Bahram}, title = {The Modern “Philosophical Discourse” and Responsible Writing}, abstract ={The banishment of poets from Plato’s Republic in order to reach at a society free from irresponsibility is the first step in the Western speculative philosophy to criticize poetry. From a Platonic point of view, irresponsible, irrational writing, of which poetry, due to its inspirational nature, is an outstanding realization, puts the ideal Greek society in disorder and thus should be avoided; philosophically speculative writing, which arises from rationality and truth-orientated thinking, should replace it. Although it is almost impossible to examine the credibility of such judgments, they have been raised in different guises throughout history to explain crises in human societies. With a special attention to the modern era, this paper argues that due to the shortcomings in the Western “philosophical discourse,” Western philosophical writings seem to be really dangerous and the cause of political and social crises. Conversely, writings arising from a “literary discourse” might turn out to be more responsible.}, Keywords = {Modernism,text,philosophical discourse,Literary Discourse,writer’s responsibility,reader}, volume = {3}, Number = {9}, pages = {8-28}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {"گفتمان فلسفی" مدرن و نگارش مسئولانه}, abstract_fa ={راندن شاعران از جمهوریت افلاطون برای ایجاد جامعه ای عاری از مسئولیت گریزی نخستین گام در نوشته های فلسفی نظرورزانه ی غربی در انتقاد از هنر و ادبیات است. از دیدگاه افلاطونی، نگارش «غیرمسئولانه»ی غیرعقلایی، که شعر به دلیل ماهیت الهامی، تبلور جدی آن است، نظام اجتماع ایدآل یونانیان را می آشوبد و باید از آن به نفع نوشتار فلسفی نظرورزانه، که عقلایی و حقیقت جو است، احتراز کرد. با وجود عدم امکان تعیین دقیق صحت و سقم این نظرات، آن ها در طول تاریخ در اشکال مختلف بیان شده و بحران های جوامع بشری به آن نظرات نسبت داده شده اند. در این مقاله، با توجه ویژه به دوره ی مدرن، بحث می شود که به دلیل نقصان در «گفتمان فلسفی» مدرن، نوشته های فلسفی به ظاهر «مسئولانه» خود خطرناک و عامل بحران های سیاسی و اجتماعی بوده اند. شاید نگارش برآمده از «گفتمان ادبی» بتواند نقش «مسئولانه تری» داشته باشد.}, keywords_fa = {مدرنیسم,متن,نگارش,گفتمان فلسفی,گفتمان ادبی,مسئولیت پذیری نویسنده,خواننده}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11023-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11023-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {EmaratiMoghadam, Dawood and Fatemi, Hosai}, title = {Hajm Poetry and Cubism: a Reconsideration of the Theoretical Principles of Hajm Poetry according to the Cubist Aesthetics}, abstract ={Cubism, which revolutionized the visual arts during the first decades of the twentieth century, had a significant impact on literature. It is often considered to be the twentieth century’s mode of expression. This article examines the influences of the cubist style on Hajm poetry – an avant-garde movement in contemporary Persian poetry which is mainly associated with Yadollah Royaei’s works. The main question of the article is how it is possible to apply the visual aesthetic principles and techniques to literature. The article is divided into three main sections. In each section, one of the common fundamental concepts between these two movements is introduced. These concepts are as follows: (1) the essence of the thing and the representation of reality; (2) three-dimensional image and the movement of the image; (3) and the concentration on the process of the creation of literary work through focusing on the materiality of artistic medium. These concepts are concretized by using some devices which create an effect similar to the cubist visual techniques, the consequence of which is to challenge the concept of representation in art and literature.}, Keywords = {contemporary Persian poetry,Hajm poetry,Cubism,three-dimensional image}, volume = {3}, Number = {9}, pages = {29-48}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {شعر حجم و کوبیسم: بازخوانی مبانی نظری شعر حجم براساس زیبایی شناسی کوبیسم}, abstract_fa ={نهضت کوبیسم که در دهه¬های نخست سده¬ی بیستم انقلابی در هنرهای تجسمی به وجود آورد، بر ادبیات نیز تاثیرات تعیین کننده¬ای داشته است، تا آن¬جا که بسیاری کوبیسم را «شیوه¬ی بیان قرن بیستم» می¬دانند. این مقاله می¬کوشد تاثیر این جریان هنری را بر شعر حجم به مثابه¬ی آوانگاردترین جریان شعر معاصر ایران بررسی کند. با توجه به این که جهان¬بینی واحدی بر هر دو جریان حاکم است، پرسش اصلی مقاله این است که به-کارگیری اصول زیبایی¬شناختی یک مکتب تجسمی در یک هنر اساساً زبانی یعنی شعر چگونه ممکن است و استفاده از چه تمهیداتی را درپی خواهد داشت. مقاله به سه بخش تقسیم شده و در هر بخش یکی از مفاهیم بنیادین مشترک میان کوبیسم و حجم¬گرایی معرفی شده است. این مفاهیم عبارتند از ذات شیء و بازنمایی واقعیت، تصویر سه بعدی و خلق حرکت تصویری، مادیت زبان. هر یک از این مفاهیم به¬کارگیری تمهیداتی را در شعر موجب می¬شود که با تکنیک¬های تصویری نقاشان کوبیست متناظر است. این تمهیدات عبارتند از تعریف فرم براساس شرایط ادراک واقعیت، تعویض جایگاه زمینه و موضوع، حذف زاویه¬دید و روایت از شعر، بسامد پایین واژگان حسی همچون اسم¬ خاص و صفت، حذف کارکرد رسانه¬ای زبان از طریق توجه به ویژگی¬های مادی آن. به¬کارگیری این تمهیدات در هنرهای زبانی همان تاثیر تابلوهای کوبیستی را به وجود می¬آورد، تاثیری که مهمترین پیامد آن، به چالش کشیده شدن اصل «بازنمایی» در هنر است.}, keywords_fa = {شعر حجم,کوبیسم,بازنمایی,شعر معاصر فارسی,تصویر سه بعدی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8007-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8007-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Hashemi, Zohreh}, title = {Study of function of “Allegory” from the perspective Of some romantic critics}, abstract ={Allegory, is one of terms that despite extensive use and antiquity in the west rhetoric because of had some commonalities and differences whit other rhetorical ornaments, such as metaphor, symbol, emblem, irony and etc. literary critics and rhetorician in providing precise definition and determination of functions of allegory encountered to confusion hence credibility and significance of it in the difference periods according to the intellectual currents to become whit many ups and downs. The Romantic school was one of the processes that first time rhetoricians have tried to study features and functions of allegory compared whit symbol for distinct of borders these two terms and provide precise definitions and specific characteristics of each terms. In fact we owe modern mean of allegory those comments of some ones such as, Goethe, Schelling, August Wilhelm Schlegel and Coleridge. These rhetoricians did the first systematic efforts in clarifying and defining the meaning of the term allegory. On this basis, the essays aim of the writer has been presented a report of functions and features of allegory in the Romanticism school passer authority over critical comments in this regard, such as ; Goethe, Schelling, A. W. Schlegel and Coleridge.}, Keywords = {Symbol,west rhetoric,Romanticism,Allegory,Romantic Critics}, volume = {3}, Number = {9}, pages = {49-72}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تمثیل از دیدگاه منتقدان رمانتیسم}, abstract_fa ={تمثیل از جمله اصطلاحاتی است که علیرغم کاربرد گسترده و قدمتش در بلاغت غرب بخاطر برخی اشتراکات و اختلاطهایی که با دیگر آرایههای بلاغی مانند استعاره، نماد، رمز، کنایه و... داشته منتقدان ادبی و بلاغیون را در ارائه تعریف دقیق و تعیین حدود و کارکردهایش با سردرگمی مواجه کرده، و از این رو اهمیت و اعتبارش در ادوار مختلف براساس جریانهای فکری موجود دچار افت و خیزهای فراوان شده است. مکتب رمانتیسم از جریانهایی بود که نظریهپردازانش برای اولین بار ویژگیها و کارکرد تمثیل در قیاس با نمادرا بررسی کرده و سعی کردند تا مرزهای این دو اصطلاح را با ارائه تعریف دقیق و مشخص ساختن ویژگیهای هر یک، روشن سازند. در واقع ما معنای مدرن تمثیل را مدیون نظرات کسانی چون، گوته، شلینگ، اگوست ویلهلم شلگل و کالریج هستیم. این نظریه پردازان، اولین تلاشهای نظاممند در تبیین و تعریف اصطلاح تمثیل را به معنای امروزی انجام دادند. براین اساس هدف نگارنده در این جستار، ارائه گزارشی از کارکردها و ویژگیهای تمثیل در مکتب رمانتیسم از رهگذر مرور نظریات منتقدان صاحب نظر در این باب، مانند؛ گوته، شلینگ، ا.و. شلگل و کالریج بوده است.}, keywords_fa = {بلاغت غرب,رمانتیسم,تمثیل,نماد,نظریه‌پردازان رمانتیک}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2923-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2923-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {ghaffari, sahar}, title = {Pseudo-Postmodernism: A Critique of Metafictional Techniques in Bivatan}, abstract ={The novelty in typography coupled with narrative techniques has turned Bivatan (Tehran, 2008) into a quasi-metafiction, i.e. a story which explores the process of its own construction. While in Bivatan the author is supposedly trying to produce a metafictional effect, a closer investigation into the novel will prove this claim void. In fact, Amirkhani’s novel fails to step into the realm of postmodernism.}, Keywords = {postmodernism,Bivatan,metafiction,Amirkhani}, volume = {3}, Number = {9}, pages = {73-89}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پسامُدرنِ تصنعی: نقد و بررسی شگردهای فراداستان در رمان بیوتن}, abstract_fa ={شگردهای چاپی و نوآوری در شیوه روایت، رمان بیوتن را به یک فراداستان شبیه کرده است: فراداستان، یکی از شایع ترین انواع داستانهای پسامدرن، داستانی است خود-ارجاع که با فنون گوناگون، نظیر اتصال کوتاه، بینامتنیت، فرجام های چندگانه، افشای صنعت، و غرابت در حروف چینی نحوه برساخته شدن خود را افشا می کند. در نگاه اول چنین به نظر می رسد که بیوتن نیز یک فراداستان است؛ بدین معنا که نویسنده سعی کرده با بازیگوشی های چاپی ورود به داستان ارائه ی چند فرجام برای داستان چاپ علامت های مختلف در حاشیه ی متن داستان را به تقلید از رمان های پسامدرن غرب وارد حیطه ی پسامدرنیسم کند ولی با تحلیل متنی شگردهای به کاررفته در این داستان و با استفاده از آرای برایان مک هیل و پتریشیا وُ، دو نظریه پرداز مطرح پسامدرنیسم، معلوم می شود که این رمان نتوانسته وارد حیطه پسامدرنیسم شود.زیرا شرط اول و اساسی ورود به پسامدرنیسم فقدان یک نظریه یا ایدئولوژی آوانگارد است اصلی که به تمامی در بیوتن نقض شده.}, keywords_fa = {پسامدرنیسم,بیوتن,امیرخانی,فراداستان}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11592-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11592-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Ghavām, Abolghasem and Bāmeshki, Samirā}, title = {The Functions of Narratee in Masnavi}, abstract ={Narratee is one of the major roles in each narration and its analysis can reveal the features of the narrative text. This study is an analysis of the influence of the narratee’s predilections and responses on Masnavi’s plot. Moreover, we tend to examine the other functions of narratees in Masnavi. Being addressed directly, the narratee is highly overt in Masnavi and plays a significant role in the course of the narration. The narratee’s questions and acts can determine or even shift the course of the plot. This paper examines four major functions of Masnavi’s narratee.}, Keywords = {Narratology,Masnavi,narratee,Molavi.‎}, volume = {3}, Number = {9}, pages = {91-113}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقش‌های روایت‌شنو در مثنوی}, abstract_fa ={چکیده روایت شنو یکی از چهار نقش اصلی در روایت (نویسنده واقعی، خواننده واقعی، راوی و روایت شنو) است؛ از این رو آگاهی از ‏آن به شناخت ویژگی های متن روایی منجر می شود. پرسش مقاله حاضر این است که تأثیر علایق و واکنش های مخاطب در بسط ‏داستان و نحوه گسترش پیرنگ چگونه است؟ و روایت شنو چه نقش های دیگری در روایت دارد؟ روایت شنو در مثنوی بسیار ‏آشکار است؛ راوی مستقیم او را مورد خطاب قرار می دهد و مخاطبی است که اقتدار دارد و از راه نظرها و پاسخ های واقعی ‏ادراک می شود. بنابراین، نقشی تعیین کننده در روایت دارد تا جایی که سؤال ها، پاسخ ها و کنش هایش حتی می تواند مسیر پیرنگ ‏را تغییر دهد. به طور کلی، چهار نقش منحصربه فرد و مهم را می توان برای روایت شنوی مثنوی برشمرد که در این مقاله به ‏بررسی این نقش ها می پردازیم.‏}, keywords_fa = {روایت‌شناسی,مثنوی,روایت‌شنو,مولوی.‏}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8576-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8576-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Hajian, khadije and Kambuziyā, A‏.‏‎ K .Z .}, title = {A Survey of the Orientational Metaphors in Qur’an: ‎a Cognitive Approach}, abstract ={‎ An orientational metaphor is a metaphor in which concepts are ‎spatially related to each other, as in the following ways: up or down, ‎in or out, front or back, on or off, deep or shallow, central or ‎peripheral. Such metaphorical orientations are not arbitrary. They ‎originate from our physical and cultural experience. An orientational ‎metaphor organizes a group or system of metaphorical concepts in ‎terms associated with spatial orientation, for instance “up-down” and ‎‎“front-back”. An example would be the fact that many metaphorical ‎concepts concerning happiness (e.g. “feeling up”, “spirits were ‎boosted”, “in high spirits”) have to do with the spatial orientation of ‎‎“up”, whereas many metaphorical concepts of unhappiness (e.g. ‎‎“feeling low”, “feeling down”, “sinking spirits”, “falling into ‎depression”) have to do with “down”. These spatial orientational ‎metaphors are so common that we often use them unconsciously. ‎Those metaphors using the spatial orientation of “up”, “forward” and ‎‎“on” seem to be associated with positive feelings and events, while ‎terms such as “down” and “back” are associated with the ‎negative. The majority of spatial orientational metaphors employed in ‎the Qur’an can be divided into those that convey a positive experience ‎or feeling and those that express a negative or less satisfactory event ‎or emotion.‎}, Keywords = {Qur’an,orientational metaphor,cognitive metaphor,‎mapping,cognition,schema.‎}, volume = {3}, Number = {9}, pages = {116-139}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {استعاره‏‏‏‌های جهتی قرآن با رویکرد شناختی ‏}, abstract_fa ={هدف از نگارش این مقاله، بررسی زبان شناختی استعاره جهتی در قرآن با توجه به رویکرد ‏نظریه معاصر استعاره است. اهمیت این تحقیق در اینجاست که استعاره بخش مهمی از ‏ارتباط های گفتاری و کلامی را تشکیل می‎¬‎دهد و آن قدر طبیعی وارد زندگی ما می شود که ‏ممکن است در عمل جلب توجه نکند. استعاره در زبان دین نیز کمتر از سایر صورت‏های ‏زبانی نیست. در استعاره¬های جهتی، نظامی کلی از مفاهیم با توجه به مفاهیمی از نظامی ‏دیگر سازمان¬بندی می¬شود. استعاره¬های جهتی، مفاهیم را با اعطای صورت مکانی در جهات ‏متقابل به یکدیگر مرتبط می¬کنند. این جهت¬های مکانی، قراردادی یا دلبخواهی نیستند؛ بلکه ‏بر مبنای تجربه های فیزیکی و فرهنگی انسان‏ها شکل می¬گیرند. وظیفۀ این نوع استعاره ها ‏بیش از هر چیز، برقراریِ انسجام در نظام مفهومیِ ماست. تقابل های «بالا یا پایین، جلو یا ‏پشت، راست یا چپ، مرکزی یا حاشیه¬ای، درون یا بیرون» همه از این دست است. این ‏جهت¬های‎ ‎فضایی یا مکانی‎ ‎با تصویر فضایِ هندسی¬ای که در ذهن به وجود می آورند، مفهومی ‏جدید و در نتیجه درکی جدید می آفرینند. ‏}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: قرآن,استعاره جهتی,استعاره شناختی,انطباق,طرح‌واره.‏}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10389-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10389-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {gorji, mostafa and kupa, fateme and Kohandani, Mohammad Rez}, title = {An Analysis of “Pain and Suffering” in the Contemporary Women’s Poetry: a Case Study of Forough Farrokhzad and Simin Behbahani}, abstract ={  “Pain and suffering” is one of the tragic aspects of the human life which, as a recurrent motif in art and literature, particularly in women’s contemporary poetry, requires a particular attention. This article presents an ontological analysis of the concept of “pain and suffering” in Forough Farrokhzad’s and Simin Behbahani’s poetry with respect to its quality, quantity, and instances. Accordingly, the article consists of a criticism and analysis of the concept of “pain and suffering,” its objectives, and its effects on the contemporary women’s poetry. Furthermore, an ontological discussion on the examples and different types of “pain and suffering” in Forough Farrokhzad’s and Simin Behbahāni’s poetry is presented.}, Keywords = {Forough Farrokhzad,pain and suffering,Simien Behbahani,contemporary women’s poetry}, volume = {3}, Number = {9}, pages = {141-162}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {«درد و رنج» در نگاه شاعران زن معاصر (با تاکید بر اشعار فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی)}, abstract_fa ={چکیده: «درد و رنج» به عنوان یکی از وجوه برجسته تراژیک زندگی، از جمله مسائلی است که هر انسانی در طول حیات خود با آن مواجه بوده و یا خواهد شد. این مسئله در هنر و ادبیات به طور عام و ادبیات معاصر و به ویژه شعر زنان به گونه ای منعکس شده است که بررسی و تحلیل آن؛ نیازمند تحقیقی وسیع و جامع است. آنچه در این مقاله آمده، بررسی شعر دو شاعر برجسته زن معاصر یعنی فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی با توجه به مسئله درد و رنج و در چهار محور ماهیت شناسی، وجود شناسی، غایت شناسی و وظیفه شناسی درد و رنج است. روش پژوهش؛ با توجه به این چهار اصل، بدین گونه است که ابتدا با توجه به مجموعه جامع آماری، میزان معرفت و تحدید درد و رنج در بحث ماهیت شناسی تبیین شد و در ادامه در بخش وجود شناسی؛ فلسفه وجودی درد و رنج، انواع آن با توجه دو مؤلفه رنج های گریز پذیر و گریز ناپذیر و علل و راههای رهایی از آنها بررسی و تحلیل شد. در بحث غایت شناسی و وظیفه شناسی درد و رنج نیز سعی شد تا افق اندیشه دو شاعر یه صورت مقایسه ای، بررسی و نوع رویکرد آن دو در برابر درد و رنج های خود و دیگران تبیین شود. واژه های کلیدی: درد و رنج- فروغ فرخزاد - سیمین بهبهانی- شعر معاصر.}, keywords_fa = {واژه های کلیدی: درد و رنج- فروغ فرخزاد - سیمین بهبهانی- شعر معاصر}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5166-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5166-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Sangi, Narghes}, title = {A review on the article "Deep Mythical Construction of Roud Ravi\'s Novel"}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {9}, pages = {166-171}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقدی بر مقاله «ژرف‌ساخت اسطوره‌ای رمان رود راوی»}, abstract_fa ={نقدی بر مقاله «ژرف ساخت اسطوره ای رمان رود راوی»}, keywords_fa = {نقدی بر مقاله «ژرف‌ساخت اسطوره‌ای رمان رود راوی»}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6120-en.html}, eprint = {}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Fotoohi, Mahmoo}, title = {Sufi Discourse from Constructed to Deconstructed (Distinguishing Two Types of Sufi Prose Writing)}, abstract ={This article has categorized Sufi prose in two contrasting species: the first is constructed discourse (kalām-e motamakken) and second one is deconstructed discourse (kalām-e Maqlub). These two terms have been used by Sufis in their books. The distinguishing bases of these two discourses are the epistemic origin, source of knowledge, text content and the function of language in Sufi discourse. Constructed texts contain social concepts of Sufism and originate from a collective and ideological knowledge. Indeed they organize a group state and the language plays the role of a regulator in them. The deconstructed discourse is the second group of texts that have their roots in personal experiences and create a new imaginative and textual world. A deconstructed text, in terms of implications, is an open text that is flexible for interpretation and metaphorical pole of language dominates it, while constructed text hinders further interpretation. The article at the end shows the transformation process of Sufi prose from the constructed discourse word by word to the deconstructed discourse.}, Keywords = {Sufism,Sufi prose,individual text,organizational text,constructed discourse,deconstructed discourse}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {0-0}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {از کلام متمکن تا کلام مغلوب (بازشناسی دو گونه نوشتار در نثر صوفیانه)}, abstract_fa ={این مقاله سخن منثور صوفیانه را در دو گونۀ متقابل رده‌بندی می‌کند: یکی سخن مغلوب و دیگری سخن متمکّن. دو اصطلاح مغلوب و متمکّن را برخی از صوفیان در آثارشان به کار برده‌اند. بنیاد تفاوت‌های این دو گروه از متن‌ها عبارت‌اند از: خاستگاه معرفتی، منبع آگاهی، محتوای متن و نقش و کارکرد زبان در گفتمان نثر عرفانی. متن‌های متمکّن حاوی مفاهیم اجتماعی و برآمده از آگاهی ایدئولوژیک و عقاید گروه صوفیان‌اند، آن‌ها وضعیتی را سازمان‌دهی و تثبیت می‌کنند و زبان در آن‌ها نقش تنظیم‌کنندگی دارد. دسته دوم متن‌های مغلوب‌اند که مولود تجربه‌های ‌شخصی‌اند و جهان متنی و تصویر تازه‌ای می‌سازند. از لحاظ دلالی، متن مغلوب گشوده و تأویل‌پذیر است و قطب استعاری زبان در آن غلبه دارد؛ اما متن متمکّن در شمار متن‌های بسته است. مقاله در پایان، سیر دگردیسی زبان نثر صوفیانه را از جانب کلام متمکّن به سوی کلام مغلوب بیان می‌کند.}, keywords_fa = {تصوف,متن شخصی,متن سازمانی,کلام متمکن,کلام مغلوب,نثر‌ صوفیانه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1065-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1065-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Sarli, Naser Gholi and SaadatDerakhshan, Fatemah}, title = {Periodizing History of Persian Rhetorics}, abstract ={In historical studies, period is a regulative concept. It helps historians of arts and sciences classify historical information. In most literary histories, periodization is the most essential basis of division. Periodization also was applied in literary studies like rhetorics. For example, Shawqi Zaif has divided the history of Islamic-Arabic rhetorics into periods. In this article, we are to propose a schema for periodization of history of Persian rhetorics. System of Persian rhetorics was originally derived from Arabic rhetorics but the quality and quantity of adaptation in different periods wasn’t the same. In some cases, Persian rhetoricians came up with important innovations in periodization and sometimes they made use of rhetorics of the other civilizations for instance Indian rhetorics in order to study aesthetical aspects of Persian literature. Base on the historical era they were living in and the similarities of their approaches, we can distinguish four different periods: 1. Localization Period: This period, as the first period of Persian rhetorics, includes the most important books of Persian rhetorics: Tarjoman al-balaqa, Hadaeq al-sehr, and Al-mo’jam fi ma’air ash’ar al-ajam; 2. Interpretation and Imitation Period: Most of rhetoric books in this period are interpretations of previous period; 3. Pseudo- Indian Period: In this period, a few rhetoricians try to apply Indian rhetorics to Persian literature; 4. Scholastic Period: The last period is a contemporary one and includes new rhetorical textbooks.}, Keywords = {Persian rhetoric,periodization,history of rhetoric,Bayān,Badi’}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {7-34}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {دوره‌بندی تاریخ دانش بلاغت فارسی}, abstract_fa ={«دوره» در مطالعات تاریخی مفهومی نظام بخش است و مورّخان علوم و هنرها را در طبقه بندی اطّلاعات تاریخی یاری می کند. در اغلب کتب تاریخ ادبیات، «دوره بندی» اساسی ترین پایۀ بخش بندی و فصل بندی است. دوره بندی در علوم ادبی مانند بلاغت نیز روایی و کاربرد یافته است. ازجمله شوقی ضیف، تاریخ بلاغت عربی- اسلامی را به ادواری تقسیم کرده است. در این مقاله طرحی برای دوره بندی تاریخ بلاغت فارسی پیشنهاد شده است. نظام بلاغت نظری فارسی دراصل از زبان عربی گرفته شده اما کیفیّت و کمیّت اقتباس در ادوار زمانی مختلف یکسان نبوده است. بلاغیون فارسی نویس خود نیز گاه نوآوری هایی داشته اند و گاه از نظام بلاغت نظری سایر تمدّن های مجاور ازجمله بلاغت هندی در بررسی زیبایی های سخن فارسی بهره گرفته اند. برمبنای عصر زندگی نویسندگان کتب بلاغت فارسی و شباهت و یکسانی رویکرد هایی که در نگارش کتب و رسالات بلاغی در پیش گرفته اند در این نوشته چهار دوره متفاوت را بازشناخته ایم: 1. دورۀ بومی سازی (از قرن پنجم تا هفتم ) که دورۀ آغازین بلاغت فارسی است و سه کتاب مهمّ ترجمان البلاغه، حدائق السحر فی دقایق الشعر و المعجم فی معاییر اشعار العجم را دربرمی گیرد. 2. دورۀ شرح و تقلید (از قرن هشتم تا پیش از دورۀ معاصر) که عصر شرح نویسی بر کتب دوره بومی سازی است. 3. دورۀ هندی مآبی (مقارن با رواج سبک هندی) که در آن فارسی نویسان هند و سبک هندی می کوشند سخن فارسی را به میزان نظام بلاغیِ برگرفته از هندی برسنجند. 4. دورۀ بلاغت مدرسی (دورۀ معاصر) که دوره متأخّرتر محسوب می شود و کتب درسی بلاغت فارسی را شامل است. کلیدواژه ها: بلاغت فارسی، دوره بندی، تاریخ بلاغت، بیان، بدیع.}, keywords_fa = {بلاغت فارسی,تاریخ بلاغت,بیان,بدیع,دوره‌بندی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-193-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-193-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Ghasemipour, Ghodrat}, title = {Literary Genre}, abstract ={Literary Genre}, Keywords = {Literary Genre Literary Genre}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {63-89}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {وجه در برابر گونه؛ بحثی در قلمروی نظریه‌ انواع ادبی}, abstract_fa ={وجه در برابر گونه؛ بحثی در قلمروی نظریه انواع ادبی دکتر قدرت قاسمی پور عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز سابقه¬ی بحث در باب گونه¬های ادبی، برمی گردد به دستگاهِ ردگان¬شناسی و تقسیم¬بندی آثار ادبی از نظر ‏افلاطون و ارسطو که سه گونه¬ی اصلیِ حماسه، نمایش¬نامه و آثار غنایی را بر اساسِ «وجه» یا چگونگیِ ‏بازنماییِ سخن در کلامِ گوینده یا شاعر بررسی کرده¬اند. در نظریه¬ی انواعِ ادبیِ معاصر، از این اصطلاح برای ‏بیان جنبه¬های درون¬مایگانیِ گونه¬های ادبی استفاده می¬شود. به مددِ اصطلاح وجه، چرایی و چگونگیِ کاربرد ‏اصطلاحاتی وصفی همچون: «تراژیک، حماسی، غنایی، مرثیه¬ای، طنز¬آمیز» تشریح می¬شود که بر جنبه¬های ‏مفهومی و درون¬مایگانی دلالت دارند؛ مثلاً وقتی می¬گوییم این اثر «رمانی حماسی» است، بدین معناست که نوع ‏یا گونه¬ی آن رمان است، لیکن وجه معنایی آن حماسی است. تفاوت دیگر وجه با گونه در این است که یک ‏گونه¬¬ی خاص همچون حماسه یا تراژدی ممکن است از بین برود، ولی وجه تراژیک و حماسی آن ممکن تا ‏زمان¬ها باقی بماند. اصطلاحاتِ «وجه¬نما» ـ یعنی اصطلاحاتی همچون: «تراژیک، حماسی، غنایی، مرثیه¬ای، طنز¬‏آمیزـ وابسته به شکل و ساختار صوری آثار ادبی خاص نیستند، بلکه گویای جنبه¬های درون¬مایگانی آثار ادبی ‏هستند. همچنین، این مبحث ناظر است بر این که چگونه برخی از انواع ادبی¬ـ همچون تراژدی، حماسه و غزل¬ـ ‏آن¬قدر گسترش پیدا می¬کنند که ویژگی¬های درون¬مایگانیِ آن¬ها، برای توصیف ابعادِ درون¬مایه¬ای دیگر انواع ‏ادبی به کار می¬روند و در مقابل برخی انواع ادبی¬، همچون: رمان، داستان کوتاه، قصیده و مقامه از چنین ‏خصلتی برخوردارنیستند. ‏}, keywords_fa = {واژه های کلیدی: نظریه ی انواع ادبی,گونه های ادبی,وجه,درون مایه. ‏}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6877-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6877-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {behnam, mi}, title = {Study of conceptual metaphor of Light in the Divan-e-Shams}, abstract ={Study of conceptual metaphor of Light in the Divan-e-Shams In this paper, will be explained functions of light and visual clusters like Sun, candles, lights and etc, in the Ghazal of Molavi based on using cognitive theory of contemporary metaphor. Concept of light in the Divan-e- Shams indicate that visual recognition and knowledge is a concept and it present as a primary metaphorical mapping in deep-structure; Molavi concerned this mapping and secondary mapping "divine world is light", and he has accounted light as God, perfect man, place, food and wine, the guidance and hope. Also he has explained subject of existence and nonexistence. The metaphorical mapping makes appropriate categories for Molavi's abstract analysis and shows intratextual coherence of the sonnets with primary mapping. Key words: light, Molavi, conceptual metaphor, mapping, macro metaphor}, Keywords = {Molavi,Key words: light,Conceptual metaphor,mapping,macro metaphor}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {91-114}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی استعاره مفهومی نور در دیوان شمس}, abstract_fa ={در این مقاله با استفاده از نظریه شناختی استعاره معاصر، کارکردهای استعاره نور و خوشه های تصویری مرتبط بدان یعنی خورشید، آفتاب، شمع، چراغ و... در غزل های مولوی تبیین می شود. از رهگذر بررسی نور در دیوان شمس در می یابیم که شناخت و معرفت مقوله ای بصری است و به عنوان انگاره استعاری اولیه در ژرف ساخت این اثر نمودار می شود؛ مولوی با توجه به این انگاره و انگاره ثانوی«جهان غیب، نور است»، نور را به مثابه خدا، انسان کامل، مکان، خوراک و شراب، وجود،هدایت و امید و نیز وسیله ای برای تبیین مقوله فنا و بقا بر شمرده است. این انگاره های استعاری بستری مناسب برای تحلیل و تبیین مقولات انتزاعی مورد نظر مولوی محسوب می شود و انسجام درون متنی غزل ها را در پرتو ایده ای واحد و انگاره ای نخستین به تصویر می کشد. واژه های کلیدی: نور، مولوی، استعاره مفهومی، انگاره، کلان استعاره}, keywords_fa = {مولوی,واژه های کلیدی: نور,استعاره مفهومی,انگاره,کلان استعاره}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6901-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6901-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {SadeghiEsfehani, Leil}, title = {The elements of “text world\'s theory” in cognitive poetics approach In “the panthers who have run with me” by Bijan Najdi}, abstract ={Connecting the literary text world to reader's world as well as reading all signifying aspect of a fiction's world is not achievable by literary criticism, so it seems there is a necessity to have a theory which could study the text world in terms of both scientifically and literary creativity, that is a theory which produces the possibility of scientific survey of literature. To evaluate text world theory, in this article, it is supposed to analyze all the fictions of “the panthers who have run with me” by Bijan Najdi, an Iranian story writer. The question raised in this paper is, therefore, whether text world theory could identify the elements which structure Najdi's fiction narration? Then how he is distinguished from other authors through the production of his text world and understanding them by readers? To answer the first question, every text includes three levels: discourse world, text world and text sub-world to construct a part of the narration. The answer to the second question, Najdi produces a cohesive discourse world in his book by considering some common elements in all his fictions, so the separated fictions would be connected to each other invisibly. The important point in this paper is that, according to Najdi's text world's reading, every world could embed another world inside and create an underlying fiction by different narrative techniques. To conclude, the most important point in Najdi's works is the production of sub-stories by underlying or sub-text worlds, which are activating underlying stories.}, Keywords = {text world,text discourse,text sub-world,Cognitive poetics,“the panthers who have run with me”}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {115-142}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی عناصر جهان متن براساس رویکرد بوطیقای شناختی در یوزپلنگانی که با من دویده اند اثر بیژن نجدی}, abstract_fa ={نقد ادبی به دلیل وجود محدودیت هایی قادر به اتصال “جهان متن” به جهان خواننده و بررسی همه زوایای یک متن داستانی نیست، بدین منظور نیاز به نظریه ای است که هم از دیدگاه علمی و هم از دیدگاه خلاقیت ادبی بتواند وارد فضای متن شود، نظریه ی جهان های متن در بوطیقای شناختی این امکان را ایجاد می کند. در این مقاله به تحلیل مجموعه ی داستان بیژن نجدی به نام “یوزپلنگانی که با من دویده اند”، با توجه به لایه های مختلف جهان های متن می پردازیم. پرسش این پژوهش این است که آیا نظریه ی “جهان متن” قادر به شناسایی عناصری که منجر به ساخت روایت داستان های نجدی می شوند، هست؟ و دیگر این که تولید و دریافت جهان داستانی نجدی چگونه از دیگر نویسندگان متمایز می شود؟ فرضیه ی پژوهش این است که سه لایه ی “جهان گفتمان”، “جهان متن” و “جهان زیرشمول” هر کدام بخشی از روایت داستانی را شکل می دهند. در پاسخ به پرسش دوم، فرض بر این است که نجدی در آثار خود، با ایجاد عناصر مشترک در همه ی داستان ها جهان گفتمانی منسجمی ایجاد می کند و بدین سان داستان های مجزا را به صورتی نامرئی به هم مرتبط می کند که این ویژگی او را از دیگر نویسندگان متمایز می سازد. با توجه به مطالعه ی آثار او، هر جهان، می تواند جهان های دیگری را در خود درونه گیری کند و به شکل گیری فضای داستانی با شگردهای مختلف روایی بینجامد. درواقع، جهان های زیر شمول به ساخت روایت داستانی با استفاده از فعال سازی داستان های زیرساختی می انجامد که مشخصه ی اصلی آثار این نویسنده است.}, keywords_fa = {جهان متن,جهان زیرشمول,بوطیقای شناختی,‌ جهان گفتمان,“یوزپلنگانی که با من دویده‌اند”}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8340-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8340-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Abedinifard, Mostaf}, title = {Nihilism in Khayyámic Rubáis}, abstract ={One philosophical theme often attributed to Khayyámic rubáis is nihilism, which unfortunately has not been examined in detail and according to a firm theoretical basis. This paper probes into the theme in two famous Persian collections of such rubáis: Sadeq Hedayat’s edition of Taraneh-haye Khayyám as well as Forughi and Ghani’s Rubáiyát of Omar Khayyám. For this purpose, the paper consists of an introduction as well as two main parts and a conclusion. In the introduction, the necessity of holding the theory of Khayyámic rubáis —that is, a school of rubái-composing after Omar Khayyam and not the Rubáiyát of Khayyam— is explained. In the first part of the paper, which is entirely theoretical, based on Donald Crosby’s classification of nihilisms in his book, The Specter of the Absurd, two relating types of nihilism along with some common arguments for nihilism are mentioned. In the second practical part, the aforementioned definitions and assumptions are applied to the rubáis under discussion. At the end comes the conclusion.}, Keywords = {(existential) nihilism,epistemological nihilism,Donald A. Crosby,Khayyámic rubáis}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {143-174}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نیهیلیسم در رباعی های خیّامی}, abstract_fa ={به ویژه به یمن ترجمه ی معروف فیتزجرالد، رباعی های خیّامی از جمله ی شناخته شده ترین و شاید محبوبترین رباعی های فارسی در سراسر دنیاست. شاید تعیین دلایل دقیق این شهرت و محبوبیت جهانی و چه بسا روزافزون مستلزم پژوهشی جداگانه باشد؛ امّا دلمشغولی غاطبه ی گویندگان این رباعی ها به مضامین فلسفی و دغدغه های جهانشمول و بنیادینِ بشر با زبان و تصاویری همه فهم و گویا از جمله ی دلایل این امر می تواند باشد. یکی از مضامینی که عموماً به رباعی های خیّامی نسبت داده شده امّا متأسّفانه تا کنون مفصّلاً و بر پایه ی بحثی روشمند و مبتنی بر نظریه به آن نپرداخته اند، مضمون فلسفیِ نیهیلیسم است. تحقیق حاضر به بررسی این مضمون در دو تصحیح از رباعی های مکتب خیّام می پردازد. برای این منظور، ابتدا در مقدّمه ی تحقیق در باب لزوم قائل شدن به مکتب خیّام در رباعی ــ و نه رباعیّات مسلّم خیّام ــ بحث شده است. در ادامه، انواع نیهیلیسم با اقتباس از پژوهش دانلد کراسبی در این باره تعریف و دو نوع مرتبط با پژوهش حاضر مختصراً توضیح داده شده و نیز به برخی از استدلال های رایج نیهیلیستی اشاره شده است. سپس، با اتّکا به این مفاهیم نظری، نیهیلیسم در رباعی های خیّامی مورد تحلیل قرار گرفته و در انتها، نتیجه ی حاصل از تحقیق آمده است.}, keywords_fa = {نیهیلیسم (وجودی),نیهیلیسم معرفت شناختی,رباعی های خیّامی,دانلد ا. کراسبی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5699-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5699-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {najafiyan, arezoo and Ameri, Hayat}, title = {A Semiotic Survey of the Word AYE in Holy Quran}, abstract ={Abstract Knowledege of ' VOJUH' is a branch Quranic studies which is used in Quranic searches and interpretations.}, Keywords = {Quran,Aye,Semiologh,Vojuh}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {175-204}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نگاهی نشانه شناختی به واژه آیه در قرآن کریم}, abstract_fa ={ چکیــده  دانش وجوه از شاخه های علوم قرآنی است که قرآن پژوهان در تاریخ تفسیر وپژوهشهای قرآنی به آن توسل بسیار جسته اند اصطلاح وجوه به کلمات چند معنایی اطلاق می شود که در قرآن بکار رفته اند. گاه یک کلمه به بیست وجه یا بیشتر در قرآن بکار می رود ، بررسی متن قرآن و تعیین مدلول برای دالهای قرآنی ( واژگان قرآن ) با وجود انبوهی واژگان در وجوه امری دشوار است . در این مقاله سعی شده است تا با رهیافتی نشانه شناختی وجوه متفاوت واژه «آیه» مورد بررسی قرارگیرد. واژه «آیه» در قرآن به دو مفهوم متنی (به معنی خود آیات قرآن ) و فرامتنی ( به معنای جهان طبیعت ، نفس انسان و سرگذشت پیشینیان ) به کار می رود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که جهت تبیین وجوه متفاوت این واژه توجه دقیق به بافت متنی بلافصل و بافت متنی گسسته، ضروری به نظر می رسد ؛ به این معنا که روابط همنشینی و جانشینی در یک متن به روابط همنشینی وجانشینی بلافصل محدود نمی شوند . یک آیه از یک قسمت از متن قرآن را می توان با آیه ای از جای دیگربر روی محور جانشینی و همنشینی در ارتباط قرار داد. واژگان کلیدی : قرآن ـ آیه ـ نشانه شناسی ـ دانش وجوه بافت متنی بلافصل ـ بافت متنی گسسته}, keywords_fa = {قرآن- ایه- نشانه شناسی- وجوه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8002-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8002-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Behfar, Mehri}, title = {Introduction and criticism of the article: the incompatibility of the theory with the literary genre}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {205-211}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {معرفی و نقد مقاله: ناسازگاری نظریه با نوع ادبی}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5073-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5073-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {jaafarpoor, mil}, title = {Analytical study - content in wedding style of Samak E Aiiar (And comparisons with some sample of social - feminist approaches)}, abstract ={Abstract Check drawing of marriage in literature, so far, the campaign a lot of research and research that has been, of course in most of them, or to the shape and interesting species of marriage are not paid or the bed of the research in the field of order and generally limited to the type of epic Shahnameh and special – a Ferdowsi-wise. In this article with Samak-E- Aiiar and re-examine this phenomenon to the analytical review-content root 9, any style is important to the marriage, in which the bully or Princess is often out of their territory to choose such and so on in order to travel and search goes through, and in this way after pick up pair against their agenda The father of the girl and gets her face with the opposition, and often the back stock events and other difficult test to joiner. In the link style is such that Samak-E-Aiiar, his daughter out of marriage in October, and pioneer. Rare types of throw toranj toward the mistress, love on the battlefield, the link provided-the mediator should represent and Utopia marriage can be as are other styles of marriage. The roots and styles, sometimes some examples on the one hand and close links with joint approach established social and on the other hand, at odds with the feminist theory in analysis of literary works, in terms of absolute presentatio}, Keywords = {prose epic - athletics,social traditions - epic,wedding style,analytic review - content,Key words: Samak Aiiar}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {143-170}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {سبک های ازدواج در سمک عیّار و مقایسۀ برخی گزاره ها با رویکردهای اجتماعی- فمینیستی}, abstract_fa ={چکیده بررسی رسم ازدواج در ادب فارسی تاکنون زمینۀ تحقیقات و پژوهش¬هایی زیادی بوده است، که البتّه در بیشتر آن¬ها یا به شکل و گونه¬های در خورِ توجّه ازدواج پرداخته نشده و یا بستر تحقیق در حوزۀ نظم و عموماً محدود به نوع حماسی و ویژۀ – شاهنامۀحکیم ابوالقاسم¬فردوسی- است. در این مقاله با مطالعه و واکاوی سمک¬عیّار به بررسی تحلیلی- محتوایی 9 بن¬مایه، گونه و سبک مهّم ازدواج پرداخته شده است، که در آن پهلوان یا شاهزاده غالباً بیرون از سرزمین خویش همسری را انتخاب می¬کند و به همین منظور به سفر و جستجو می¬رود و در این راه عموماً پس از برگزیدن جفت خود در نقطۀ مقابل پدرِ دختر قرار گرفته و با مخالفت او روبرو می¬شود و اغلب پس از پشت سرگذاشتن رویدادها و آزمون¬هایی دشوار به کام می¬رسد. سبک پیوند در سمک¬عیّار به¬گونه¬ای است که، دختر خود در مهرورزی و ازدواج پیشگام است. از انواع کم¬یاب ترنج¬اندازی به سوی معشوقه؛ دلباختگی در میدان¬جنگ؛ پیوند شرطی- واسطه¬ای و آرمان شهری ازدواج می-توان به عنوان نمونه¬هایی دیگر ازسبک¬های ازدواج اشاره کرد. در این بن¬مایه¬ها و سبک ها گاه برخی گزاره¬ها از یک سو پیوندهایی مشترک و نزدیک با رویکرد اجتماعی برقرار می کنند و از سوی دیگر، در تقابل با نظریّۀ فمینیستی، که در تحلیل آثار ادبی اصولی مطلق ارائه می دهد، قرار می گیرند.}, keywords_fa = {بررسی تحلیلی- محتوایی,واژگان کلیدی: سمک عیّار,سنّتهای اجتماعی- حماسی,سبکهای ازدواج,نثر حماسی– پهلوانی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3100-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3100-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {khadish, pegah}, title = {structural paterns of fairy tales}, abstract ={Abstract Structural researches and considering the fundamental patterns of different narrative forms, is one of the common methods to categorize them. In this manner the oral tales have a great chance to pay attention to. This article is written according to a new version of Propp’s theory about the morphology of fairy tales, and also with a glance to “The Narrative World of Finnish Fairy Tales” by Satu Apo. So the structural patterns of Persian fairy tales can be summarize as below: 1. Hero is looking forward something 2. Something dangerous is threatened hero}, Keywords = {"Structure","Fairy Tales","Narrative Patterns","actions"}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {171-184}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {الگوهای ساختاری افسانه های سحرآمیز}, abstract_fa ={چکیده یکی از روش های متداول برای دسته بندی کردن شکل های گوناگون روایی، توجه به ساختار و طرح های بنیادی آنهاست. افسانه های شفاهی که میان مردم سینه به سینه نقل می شوند از توان بالایی برای استخراج قالب های روایت برخوردارند. در این مقاله با نگاهی جدید به نظریه ریخت شناسی ولادیمیر پراپ که در کتاب ریخت شناسی افسانه های جادویی مطرح شده، و با در نظر داشتن طرحی بنیادی که ساتو آپو محقق فنلاندی برای تعیین ساختار افسانه های فنلاندی پیشنهاد کرده است، الگوهای سازنده قصه های پریان یا افسانه های سحرآمیز با بررسی تعدادی از این افسانه ها به دست آمد. این الگوها بر اساس موقعیت پایدار ابتدایی در هر افسانه و موقعیت نهایی آن شکل می گیرند. به این ترتیب می توان ساختار کلی افسانه های جادویی را در دو الگوی کلی زیر شناسایی و خلاصه نمود: قهرمان داستان فاقد چیزی است و می کوشد آن را به دست آورد؛ خطری قهرمان داستان را تهدید می کند.}, keywords_fa = {"ساختار",کلمات کلیدی: "افسانه‌های سحرآمیز","الگوهای روایت,"کارکردها"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9282-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9282-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {dehghaniyazdeli, hadi and Amiri, Mohamm}, title = {Decoding Bibis` Narration}, abstract ={Decoding Bibis` Narration Abstract Myths and mythical narration have several meaning and several values. This means that myths and mythical narration in meaning horizon of every tex and course , can be changed in term of surface structure and deep structure .Bibis`s narrations have two structures .one concerned custom of marriage and other depends on religious experience. Bibis` myth and narration such as " Bibi Shahr e Banoo " in Rey and " Bibi Shah Zeinab " in Yazdel e Kashan even if they have victimizing deep structure of fairies but in Islamic periods considering the recreation of stories again and also the form and appearance of restructured buildings are the indicator of religious matter and its joint to the holy time atleast tendency to it , " mysterious " , " awe " , and " splendor " which is at extreme the reason of revelation of descriptions of holly time. these signs and revelations in details and structure of narrator stories and related buildings is appeared . Key word : Bibi, sign,narration, religious experience ,myth .}, Keywords = {narration,Myth,Key word : Bibi,sign,religious experience}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {171-184}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {رمزگشایی روایت بی بی ها}, abstract_fa ={رمز گشایی روایت بی بی ها چکیده : اسطوره ها و روایتهای اسطوره ای چند معنی و چند ارزه اند . این بدان معناست که اسطوره ها و روایتهای اسطوره ای در افق معنایی هر متن و دوره ، می توانند از لحاظ روساخت و ژرف ساخت تغییر و تحول یابند. روایت بی بی ها دارای دو ساختار پاگشایی و «دین آیین » هستند. اسطوره و روایت بی بی ها چون « بی بی شهربانو» ری و « بی بی شاه زینب » یزدل کاشان اگر چه دارای ژرف ساخت قربانی شدن پریان هستند اما در دوره های اسلامی با توجه به باز آفرینی دوباره روایتها و همچنین شکل و شمایل بناهای باز سازی شده ، نشانگر تجربه امرقدسی و پیوند با زمان مقدس هستند . از نشانه های تجربه دینی و نزدیکی به امر قدسی یا حداقل میل به آن ، « رازمندی» ، « هیبت» و «عظمت »است که در نهایت دلیل تجلی اوصاف امر قدسی است . این نمودها و نشانه ها در اجزا و ساختار روایتهای راویان و بناهای مربوط به آن آشکار می گردد. کلید واژه ها : بی بی ، نشانه ، روایت ، تجربه دینی ، اسطوره . Key word : Bibi, sign,narration, religious experience ,myth .}, keywords_fa = {نشانه,اسطوره,روایت,تجربه دینی,کلید واژه‌ها : بی بی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1261-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1261-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {farrokhi, fatemeh}, title = {000}, abstract ={000}, Keywords = {000}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {205-232}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {ساختارشناسی بن مایه های حمزه نامه (با تکیه بر بن مایه های عیاری، عاشقانه، شگفت انگیز و کرامت)}, abstract_fa ={چکیده حمزه¬نامه یکی از آثار حماسی مشهور در ادب فارسی و فرهنگ اسلامی و جزء اولین قصه-هایی است که به صورت نقالی اجرا می¬شده¬است. از این اثر تحریرهای متعدد در زمان¬های مختلف وجود دارد که هریک، در جزئیات، با دیگر تحریرها متفاوت است؛ زیرا این نسخه¬ها از روی هم نوشته نشده¬اند و هریک از آن¬ها را نقالان پس از سال¬ها نقالی، از حافظه خویش و بنا به سلیقه خود و مخاطبانشان به تحریر درآورده¬اند. این قصه شهرت و محبوبیت بسیار بین مسلمانان داشته است. راویان حمزه¬نامه از بن¬مایه¬ها و مضامین بسیاری در جهت قوت و غنای افسانه¬ای آن کمک گرفته¬اند. به همین دلیل بن¬مایه¬هایی متنوع از انواع داستان¬های عیاری، عاشقانه، شگفت-انگیز وکرامت درآن به کار رفته که به ندرت در یک داستان تمامی این عناصر را می¬توان یافت. این ویژگی از ارزش¬های کتاب به شمار می¬آید و سبب شهرت آن شده است. برخی بن¬مایه¬های قصه¬ی حمزه در ادبیات جهان نیز دیده می¬شود؛ از جمله: اژدهاکشی، پیشگویی،رویین¬تنی،کوری و بازیابی بینایی و نعمت بی¬زوال.}, keywords_fa = {کرامت و عاشقانه,حمزه نامه,بن مایه های حماسی,شگفت انگیز}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8056-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8056-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Espargham, samin and moosavi, seyed mostaf}, title = {The mythical critcism of the girl of narenj o toranj tale}, abstract ={“The girl of Narenj and toranj” is one of the most famous Persian tales about which there are many different narratives. It has been registered by universal code no. 408. It includes some mythical motifs. The motif of the girl’s death and her revival who lives inside fruits, is reminiscent of Plant God. The role of horse, girl’s long hair and her relationship with water, are some other evidences which prove this association. On the other hand, the prevalence of narratives in which the girl comes out of sour orange, citron and pomegranate shows that these fruits were related to myths and they had a kind of importance or special place for the public in the past. In fact, they were used as symbols in some customs like proposal and marriage ceremonies. Sour orange and citron were the symbols of happiness and fertility. Also, pomegranate was the symbol of fertility and blessing. Moreover, it was associated with love and its myths}, Keywords = {Revival,Sour orange,citron,pomegranate,Folk beliefs}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {233-255}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقد اسطوره شناسی دختر نارنج و ترنج}, abstract_fa ={قصه دختر نارنج و ترنج، یکی از قصه¬های مشهور ایرانی است که ده¬ها روایت از آن در دست است.این قصه با کد جهانی 408 ثبت و شناخته شده است. قصه دختر نارنج و ترنج قصه ای با بن مایه های اسطوره ای است. بن مایه ی مرگ و باززایی معشوق یا همسر شاهزاده که در دل میوه ها جای دارد، یادآور اسطوره ی ایزد گیاهی یا شهید شونده است. نشانه هایی چون حضور اسب، موهای بلند دختر و پیوندش با آب، گواهی دیگر بر ارتباط این قصه با اسطوره ی ایزد نباتی است. از سوی دیگر، تکرار و رواج روایت هایی که در آنها دختر از میان نارنج، ترنج و انار بیرون می آید نیز نشان دهنده ی جایگاه و اهمیت این میوه ها نزد عامه و نیز پیوندشان با اسطوره هاست. این میو ها در گذشته، کاربردهایی نمادین داشته و در مراسم خواستگاری و ازدواج مورد استفاده قرار می گرفته اند. ترنج و نارنج نماد نیک بختی، بهروزی و باروری شمرده می شده و انار نشانه ی برکت و فرزند آوری و در پیوند با اساطیر عشق و زایش بوده است.}, keywords_fa = {باززایی,نارنج,ترنج,انار,باورهای عامیانه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1257-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1257-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Babakhani, Mostaf}, title = {Myth & Literature}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {7-32}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {اسطوره در شناخت ادبیات}, abstract_fa ={در این مقاله کوشش کرده ایم درباره نقد اسطوره ای- یکی از شیوه های مهم نقد ادبی - و دیدگاه های متنوعی که در این زمینه وجود دارد سخن بگوییم . اسطوره با اجزای مختلف ادبیات نسبت دارد . مقصود از ادبیات ، هم شامل ادبیات کتبی است و هم ادبیات شفاهی؛ زیرا پیوند اسط وره ها را با ادبیات شفاهی نمی توان نادیده گرفت؛ چنان که روایت های شفاهی از برخی اسطوره های ایرانی هنوز هم در بین مردم ایران رایج است . پیوند اسطوره و ادبیات را می توان در حوزه شعر، داستان، قصه و روایت نشان داد . شاید نتوان شاعری را یافت که در آفرینش های اد بی و بدیعی خود از اسطور ه ها، تشبیهات و استعارات و یا تلمیحاتی که بر اسطوره ها دلالت دارد استفاده نکرده باشد . به ویژه، کهن الگوها که از محتویات ناخودآگاه جمعی بشری است و در مباحث اسطوره شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در تمام آثار ادبی به عنوان بن مایه تکرارشونده تجلّی یافته است. اسطوره با انواع ادبی نیز ارتباط دارد؛ حتی برخی آن را یک نوع مستقل دانسته اند. همچنین اسطوره بر مکتب های گوناگون ادبی نیز تأثیر گذاشته است . زبان شناسان نیز نتوانسته اند از مباحث اسطوره شناسی دور بمانند؛ به گونه ای که مقوله زبا ن و اسطوره فصل های دامنه داری را در این گونه تحقیقات به خود اختصاص است . بنابراین، می توان ادبیات را از دیدگاه اسطوره شناسی ارزیابی کرد و از این راه به امکاناتی دست یافت که شناخت متن های ادبی (اعم از کتبی و شفاهی) را امکان پذیر کند.}, keywords_fa = {داستان,اسطوره,روایت,کهن الگو,شعر,ادبیات کتبی و شفاهی,نقد اسطوره ای}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12209-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12209-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Ghaemi, Farz}, title = {Mythological Criticism}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {33-56}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پیشینه و بنیادهای نظری رویکرد نقد اسطوره ای و زمینه و شیوه کاربرد آن در خوانش متون ادبی}, abstract_fa ={«نقد اسطوره ای» رویکردی میان رشته ای و از رویکردهای اصلی نقد ادبی معاصر است. نقد اسطوره ای از دیدگاه انسان شناختی به تحلیل متن ادبی می پردازد و بر مبنای شکل کاربردش، زمینه های متنوعی چون «نقد کهن الگویی» و «نقد یونگی» را نیز دربر می گیرد. در این روش، منتقد می کوشد با رویکردی تحلیلی - تطبیقی و روشی استقرایی، تمام عناصر فرهنگی را که در سیر تمدن بشر وجود داشته و به طور ناخودآگاه در آفرینش اثر ادبی موثر بوده اند مورد بررسی قرار دهد. همچنین اثر ادبی -یا برخی بن مایه های موجود در متن- را به پیش نمونه یا همان ژرف ساخت کهن الگویی آن تاویل کند. در این رویکرد، از سویی مطالعات تاریخ تمدن، ادیان و مردم شناسی و از سوی دیگر مبانی روان شناسی -به ویژه روان شناسی جمعی- در خدمت تحلیل آثار ادبی قرار می گیرد. با توجه به اهمیت کاربرد این روش در شناخت ارزش های ناخودآگاهانه متن و تحلیل سطوح نمادین آن، متونی که حاوی ارزش های اساطیری یا نمادگرایانه هستند، برای تحلیل با این شیوه قابلیت بیشتری دارند. در این جستار، ضمن بررسی پیشینه و مبانی نظری این روش، به اهمیت، شکل و شیوه کاربرد آن در خوانش متون ادبی پرداخته شده است.  }, keywords_fa = {اسطوره,یونگ,کهن الگو,نقد اسطوره ای,انسان شناسی,ناخودآگاه جمعی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9425-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9425-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Ebrahimi, Masoume}, title = {Mythologic review of demons and supernatural creatures in Salim Javaheri tale}, abstract ={Abstract The essential aim of this study is mythologic review of supernatural creatures in one of the well –known Persian tales as named Salim Javaheri tale. In this article at first is tried to present main theories about myths and legends, then analyzed each of them based on mythological as well as folkloric aspects and to discover mutual relationships, because some theoretician believe mythologic review of folk tales is inappropriate and has no any credibility. On the other hand, literature review, specially mythologic review in texts of oral literature is not common in our country, so in some parts of the article extended capacities of oral literature, as an appropriate ground to use mythologic review, have been described. At last, a well-known Persian tale, Salim Javaheri, as an example has been used for a sample of mythologic review for first time. The elements of such review have derived from this text of oral literature. The new idea of this study, can be a beginning of later long studies for interdisciplinary recognition of oral literature texts. Keywords: mythologic review, folk tales, Salim Javaheri tale, hamzad, ghoul, pari, davalpa, nasnaas, gav-e daryaee}, Keywords = {mythologic review,Folk tales,Salim Javaheri tale,hamzad,ghoul,pari,davalpa,nasnaas,gav-e daryaee}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {57-86}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقد اسطوره شناختی دیوان و موجودات ماورا یی در داستان سلیم جواهری}, abstract_fa ={چکیده بررسی اسطوره شناختی موجودات وهمی در یکی از معروفترین داستانهای عامیانه فارسی هدف اصلی این مقاله است. چون به کارگیری نقد اسطوره ای برای داستانهای عامیانه از سوی برخی صاحب نظران بی اعتبار و نامناسب دانسته شده است، در ابتدای مقاله تلاش می شود با طرح تئوری های معروف در هر حوزه و با گشودن محتوای تعاریف مرتبط با افسانه و اسطوره رابطۀ متقابل معنایی و ریشه های مشترک هریک بازشناسی شود. همچنین چون کاربرد نقد ادبی به ویژه نقد اسطوره ای برای آثارادبیات شفاهی در کشور ما چندان معتبر و شناخته شده نیست، در بخش هایی از مقاله به فضای گستردۀ ادبیات شفاهی به عنوان بستری آماده برای اعمال گونه های مختلف نقد ادبی، به ویژه نقد اسطوره ای، اشاره می شود. در انتها به عنوان نمونه، ابزار نقد اسطوره ای، برای بررسی و بازشناسی عناصر وهمی و موجودات ماوراییِ یکی از شناخته شده ترین آثار داستانی ادبیات شفاهی یعنی داستان سلیم جواهری به کاربرده می شود. تازگی این مقاله در ترکیب عناصر نقد اسطوره ای در متن مأخوذ از ادب شفاهی است که خود سرآغاز راهی طولانی در بازشناسی متون ادبیات عامه به شمار می رود. واژه های کلیدی: نقد اسطوره ای، افسانه های عامیانه، داستان سلیم جواهری، همزاد، غول، پری، دوالپا، نسناس، گاو دریایی.}, keywords_fa = {داستان سلیم جواهری,همزاد,غول,پری,دوالپا,نسناس,گاو دریایی,واژه‌های کلیدی: نقد اسطوره‌ای,افسانه‌های عامیانه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10133-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10133-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Bayat, Hosei}, title = {Literary criticism: The centrality of female heroes in folk tales}, abstract ={In many of the Iranian and the world stories, both force and guile are operating events comprise the story. Investigate and psychological and symbolic compare of those popular legends which good and evil forces in their beloved reaching over, shows that in these works, however, appear to benefit the beloved hero acts in subtle and cagey narrative infrastructure And before taking functions based on deception, this battle will be in Median dose and involvement of the opposing forces will conduct their own profit. In such stories, the central character is not the brave prince nor vicious Dave, but the beautiful girl that wishes marriage with the hero and have her own child. In this way, despite the apparent physical disability, using various scheming like secrecy, feminine and magical elements, and even sometimes to hire antiheroes, the real initiative and is available on the course of events towards their desired ending. The joint adventure stories generally setup for this peak point and the common ending: they are well and happy years together they live. " This paper uses views of Northrop Frye, Joseph Campbell, and Bruno Bettelheim. regarding the fundamental structure, number forty Farsi folk tales and that compared with a drop of evidence shows that such a common infrastructure indicative of mental concerns of women in patriarchal times and the women place the narrator or audience of this tales, dreams sweet Dream that are impossible in real life were often deprived of it, the story of a woman in the story of the hero in imaginary world have stories appear. Considering the existence of this feature in ancient stories and romances, these tales may have roots in old narrative structures that can lead them to myths about Matriarchy period.}, Keywords = {Folk tales,romance,Women,marriage,dreams}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {87-116}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {محوریت قهرمانان زن در قصه‌های عامیانه}, abstract_fa ={در بسیاری از آثار روایی، دو نیروی زور و نیرنگ عامل پیش برنده داستان را تشکیل می دهند. بررسی و مقایسه قصه هایی که درگیری نیروهای خیر و شر در آن ها بر سر رسیدن به معشوق است، نشان می دهد که در این آثار، معشوق هرچند در ظاهر به نفع قهرمان عمل می کند، در زیرساخت روایت با زیرکی و تزویر، درگیری نیروهای متضاد را به سود خویش هدایت می کند. در چنین قصه هایی، شخصیت مرکزی داستان، نه شاهزاده شجاع و نه دیو بدطینت، بلکه معشوقی است که در جستجوی ازدواج با شایسته ترین قهرمان داستان و صاحب فرزند شدن از اوست و در این راه، با وجود ناتوانی جسمی ظاهری، با استفاده از جلوه های گوناگون نیرنگ همچون پنهان کاری، افسون گری های زنانه و عوامل جادویی و حتی گاهی با به خدمت گرفتن ضدقهرمان های داستان، سیر رخدادها را به سوی پایان دلخواه خویش هدایت می کند. این مقاله با بهره گیری از دیدگاه های صاحبنظران در خصوص این ساختار بنیادین، تعداد چهل افسانه عامیانه فارسی را بررسی و مقایسه می کند و با ارائه شواهد مختلف نشان می دهد که چنین زیرساخت مشترکی نشان دهنده دغدغه های ذهنی زنان در دوران پدرسالاری است و زنان در جایگاه راوی یا شنونده این قصه ها، آرزوهای دست نایافتنی و زندگی رؤیایی و شیرینی را که در زندگی واقعی معمولا از آن محروم بوده اند، در سرگذشت قهرمان زن داستان در جهان خیالی قصه متجلی کرده اند. با توجه به وجود این ویژگی در رمانس ها و داستان های کهن، این قصه ها احتمالا ریشه در ساختارهای روایی کهنی دارند که می توان پیشینه آن ها را تا اساطیر مربوط به دوران مادرتباری، دنبال کرد.}, keywords_fa = {قصه های عامیانه,رمانس,زن,ازدواج,رؤیا}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4068-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4068-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {pashootanizadeh, azadeh and Vasiq, Behzad and Lezgee, D.r Habib_allah}, title = {The symbolic layers of Wahmaru\'s tablecloth story in Unwritten Fictions & Folk_tales\' Khoramshah of Yazd}, abstract ={Unwritten Fictions & Folk_tales which have ecological & religious theme in them, help us for finding some Cultural & Social roots that is affected in inner layers of these Fictions & Folk_tales. The tablecloth of Wahmaru's story belongs to people who live in Khoramshah of Yazd & it shows their whishes, desires & culture of this small group. In parallel of the tablecloth of Wahmaru's story is occurred votive tablecloth by landlord who wants to thank god for keeping god's vow. The hero's fiction is a Prince Charming who is under a charm & he was changed with white snake. His talisman breaks that he gets married & swears his wife to secrecy and silence for seven years. This Folk_tale has strong symbolic layers & unity aspects with old & traditional legends in Persian Culture & Literature. Writers tried to find symbolic layers which are hided in this deep_steated Tablecloth of Wahmaru's story. Key words: 1. the tablecloth of Wahmaru; 2.grils; 3.snake; 4.mystic}, Keywords = {Key words: 1. the tablecloth of Wahmaru,2.grils,3.snake,4.mystic}, volume = {3}, Number = {11}, pages = {117-142}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {رمزپردازی در داستان سفره ی وَهْمَرو از ادبیات شفاهی و فولکور خطه ی خُرّمشاه یزد}, abstract_fa ={داستان های شفاهی و ادبیات فولکور بومی و دینی هر قوم دارای رنگ و بویی از اعتقادات و ساختار اجتماعی و فرهنگی آن قوم است و به طَبَع آن نمادپردازی خاص خود را در این داستان ها به نمایش می گذارد تا بدین وسیله بتواند هویت ملی و فرهنگی خود را استمرار بخشد. داستان سفره ی وهمرو متعلق به قومی در خطه ای از خرمّشاه یزد است و بیانگر آمال، آرزوها و فرهنگ این گروه کوچک است. در کنار این داستان، سفره ی نذری و آیینی برپا می شود که بیشتر در راستای سپاسگزاری از پروردگار برای برآوردن نذر صاحبخانه (صاحب نذر) می باشد. قهرمان داستان شاهزاده ی طلسم شده ایست که به مار سفیدی بدل شده است و شرط شکسته شدن این طلسم ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است که آن هم با سپری شدن هفت سال و رازداری همسر امکان پذیر است. این داستان دارای لایه های قوی نمادپردازی و وجوه تشابه و اشتراکات بسیار با اسطوره های کهن در فرهنگ و ادبیات ایران است و تلاش نویسندگان جهت کشف و آشکارسازی لایه¬های رمزین نهفته در اعماق داستان سفره ی وهمرو می باشد.}, keywords_fa = {1. سفره ی وهمرو,2. دختران,3. مار,4. رمزپردازی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4590-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4590-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} }